Lesní pedagogika jako inovativní prvek ve vzdělávání žáků druhého stupně základních škol

DSpace Repository

Language: English čeština 

Lesní pedagogika jako inovativní prvek ve vzdělávání žáků druhého stupně základních škol

Show simple item record

dc.contributor.advisor Hrnčiříková, Zuzana
dc.contributor.author Horák, Kamil
dc.date.accessioned 2025-12-10T23:10:50Z
dc.date.available 2025-12-10T23:10:50Z
dc.date.issued 2025-01-23
dc.identifier Elektronický archiv Knihovny UTB
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/10563/59054
dc.description.abstract Tato bakalářská práce se zabývá vlivem lesní pedagogiky na environmentální povědomí, motivaci a vzdělávání žáků druhého stupně základních škol. Lesní pedagogika je specifická forma výuky v přírodním prostředí, která využívá prvky zážitkového a prožitkového učení k posílení vztahu dětí k přírodě, rozvoji klíčových kompetencí a aktivnímu zapojení do ochrany životního prostředí. Cílem práce bylo analyzovat, zda a jak výuka v přírodě ovlivňuje postoje žáků k ekologickým tématům, jejich vnímání přírodovědného učiva a schopnost spolupráce. Výzkum byl realizován kvantitativní metodou formou dotazníkového šetření mezi žáky ve věku 11 až 15 let. Celkem bylo získáno 136 validních odpovědí. Výsledky ukazují, že lesní pedagogika má pozitivní vliv na vnitřní motivaci žáků, podporuje lepší porozumění učivu, posiluje týmovou spolupráci a přispívá k rozvoji environmentálně odpovědného chování. Žáci hodnotili výuku v přírodě jako atraktivní, smysluplnou a přínosnou. Většina z nich zároveň vyjádřila přání, aby byla lesní pedagogika pravidelnou součástí školní výuky. Práce potvrzuje, že lesní pedagogika může být efektivním nástrojem environmentální výchovy a má potenciál obohatit školní kurikulum o formu výuky, která je propojena s přírodním prostředím a podporuje celoživotní vztah k ochraně přírody.
dc.format 87 s.
dc.language.iso cs
dc.publisher Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně
dc.rights Bez omezení
dc.subject lesní pedagogika cs
dc.subject environmentální výchova cs
dc.subject motivace žáků cs
dc.subject přírodní prostředí cs
dc.subject zážitkové učení cs
dc.subject spolupráce cs
dc.subject druhý stupeň ZŠ cs
dc.subject forest pedagogy en
dc.subject environmental education en
dc.subject pupil motivation en
dc.subject outdoor learning en
dc.subject experiential learning en
dc.subject cooperation en
dc.subject lower secondary school en
dc.title Lesní pedagogika jako inovativní prvek ve vzdělávání žáků druhého stupně základních škol
dc.title.alternative Forest Pedagogy as an Innovative Element in the Education of Lower Secondary School Students
dc.type bakalářská práce cs
dc.contributor.referee Suchánková, Eliška
dc.date.accepted 2025-09-09
dc.description.abstract-translated This bachelor thesis examines the impact of forest pedagogy on environmental awareness, motivation, and education of lower secondary school pupils. Forest pedagogy is a specific form of outdoor education that uses experiential and hands-on learning to strengthen children's relationship with nature, develop key competencies, and actively engage them in environmental protection. The aim of the thesis was to analyze whether and how outdoor learning influences pupils' attitudes towards ecological issues, their understanding of science subjects, and their ability to cooperate. The research was carried out using a quantitative method, specifically a questionnaire survey among pupils aged 11 to 15. A total of 136 valid responses were collected. The results show that forest pedagogy has a positive effect on pupils' intrinsic motivation, supports better comprehension of subject matter, enhances teamwork, and contributes to the development of environmentally responsible behavior. Pupils perceived outdoor learning as attractive, meaningful, and beneficial. The majority also expressed a desire for forest pedagogy to become a regular part of school education. The thesis confirms that forest pedagogy can be an effective tool of environmental education and has the potential to enrich the school curriculum with a form of teaching closely connected to nature and the development of a lifelong relationship with environmental protection.
dc.description.department Ústav pedagogických věd
dc.thesis.degree-discipline Sociální pedagogika cs
dc.thesis.degree-grantor Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně. Fakulta humanitních studií cs
dc.thesis.degree-grantor Tomas Bata University in Zlín. Faculty of Humanities en
dc.thesis.degree-name Bc.
dc.thesis.degree-program Sociální pedagogika cs
dc.thesis.degree-program Social Pedagogy en
dc.identifier.stag 70564
dc.date.submitted 2025-04-23


Files in this item

Files Size Format View

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Find fulltext

Search DSpace


Browse

My Account