Role českých škol zahraničí v procesu vytváření kulturní identity žáků
Zobrazit celý záznam
Není dostupný náhled
Název:
|
Role českých škol zahraničí v procesu vytváření kulturní identity žáků |
Autor: |
Venterová, Lenka
|
Vedoucí: |
|
Abstrakt:
|
Rigorózní práce se zabývá kulturní identitou u dětí žijících dlouhodobě v zahraničí, jejichž rodiny se hrdě hlásí k moderní české diaspoře a chtějí, aby jejich děti byly schopny komunikovat v českém jazyce a vytvořili si vztah k české kultuře a našemu národu. Práce se věnuje jejich české kulturní identitě a to konktétně jejímu formování v edukačním prostředí dle kurikulárních dokumentů na prvním stupni českých základních škol v zahraničí, resp. v Českých školách bez hranic (a jim metodicky příbuzných zahraničních škol) nebo v Evropských školách, resp. v jejich českých jazykových sekcích, tedy těch školách, jež zprostředkovávají vzdělávání dle Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání a jejichž vzdělání je identické se základními školami v České republice. Teoretická část se věnuje samotné identitě a pojmům s ní spojenými, kterými jsou národ, etnikum, enkulturace apod. V experimentální části je provedena obsahová analýza vzdělávacích programů jednotlivých škol, s ohledem na jejich lokalizaci v zemích působení. Ve vzdělávacích programech hledáme odpovědi na otázky Kam patřím či kdo jsem?, dále formy podpory českého jazyka a význam důležitosti mimoškolní přípravy. Vzhledem k tomu, že v procesu budování české kultruní identity v edukačním prostředí je důležitá také osobnost pedagoga, zjišťovali jsme, jak svou kulturní identitu cítí samotní učitelé. Analýza dokumentů byla tedy doplněna o interview jednotlivými pedagogy, působících na těchto školách. |
URI:
|
http://hdl.handle.net/10563/47419
|
Datum:
|
2018-11-27 |
Dostupnost:
|
Bez omezení |
Ústav:
|
Ústav pedagogických věd |
Studijní obor:
|
Sociální pedagogika |
Citace závěřečné práce
Soubory tohoto záznamu
Tento záznam se objevuje v následujících kolekcích
Zobrazit celý záznam
Prohledat DSpace
Procházet
-
Vše v DSpace
-
Tato kolekce
Můj účet