dc.contributor.author |
Venterová, Lenka
|
|
dc.date.accessioned |
2021-07-26T10:54:04Z |
|
dc.date.available |
2021-07-26T10:54:04Z |
|
dc.date.issued |
2018-11-27 |
|
dc.identifier |
Elektronický archiv Knihovny UTB |
|
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/10563/47419
|
|
dc.description.abstract |
Rigorózní práce se zabývá kulturní identitou u dětí žijících dlouhodobě v zahraničí, jejichž rodiny se hrdě hlásí k moderní české diaspoře a chtějí, aby jejich děti byly schopny komunikovat v českém jazyce a vytvořili si vztah k české kultuře a našemu národu. Práce se věnuje jejich české kulturní identitě a to konktétně jejímu formování v edukačním prostředí dle kurikulárních dokumentů na prvním stupni českých základních škol v zahraničí, resp. v Českých školách bez hranic (a jim metodicky příbuzných zahraničních škol) nebo v Evropských školách, resp. v jejich českých jazykových sekcích, tedy těch školách, jež zprostředkovávají vzdělávání dle Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání a jejichž vzdělání je identické se základními školami v České republice. Teoretická část se věnuje samotné identitě a pojmům s ní spojenými, kterými jsou národ, etnikum, enkulturace apod. V experimentální části je provedena obsahová analýza vzdělávacích programů jednotlivých škol, s ohledem na jejich lokalizaci v zemích působení. Ve vzdělávacích programech hledáme odpovědi na otázky Kam patřím či kdo jsem?, dále formy podpory českého jazyka a význam důležitosti mimoškolní přípravy. Vzhledem k tomu, že v procesu budování české kultruní identity v edukačním prostředí je důležitá také osobnost pedagoga, zjišťovali jsme, jak svou kulturní identitu cítí samotní učitelé. Analýza dokumentů byla tedy doplněna o interview jednotlivými pedagogy, působících na těchto školách. |
|
dc.format |
131 |
|
dc.language.iso |
cs |
|
dc.publisher |
Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně |
|
dc.rights |
Bez omezení |
|
dc.subject |
Identita
|
cs |
dc.subject |
kulturní identita
|
cs |
dc.subject |
české školy v zahraničí
|
cs |
dc.subject |
Evropské školy
|
cs |
dc.subject |
kultura
|
cs |
dc.subject |
obsahová analýza
|
cs |
dc.subject |
rámcový vzdělávací program
|
cs |
dc.subject |
česká diaspora
|
cs |
dc.subject |
enkulturace
|
cs |
dc.subject |
Identity
|
en |
dc.subject |
Cultural Identity
|
en |
dc.subject |
Czech schools abroad
|
en |
dc.subject |
European schools
|
en |
dc.subject |
Culture
|
en |
dc.subject |
Content Analysis
|
en |
dc.subject |
Framework Educational Program
|
en |
dc.subject |
Czech Diaspora
|
en |
dc.subject |
Enculturation
|
en |
dc.title |
Role českých škol zahraničí v procesu vytváření kulturní identity žáků |
|
dc.title.alternative |
The Role of the Czech School Abroad in the Process of Shaping Pupils' Cultural Identity |
|
dc.type |
diplomová práce |
cs |
dc.contributor.referee |
Petr Šafránková, Anna |
|
dc.contributor.referee |
Preissová Krejčí, Andrea |
|
dc.date.accepted |
2020-08-17 |
|
dc.description.abstract-translated |
This thesis deals with cultural identity of children living abroad. Their families are proud to be part of the modern Czech diaspora and want their children to be able to communicate in Czech language and have established relationship with the Czech culture. The thesis deals with pupils' Czech cultural identity and its formation in the educational environment ac-cording to curricular documents in the foreign equivalent of Czech elementary school. Re-spectively with pupils in Czech schools without borders (and methodically related foreign schools) or in the European Schools, resp. in their Czech language sections. The theoretical part is describing the identity and the concepts associated with it, such as nation, ethnicity, enculturation, etc. The experimental part is completed by content analysis of educational programs of individual schools with respect to their origin. In each educational program we searched for answers to the questions Where do I belong to? or who am I?, then possible types of support of the Czech language and the importance of home preparation for pupils. As the personality of the teacher is also important in the process of building Czech cultural identity in the school environment, we have investigated how teachers feel about their own cultural identity. The analysis of the documents was completed by interviews with individ-ual teachers working at these schools. |
|
dc.description.department |
Ústav pedagogických věd |
|
dc.thesis.degree-discipline |
Sociální pedagogika |
cs |
dc.thesis.degree-grantor |
Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně. Fakulta humanitních studií |
cs |
dc.thesis.degree-grantor |
Tomas Bata University in Zlín. Faculty of Humanities |
en |
dc.thesis.degree-name |
PhDr. |
|
dc.thesis.degree-program |
Specializace v pedagogice |
cs |
dc.thesis.degree-program |
Specialization in Pedagogy |
en |
dc.identifier.stag |
51870
|
|
dc.date.submitted |
2019-09-11 |
|