Lesní pedagogika jako inovativní prvek ve vzdělávání žáků druhého stupně základních škol
Show simple item record
| dc.contributor.advisor |
Hrnčiříková, Zuzana
|
|
| dc.contributor.author |
Horák, Kamil
|
|
| dc.date.accessioned |
2025-12-10T23:10:50Z |
|
| dc.date.available |
2025-12-10T23:10:50Z |
|
| dc.date.issued |
2025-01-23 |
|
| dc.identifier |
Elektronický archiv Knihovny UTB |
|
| dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/10563/59054
|
|
| dc.description.abstract |
Tato bakalářská práce se zabývá vlivem lesní pedagogiky na environmentální povědomí, motivaci a vzdělávání žáků druhého stupně základních škol. Lesní pedagogika je specifická forma výuky v přírodním prostředí, která využívá prvky zážitkového a prožitkového učení k posílení vztahu dětí k přírodě, rozvoji klíčových kompetencí a aktivnímu zapojení do ochrany životního prostředí. Cílem práce bylo analyzovat, zda a jak výuka v přírodě ovlivňuje postoje žáků k ekologickým tématům, jejich vnímání přírodovědného učiva a schopnost spolupráce. Výzkum byl realizován kvantitativní metodou formou dotazníkového šetření mezi žáky ve věku 11 až 15 let. Celkem bylo získáno 136 validních odpovědí. Výsledky ukazují, že lesní pedagogika má pozitivní vliv na vnitřní motivaci žáků, podporuje lepší porozumění učivu, posiluje týmovou spolupráci a přispívá k rozvoji environmentálně odpovědného chování. Žáci hodnotili výuku v přírodě jako atraktivní, smysluplnou a přínosnou. Většina z nich zároveň vyjádřila přání, aby byla lesní pedagogika pravidelnou součástí školní výuky. Práce potvrzuje, že lesní pedagogika může být efektivním nástrojem environmentální výchovy a má potenciál obohatit školní kurikulum o formu výuky, která je propojena s přírodním prostředím a podporuje celoživotní vztah k ochraně přírody. |
|
| dc.format |
87 s. |
|
| dc.language.iso |
cs |
|
| dc.publisher |
Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně |
|
| dc.rights |
Bez omezení |
|
| dc.subject |
lesní pedagogika
|
cs |
| dc.subject |
environmentální výchova
|
cs |
| dc.subject |
motivace žáků
|
cs |
| dc.subject |
přírodní prostředí
|
cs |
| dc.subject |
zážitkové učení
|
cs |
| dc.subject |
spolupráce
|
cs |
| dc.subject |
druhý stupeň ZŠ
|
cs |
| dc.subject |
forest pedagogy
|
en |
| dc.subject |
environmental education
|
en |
| dc.subject |
pupil motivation
|
en |
| dc.subject |
outdoor learning
|
en |
| dc.subject |
experiential learning
|
en |
| dc.subject |
cooperation
|
en |
| dc.subject |
lower secondary school
|
en |
| dc.title |
Lesní pedagogika jako inovativní prvek ve vzdělávání žáků druhého stupně základních škol |
|
| dc.title.alternative |
Forest Pedagogy as an Innovative Element in the Education of Lower Secondary School Students |
|
| dc.type |
bakalářská práce |
cs |
| dc.contributor.referee |
Suchánková, Eliška |
|
| dc.date.accepted |
2025-09-09 |
|
| dc.description.abstract-translated |
This bachelor thesis examines the impact of forest pedagogy on environmental awareness, motivation, and education of lower secondary school pupils. Forest pedagogy is a specific form of outdoor education that uses experiential and hands-on learning to strengthen children's relationship with nature, develop key competencies, and actively engage them in environmental protection. The aim of the thesis was to analyze whether and how outdoor learning influences pupils' attitudes towards ecological issues, their understanding of science subjects, and their ability to cooperate. The research was carried out using a quantitative method, specifically a questionnaire survey among pupils aged 11 to 15. A total of 136 valid responses were collected. The results show that forest pedagogy has a positive effect on pupils' intrinsic motivation, supports better comprehension of subject matter, enhances teamwork, and contributes to the development of environmentally responsible behavior. Pupils perceived outdoor learning as attractive, meaningful, and beneficial. The majority also expressed a desire for forest pedagogy to become a regular part of school education. The thesis confirms that forest pedagogy can be an effective tool of environmental education and has the potential to enrich the school curriculum with a form of teaching closely connected to nature and the development of a lifelong relationship with environmental protection. |
|
| dc.description.department |
Ústav pedagogických věd |
|
| dc.thesis.degree-discipline |
Sociální pedagogika |
cs |
| dc.thesis.degree-grantor |
Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně. Fakulta humanitních studií |
cs |
| dc.thesis.degree-grantor |
Tomas Bata University in Zlín. Faculty of Humanities |
en |
| dc.thesis.degree-name |
Bc. |
|
| dc.thesis.degree-program |
Sociální pedagogika |
cs |
| dc.thesis.degree-program |
Social Pedagogy |
en |
| dc.identifier.stag |
70564
|
|
| dc.date.submitted |
2025-04-23 |
|
Files in this item
|
There are no files associated with this item.
|
This item appears in the following Collection(s)
Show simple item record
Search DSpace
Browse
-
All of DSpace
-
This Collection
My Account