dc.contributor.advisor |
Navrátilová, Hana
|
|
dc.contributor.author |
Kozlová, Michaela
|
|
dc.date.accessioned |
2023-12-20T13:24:11Z |
|
dc.date.available |
2023-12-20T13:24:11Z |
|
dc.date.issued |
2022-11-18 |
|
dc.identifier |
Elektronický archiv Knihovny UTB |
|
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/10563/52653
|
|
dc.description.abstract |
Předkládaná diplomová práce se zabývá podporou poznávání českého jazyka u žáků s odlišným mateřským jazykem. Teoretická část sumarizuje poznatky o tématu žák s odlišným mateřským jazykem, jeho adaptaci na český jazyk a začleňování do nového školního prostředí. Cílem empirické části bylo zjistit, jak učitelé pracují v hodinách českého jazyka s žáky s odlišným mateřským jazykem. Tato zjištění se opírají o kvalitativní analýzu datového materiálu na základě pozorování žáka 1. stupně ve školní třídě. Zjištění byla doplněna o interview s učitelkami 1. stupně základní školy, které se v průběhu své kariéry setkaly s žáky s odlišným mateřským jazykem. Výsledkem je pohled na práci učitele a žáků s odlišným mateřským jazykem při cestě poznání českého jazyka. Mezi základní zjištění patří, že učitelé postupují s žáky s odlišným mateřským jazykem od základní slovní zásoby po osvojení gramatických jevů a učiva jednotlivých rovin českého jazyka. |
|
dc.format |
88 s. (159 702) |
|
dc.language.iso |
cs |
|
dc.publisher |
Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně |
|
dc.rights |
Bez omezení |
|
dc.subject |
Žák s odlišným mateřským jazykem
|
cs |
dc.subject |
adaptace žáka s odlišným mateřským jazykem
|
cs |
dc.subject |
žáci se speciálními vzdělávacími potřebami
|
cs |
dc.subject |
český jazyk na 1. stupni ZŠ
|
cs |
dc.subject |
Pupils with a different mother language
|
en |
dc.subject |
adaptation of pupils with a different mother language
|
en |
dc.subject |
pupils with special educational needs
|
en |
dc.subject |
Czech language at the first level of primary school
|
en |
dc.title |
Podpora poznávání českého jazyka u žáků s odlišným mateřským jazykem na 1. stupni základní školy |
|
dc.title.alternative |
Support for Learning the Czech Language for Pupils with Different Mother Languages in Primary Education |
|
dc.type |
diplomová práce |
cs |
dc.contributor.referee |
Petrová, Zuzana |
|
dc.date.accepted |
2023-05-15 |
|
dc.description.abstract-translated |
The presented thesis deals with the support of Czech language cognition in pupils with different mother language. The theoretical part summarizes the knowledge about the topic of pupil with different mother language, its adaptation to the Czech language and integration into the new school environment. The empirical part aimed to determine how teachers work in Czech language lessons with pupils with different mother language. These findings are based on a qualitative analysis of data material based on observations of pupils in the school classroom. These findings were complemented by interviews with teachers of primary school who met pupils with different mother language during their career. The result is a view of the work of the teacher and pupils with different mother language in the way of Czech language cognition. The basic findings include that teachers progress with pupils with different mother language from basic vocabulary to mastering the grammatical phenomena of the different planes of the Czech language. |
|
dc.description.department |
Ústav školní pedagogiky |
|
dc.thesis.degree-discipline |
Učitelství pro 1. stupeň základní školy |
cs |
dc.thesis.degree-discipline |
Lower Primary School Teacher Training |
en |
dc.thesis.degree-grantor |
Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně. Fakulta humanitních studií |
cs |
dc.thesis.degree-grantor |
Tomas Bata University in Zlín. Faculty of Humanities |
en |
dc.thesis.degree-name |
Mgr. |
|
dc.thesis.degree-program |
Učitelství pro základní školy |
cs |
dc.thesis.degree-program |
Teacher Training for Primary Schools |
en |
dc.identifier.stag |
63232
|
|
dc.date.submitted |
2023-04-20 |
|