Filozofický přesah ve filmech Ex Machina a Anihilace

DSpace Repository

Language: English čeština 

Filozofický přesah ve filmech Ex Machina a Anihilace

Show simple item record

dc.contributor.advisor Gogola, Jan
dc.contributor.author Semerád, Michael
dc.date.accessioned 2025-12-10T23:09:21Z
dc.date.available 2025-12-10T23:09:21Z
dc.date.issued 2024-12-02
dc.identifier Elektronický archiv Knihovny UTB
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/10563/57068
dc.description.abstract Tato diplomová práce se zabývá filozofickým a žánrovým přesahem dvou klíčových filmů režiséra Alexe Garlanda - Ex Machina (2014) a Anihilace (2018). Cílem je analyzovat, jak prostřednictvím žánrové hybridizace sci-fi a hororu Garland otevírá zásadní existenciální a etické otázky současnosti. Práce ukazuje, že formální preciznost, stylistická inovace a narativní struktury těchto filmů nejsou jen prostředkem k vytvoření napětí, ale i nástrojem filozofické reflexe témat, jako jsou posthumanismus, ekologická transformace a proměna lidské identity. V teoretickém rámci jsou využity přístupy Johna Trubyho (žánrová hybridizace), Stefana Herbrechtera (posthumanismus) a Timothyho Mortona (temná ekologie). Metodologicky se práce opírá o stylistickou analýzu, přičemž zvláštní důraz je kladen na vizuální a zvukovou estetiku, prostorové uspořádání, charakterizaci postav a žánrový kontext. Závěry práce ukazují, že Garlandovy filmy lze chápat jako moderní filozofická podobenství, která reflektují nejistotu současného světa.
dc.format 48 s. (67 340 znaků)
dc.language.iso cs
dc.publisher Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně
dc.rights Bez omezení
dc.subject Alex Garland cs
dc.subject Ex Machina cs
dc.subject Anihilace cs
dc.subject žánrová hybridizace cs
dc.subject sci-fi cs
dc.subject horor cs
dc.subject posthumanismus cs
dc.subject ekologie cs
dc.subject filmová estetika cs
dc.subject Alex Garland en
dc.subject Ex Machina en
dc.subject Annihilation en
dc.subject genre hybridization en
dc.subject science fiction en
dc.subject horror en
dc.subject posthumanism en
dc.subject ecology en
dc.subject film aesthetics en
dc.title Filozofický přesah ve filmech Ex Machina a Anihilace
dc.title.alternative Philosophical Dimensions in the Films Ex Machina and Annihilation
dc.type diplomová práce cs
dc.contributor.referee Bébarová, Jana
dc.contributor.referee Slámová, Veronika
dc.date.accepted 2025-06-18
dc.description.abstract-translated This thesis explores the philosophical and genre-transcending dimensions of two key films by director Alex Garland - Ex Machina (2014) and Annihilation (2018). It aims to analyze how Garland, through the hybridization of science fiction and horror, engages with essential existential and ethical issues of the contemporary world. The thesis demonstrates that formal precision, stylistic innovation, and narrative strategies in these films serve not only to create tension but also to articulate philosophical reflections on posthumanism, ecological transformation, and the shifting boundaries of human identity. The theoretical framework draws on John Truby's concept of genre hybridization, Stefan Herbrechter's posthumanist theory, and Timothy Morton's dark ecology. Methodologically, the thesis is grounded in stylistic analysis with a particular focus on visual and sonic aesthetics, spatial composition, characterization, and genre context. The concluding interpretation frames Garland's films as contemporary philosophical allegories reflecting the uncertainties of our time.
dc.description.department Ateliér Audiovize
dc.thesis.degree-discipline Režie a scenáristika cs
dc.thesis.degree-discipline Directing and Screenwriting en
dc.thesis.degree-grantor Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně. Fakulta multimediálních komunikací cs
dc.thesis.degree-grantor Tomas Bata University in Zlín. Faculty of Multimedia Communications en
dc.thesis.degree-name MgA.
dc.thesis.degree-program Teorie a praxe audiovizuální tvorby cs
dc.thesis.degree-program Theory and Practice of Audiovisual Arts en
dc.identifier.stag 69151
dc.date.submitted 2025-05-15


Files in this item

Files Size Format View

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Find fulltext

Search DSpace


Browse

My Account