Uplatňování principů Montessori pedagogiky na Montessori základních školách
Show simple item record
dc.contributor.advisor |
Hladík, Jakub
|
|
dc.contributor.author |
Holíková, Anna
|
|
dc.date.accessioned |
2019-07-04T09:10:34Z |
|
dc.date.available |
2019-07-04T09:10:34Z |
|
dc.date.issued |
2018-11-21 |
|
dc.identifier |
Elektronický archiv Knihovny UTB |
|
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/10563/44187
|
|
dc.description.abstract |
Diplomová práce zjišťuje, jak jsou na českých základních Montessori školách uplatňová-ny principy Montessori pedagogiky. Tento vzdělávací směr vyžaduje ze stran učitelů velké nároky, kterým ve výuce často nejsou schopno dostát. Výzkum zahrnuje výsledky kvalitativního šetření realizovaného počátkem roku 2019 technikou rozhovorů s učitelkami v základních Montessori školách a pozorování v Montessori třídách. Získaná data byla zanalyzována s využitím techniky kontrastování. K porovnání byly vybrány dva reprezentativní příklady toho, jak jsou Montessori principy v Česku uplatňovány. Učitelé mají pocit, že musí naplňovat každoroční očekávané výstupy rámcového vzdělávacího programu, a tak se jim často nedaří zmíněné principy zachovat. Někteří učitelé si dokážou výuku zorganizovat tak, aby se jim podařilo zachovat Montessori principy ve školách a zároveň naplnit požadavky státu. |
|
dc.format |
1 - 78 |
|
dc.language.iso |
cs |
|
dc.publisher |
Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně |
|
dc.rights |
Bez omezení |
|
dc.subject |
Montessori pedagogika
|
cs |
dc.subject |
Montessori principy
|
cs |
dc.subject |
mladší školní věk
|
cs |
dc.subject |
děti
|
cs |
dc.subject |
učitel
|
cs |
dc.subject |
Montessori pedagogy
|
en |
dc.subject |
Montessori principles
|
en |
dc.subject |
young school age
|
en |
dc.subject |
children
|
en |
dc.subject |
teacher
|
en |
dc.title |
Uplatňování principů Montessori pedagogiky na Montessori základních školách |
|
dc.title.alternative |
Principles of Montessori Pedagogy and Their Application in Montessori Elementary Schools |
|
dc.type |
diplomová práce |
cs |
dc.contributor.referee |
Hrbáčková, Karla |
|
dc.date.accepted |
2019-05-22 |
|
dc.description.abstract-translated |
The diploma thesis deals with applying principles of Montessori pedagogy at Czech primary Montessori schools. This educational system requires great demands from teachers, which they are often unable to meet in teaching. The research includes the results of a qualitative survey conducted at the beginning of 2019 by a method of interviewing teachers in primary Montessori schools and observing in Montessori classes. The data obtained were analyzed using a technique of contrast. Two representative examples of how Montessori principles are applied in the Czech Republic were selected for comparison. Teachers feel that they have to meet the annual expected outcomes of the Framework Education Pro-gram, and so they often fail to maintain these principles. Some teachers are able to organize the teaching so that they can maintain the Montessori principles in schools while fulfilling state requirements. |
|
dc.description.department |
Ústav pedagogických věd |
|
dc.thesis.degree-discipline |
Sociální pedagogika |
cs |
dc.thesis.degree-discipline |
Social pedagogy |
en |
dc.thesis.degree-grantor |
Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně. Fakulta humanitních studií |
cs |
dc.thesis.degree-grantor |
Tomas Bata University in Zlín. Faculty of Humanities |
en |
dc.thesis.degree-name |
Mgr. |
|
dc.thesis.degree-program |
Specializace v pedagogice |
cs |
dc.thesis.degree-program |
Specialization in Pedagogy |
en |
dc.identifier.stag |
51205
|
|
utb.result.grade |
C |
|
dc.date.submitted |
2019-04-18 |
|
Files in this item
This item appears in the following Collection(s)
Show simple item record
Search DSpace
Browse
-
All of DSpace
-
This Collection
My Account