Vliv nepříznivého rodinného prostředí na vzdělávání žáků na 1. stupni ZŠ z pohledu učitelů

DSpace Repository

Language: English čeština 

Vliv nepříznivého rodinného prostředí na vzdělávání žáků na 1. stupni ZŠ z pohledu učitelů

Show full item record

No preview available
Title: Vliv nepříznivého rodinného prostředí na vzdělávání žáků na 1. stupni ZŠ z pohledu učitelů
Author: Šebestů, Viktorie
Advisor: Božik, Roman
Abstract: Diplomová práce se zabývá vlivem nepříznivého rodinného prostředí na vzdělávání žáků 1. stupně základní školy z pohledu učitelů. Hlavním cílem práce je zjistit, jak učitelé 1. stupně ZŠ přistupují k problematice rodinného prostředí ve vztahu ke vzdělávání žáků. Teoretická část se zaměřuje na charakteristiku rodiny, rozdělení rodin podle funkčnosti a nefunkčnosti, různé typy a formy dysfunkčního rodinného prostředí a konkrétní vlivy rodiny na vzdělávání dětí, včetně významu spolupráce mezi školou a rodinou. Praktická část vychází z kvantitativního výzkumu realizovaného formou dotazníkového šetření, kterého se zúčastnilo 150 učitelů a učitelek z celé České republiky. Výsledky ukazují, že učitelé se o rodinné prostředí žáků aktivně zajímají, vnímají jeho vliv a o rodinném zázemí komunikují jak s rodiči, tak s dětmi. Ne všichni se však cítí dostatečně připraveni na práci s těmito žáky. Nejčastěji se setkávají s dětmi z rodin s nízkým socioekonomickým statusem, z rodin v rozvodu nebo s rodiči, kteří neprojevují zájem o školní práci dítěte. Tyto podmínky se často promítají do projevů, jako je nízká motivace k učení, slabý zájem o školní práci nebo problémy s plněním úkolů.
URI: http://hdl.handle.net/10563/57504
Date: 2025-01-08
Availability: Bez omezení
Department: Ústav školní pedagogiky
Discipline: Učitelství pro 1. stupeň základní školy


Citace závěřečné práce

Files in this item

Files Size Format View

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show full item record

Find fulltext

Search DSpace


Browse

My Account