dc.contributor.advisor |
Gavora, Peter
|
|
dc.contributor.author |
Chlupová, Lenka
|
|
dc.date.accessioned |
2019-07-04T09:10:23Z |
|
dc.date.available |
2019-07-04T09:10:23Z |
|
dc.date.issued |
2018-10-11 |
|
dc.identifier |
Elektronický archiv Knihovny UTB |
|
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/10563/43939
|
|
dc.description.abstract |
Diplomová práce se zaměřuje na mapování porozumění obrázkovému příběhu dětmi ve věku 4-6 let. Skládá se ze dvou částí, tedy části teoretické a empirické. Teoretická část shr-nuje pojem čtenářskou pregramotnost, jenž odráží potřebné aspekty pro úspěšný vstup dětí do světa četby. Dále se teoretická část zaměřuje na různá pojetí narace a jejich definice z pohledu jak českých, tak zahraničních autorů. Teoretický základ tedy vychází jak z českých, tak ze zahraničních zdrojů V druhé polovině diplomové práce jsme se zaměřili na komparativní analýzu, kdy byly výsledky provedeného výzkumu porovnávány s výsledky zahraničních výzkumů obdobného charakteru. Především je práce inspirována výzkumnými metodami, jež jsou aplikovány ve výzkumu narativních schopností dětí na Slovensku. Porozumění příběhu dětmi v českých poměrech není dostatečně aktuálním námětem pro hloubkovou studii, proto jsme se rozhodli tento výzkum uskutečnit. Výzkumný vzorek tvořilo 53 dětí ve věku 4-6 let z monolingválního prostředí. Všechny tyto děti byly testovány v jimi navštěvovaném prostředí mateřské školy. Součástí studie je krátké mapování předpokladů pro čtení v rodině. To je postaveno na výpovědích rodičů v dotazníkovém šetření. Výzkum míry porozumění příběhu u dětí probíhal prostřednictvím testu, který byl založen na převyprávění dvou obrázkových příběhů. Výsledky byly zpra-covány na úrovni strukturální analýzy narativních výpovědí dětí, na úrovni globální analýzy narativních výpovědí dětí a v poslední řadě metodou korelace, kdy byla posuzována úroveň porozumění příběhu v návaznosti na předpoklady získané z rodinného prostředí. |
|
dc.format |
72 |
|
dc.language.iso |
cs |
|
dc.publisher |
Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně |
|
dc.rights |
Bez omezení |
|
dc.subject |
implicitní porozumění
|
cs |
dc.subject |
explicitní porozumění
|
cs |
dc.subject |
narativní schopnosti
|
cs |
dc.subject |
příběh
|
cs |
dc.subject |
hodnocení po-rozumění
|
cs |
dc.subject |
implicit understanding
|
en |
dc.subject |
explicit understanding
|
en |
dc.subject |
narrative ability
|
en |
dc.subject |
story
|
en |
dc.subject |
understanding evaluation
|
en |
dc.title |
Jak děti rozumějí příběhům |
|
dc.title.alternative |
How do children understand stories |
|
dc.type |
diplomová práce |
cs |
dc.contributor.referee |
Wiegerová, Adriana |
|
dc.date.accepted |
2019-06-12 |
|
dc.description.abstract-translated |
The thesis focuses on mapping the understanding of the picture story by children aged 4-6. The thesis is consisted to two parts - the theoretical part and the empirical part. The theoretical part summarizes the concept of reader pre-literacy, which reflects the necessary aspects for the successful entry of children into the reading world. Furthermore, the theore-tical part focuses on different concepts of narration and their definition from the perspecti-ve of both Czech and foreign authors. Thus, the theoretical basis is based on both Czech and foreign sources In the second half of the thesis we focused on comparative analysis, when the results of the research were compared with the results of foreign researches of a similar nature. Above all, the work is inspired by the research methods applied in the re-search of the narrative abilities of children in Slovakia. Understanding the story with chil-dren in the Czech Republic is not an actual topic for an in-depth study, so we decided to carry out this research. The research sample consisted of 53 children aged 4-6 years from a monolingual environ-ment. All these children were tested in their kindergarten environment. The study includes a short mapping of family reading assumptions. This is based on the parents' statements in the questionnaire survey. Research on the level of understanding of the story in children was through a test that was based on the retelling of two picture stories. The results were processed at the level of structural analysis of the narrative testimony of children, at the level of global analysis of narrative testimonies of children and, last but not least, by the correlation method, when the level of understanding of the story was assessed following the assumptions obtained from the family environment. |
|
dc.description.department |
Ústav školní pedagogiky |
|
dc.thesis.degree-discipline |
Pedagogika předškolního věku |
cs |
dc.thesis.degree-discipline |
Preschool Teacher Training |
en |
dc.thesis.degree-grantor |
Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně. Fakulta humanitních studií |
cs |
dc.thesis.degree-grantor |
Tomas Bata University in Zlín. Faculty of Humanities |
en |
dc.thesis.degree-name |
Mgr. |
|
dc.thesis.degree-program |
Specializace v pedagogice |
cs |
dc.thesis.degree-program |
Specialization in Pedagogy |
en |
dc.identifier.stag |
50910
|
|
utb.result.grade |
D |
|
dc.date.submitted |
2019-04-18 |
|
local.subject |
děti předškolního věku
|
cs |
local.subject |
porozumění (filozofie)
|
cs |
local.subject |
kreslené příběhy
|
cs |
local.subject |
Česko
|
cs |
local.subject |
Slovensko
|
cs |
local.subject |
preschool children
|
en |
local.subject |
understanding (philosophy)
|
en |
local.subject |
animated stories
|
en |
local.subject |
Czechia
|
en |
local.subject |
Slovakia
|
en |