Jak děti rozumějí příběhům
Zobrazit celý záznam
Není dostupný náhled
Název:
|
Jak děti rozumějí příběhům |
Autor: |
Chlupová, Lenka
|
Vedoucí: |
Gavora, Peter
|
Abstrakt:
|
Diplomová práce se zaměřuje na mapování porozumění obrázkovému příběhu dětmi ve věku 4-6 let. Skládá se ze dvou částí, tedy části teoretické a empirické. Teoretická část shr-nuje pojem čtenářskou pregramotnost, jenž odráží potřebné aspekty pro úspěšný vstup dětí do světa četby. Dále se teoretická část zaměřuje na různá pojetí narace a jejich definice z pohledu jak českých, tak zahraničních autorů. Teoretický základ tedy vychází jak z českých, tak ze zahraničních zdrojů V druhé polovině diplomové práce jsme se zaměřili na komparativní analýzu, kdy byly výsledky provedeného výzkumu porovnávány s výsledky zahraničních výzkumů obdobného charakteru. Především je práce inspirována výzkumnými metodami, jež jsou aplikovány ve výzkumu narativních schopností dětí na Slovensku. Porozumění příběhu dětmi v českých poměrech není dostatečně aktuálním námětem pro hloubkovou studii, proto jsme se rozhodli tento výzkum uskutečnit. Výzkumný vzorek tvořilo 53 dětí ve věku 4-6 let z monolingválního prostředí. Všechny tyto děti byly testovány v jimi navštěvovaném prostředí mateřské školy. Součástí studie je krátké mapování předpokladů pro čtení v rodině. To je postaveno na výpovědích rodičů v dotazníkovém šetření. Výzkum míry porozumění příběhu u dětí probíhal prostřednictvím testu, který byl založen na převyprávění dvou obrázkových příběhů. Výsledky byly zpra-covány na úrovni strukturální analýzy narativních výpovědí dětí, na úrovni globální analýzy narativních výpovědí dětí a v poslední řadě metodou korelace, kdy byla posuzována úroveň porozumění příběhu v návaznosti na předpoklady získané z rodinného prostředí. |
URI:
|
http://hdl.handle.net/10563/43939
|
Datum:
|
2018-10-11 |
Dostupnost:
|
Bez omezení |
Ústav:
|
Ústav školní pedagogiky |
Studijní obor:
|
Pedagogika předškolního věku |
Klasifikace závěřečné práce a její obhajoby:
|
D
50910
|
Citace závěřečné práce
Soubory tohoto záznamu
Tento záznam se objevuje v následujících kolekcích
Zobrazit celý záznam
Prohledat DSpace
Procházet
-
Vše v DSpace
-
Tato kolekce
Můj účet