Projevy metakognitivních zkušeností u dětí předškolního věku
Show simple item record
dc.contributor.advisor |
Hrbáčková, Karla
|
|
dc.contributor.author |
Krupová, Lucie
|
|
dc.date.accessioned |
2012-03-10T13:55:47Z |
|
dc.date.available |
2012-03-10T13:55:47Z |
|
dc.date.issued |
2011-04-28 |
|
dc.identifier |
Elektronický archiv Knihovny UTB |
cs |
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/10563/17217
|
|
dc.description.abstract |
Diplomová práce se zabývá problematikou metakognice dětí předškolního věku. Záměrem práce je zjistit, jak se současná metakognitivní zkušenost u dětí předškolního věku projevuje v oblasti osobní, úkolové a strategické, a to bez ohledu na jakoukoli systematickou výchovně-vzdělávací přípravu rozvíjející tyto zkušenosti. Práce je rozdělena na dvě části. Teoretická část vychází z teorií kognitivního vývoje a přechází k rozvoji myšlení. Dále pokračuje problematikou metakognice. Upozorňuje na význam metakognice, vztah k autoregulaci dítěte, možnosti metakognitivního rozvoje a bariéry v systému vzdělávání. Neopomíjí také problematiku metakognice v českém školním prostředí. Praktická část se ve výzkumném šetření zaměřuje na zjištění projevů metakognitivních zkušeností u dětí předškolního věku pomocí analýzy řešení problémové situace. Shrnuje zjištěné poznatky a nabízí doporučení pro praxi. |
cs |
dc.format |
74 s., přílohy 24 s. |
cs |
dc.format.extent |
2606961 bytes |
cs |
dc.format.mimetype |
application/pdf |
cs |
dc.language.iso |
cs |
|
dc.publisher |
Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně |
|
dc.rights |
Bez omezení |
|
dc.subject |
metakognice
|
cs |
dc.subject |
děti předškolního věku
|
cs |
dc.subject |
rozvoj myšlení
|
cs |
dc.subject |
řešení problému
|
cs |
dc.subject |
inteligence
|
cs |
dc.subject |
metakognitivní zkušenost
|
cs |
dc.subject |
rozvoj učení
|
cs |
dc.subject |
autoregulace
|
cs |
dc.subject |
metacognition
|
en |
dc.subject |
pre-school children
|
en |
dc.subject |
the development of thinking
|
en |
dc.subject |
problem solving
|
en |
dc.subject |
intelligence
|
en |
dc.subject |
metacognitive experience
|
en |
dc.subject |
the development of learning
|
en |
dc.subject |
self-regulation
|
en |
dc.title |
Projevy metakognitivních zkušeností u dětí předškolního věku |
cs |
dc.title.alternative |
The expressions of metacognitive experiences in pre-school children |
en |
dc.type |
diplomová práce |
cs |
dc.contributor.referee |
Hladík, Jakub |
|
dc.date.accepted |
2011-06-07 |
|
dc.description.abstract-translated |
Master thesis deals with the metacognition problems of pre-school children. The aim of this work is to find out how the current metacognition experience of pre-school children is expressed in the personal, task and strategy area, regardless of any systematical educational preparation developing these experiences. The work is divided into two parts. The theoretical part is based on theories of cognitive development and is moving to the development of thinking. Then it continues with the problems of metacognition. The work higlights the importance of metacognition, the relationship to self-regulation of a child, the possibilities of metacognitive development and the barriers in the education system. It does not ignore the issue of metacognition in the Czech school. The practical part in the research study is aimed at finding signs of metacognitive experiences in pre-school children by analyzing the solution of the problem situation. It summarizes findings and offers recommendations for practice. |
en |
dc.description.department |
Ústav pedagogických věd |
cs |
dc.description.result |
obhájeno |
cs |
dc.parent.uri |
http://hdl.handle.net/10563/160
|
cs |
dc.parent.uri |
http://hdl.handle.net/10563/220
|
cs |
dc.thesis.degree-discipline |
Sociální pedagogika |
cs |
dc.thesis.degree-discipline |
Social pedagogy |
en |
dc.thesis.degree-grantor |
Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně. Fakulta humanitních studií |
cs |
dc.thesis.degree-grantor |
Tomas Bata University in Zlín. Faculty of Humanities |
en |
dc.thesis.degree-name |
Mgr. |
cs |
dc.thesis.degree-program |
Pedagogika |
cs |
dc.thesis.degree-program |
Pedagogy |
en |
dc.identifier.stag |
19254
|
|
dc.date.assigned |
2011-01-19 |
|
utb.result.grade |
A |
|
Files in this item
This item appears in the following Collection(s)
Show simple item record
Search DSpace
Browse
-
All of DSpace
-
This Collection
My Account