Role českých škol zahraničí v procesu vytváření kulturní identity žáků

DSpace Repository

Language: English čeština 

Role českých škol zahraničí v procesu vytváření kulturní identity žáků

Show simple item record

dc.contributor.author Venterová, Lenka
dc.date.accessioned 2021-07-26T10:54:04Z
dc.date.available 2021-07-26T10:54:04Z
dc.date.issued 2018-11-27
dc.identifier Elektronický archiv Knihovny UTB
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/10563/47419
dc.description.abstract Rigorózní práce se zabývá kulturní identitou u dětí žijících dlouhodobě v zahraničí, jejichž rodiny se hrdě hlásí k moderní české diaspoře a chtějí, aby jejich děti byly schopny komunikovat v českém jazyce a vytvořili si vztah k české kultuře a našemu národu. Práce se věnuje jejich české kulturní identitě a to konktétně jejímu formování v edukačním prostředí dle kurikulárních dokumentů na prvním stupni českých základních škol v zahraničí, resp. v Českých školách bez hranic (a jim metodicky příbuzných zahraničních škol) nebo v Evropských školách, resp. v jejich českých jazykových sekcích, tedy těch školách, jež zprostředkovávají vzdělávání dle Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání a jejichž vzdělání je identické se základními školami v České republice. Teoretická část se věnuje samotné identitě a pojmům s ní spojenými, kterými jsou národ, etnikum, enkulturace apod. V experimentální části je provedena obsahová analýza vzdělávacích programů jednotlivých škol, s ohledem na jejich lokalizaci v zemích působení. Ve vzdělávacích programech hledáme odpovědi na otázky Kam patřím či kdo jsem?, dále formy podpory českého jazyka a význam důležitosti mimoškolní přípravy. Vzhledem k tomu, že v procesu budování české kultruní identity v edukačním prostředí je důležitá také osobnost pedagoga, zjišťovali jsme, jak svou kulturní identitu cítí samotní učitelé. Analýza dokumentů byla tedy doplněna o interview jednotlivými pedagogy, působících na těchto školách.
dc.format 131
dc.language.iso cs
dc.publisher Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně
dc.rights Bez omezení
dc.subject Identita cs
dc.subject kulturní identita cs
dc.subject české školy v zahraničí cs
dc.subject Evropské školy cs
dc.subject kultura cs
dc.subject obsahová analýza cs
dc.subject rámcový vzdělávací program cs
dc.subject česká diaspora cs
dc.subject enkulturace cs
dc.subject Identity en
dc.subject Cultural Identity en
dc.subject Czech schools abroad en
dc.subject European schools en
dc.subject Culture en
dc.subject Content Analysis en
dc.subject Framework Educational Program en
dc.subject Czech Diaspora en
dc.subject Enculturation en
dc.title Role českých škol zahraničí v procesu vytváření kulturní identity žáků
dc.title.alternative The Role of the Czech School Abroad in the Process of Shaping Pupils' Cultural Identity
dc.type diplomová práce cs
dc.contributor.referee Petr Šafránková, Anna
dc.contributor.referee Preissová Krejčí, Andrea
dc.date.accepted 2020-08-17
dc.description.abstract-translated This thesis deals with cultural identity of children living abroad. Their families are proud to be part of the modern Czech diaspora and want their children to be able to communicate in Czech language and have established relationship with the Czech culture. The thesis deals with pupils' Czech cultural identity and its formation in the educational environment ac-cording to curricular documents in the foreign equivalent of Czech elementary school. Re-spectively with pupils in Czech schools without borders (and methodically related foreign schools) or in the European Schools, resp. in their Czech language sections. The theoretical part is describing the identity and the concepts associated with it, such as nation, ethnicity, enculturation, etc. The experimental part is completed by content analysis of educational programs of individual schools with respect to their origin. In each educational program we searched for answers to the questions Where do I belong to? or who am I?, then possible types of support of the Czech language and the importance of home preparation for pupils. As the personality of the teacher is also important in the process of building Czech cultural identity in the school environment, we have investigated how teachers feel about their own cultural identity. The analysis of the documents was completed by interviews with individ-ual teachers working at these schools.
dc.description.department Ústav pedagogických věd
dc.thesis.degree-discipline Sociální pedagogika cs
dc.thesis.degree-grantor Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně. Fakulta humanitních studií cs
dc.thesis.degree-grantor Tomas Bata University in Zlín. Faculty of Humanities en
dc.thesis.degree-name PhDr.
dc.thesis.degree-program Specializace v pedagogice cs
dc.thesis.degree-program Specialization in Pedagogy en
dc.identifier.stag 51870
dc.date.submitted 2019-09-11


Files in this item

Files Size Format View Description
venterová_2020_dp.pdf 2.833Mb PDF View/Open None
venterová_2020_op.docx 25.00Kb Unknown View/Open None
venterová_2020_op.docx 0bytes Unknown View/Open None

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Find fulltext

Search DSpace


Browse

My Account