Sebepojetí adolescentů ve vztahu k užívání sociálních sítí
Show simple item record
| dc.contributor.advisor |
Hrbáčková, Karla
|
|
| dc.contributor.author |
Matulová, Kateřina
|
|
| dc.date.accessioned |
2025-12-10T23:09:42Z |
|
| dc.date.available |
2025-12-10T23:09:42Z |
|
| dc.date.issued |
2025-01-08 |
|
| dc.identifier |
Elektronický archiv Knihovny UTB |
|
| dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/10563/57540
|
|
| dc.description.abstract |
Tato diplomová práce se zabývá vztahem mezi sebepojetím adolescentů a mírou problematického užívání sociálních sítí. Teoretická část se zaměřuje na koncept sebepojetí, vývojovou psychologii adolescentů a problematické užívání sociálních sítí. Praktická část je založena na kvantitativním výzkumu realizovaném prostřednictvím standardizovaných dotazníků Piers-Harris 2 (PHCSCS-2) a EIU (Excessive Internet Use), který byl doplněn otázkou mapující průměrnou denní frekvenci strávenou na mobilním telefonu. Výzkumný soubor tvořilo 114 žáků 2. stupně vybrané základní školy. Cílem výzkumu bylo zjistit nejen úroveň celkového sebepojetí a jeho jednotlivých oblastí, ale také míru problematického užívání sociálních sítí a frekvenci průměrného času stráveného na mobilním telefonu. Zajímali nás také souvislosti mezi sledovanými proměnnými. Výsledky ukázaly, že většina respondentů se pohybuje v pásmu průměrného sebepojetí, avšak s častými projevy nejistoty, zejména v oblasti intelektového a školního postavení a celkové životní spokojenosti. Většina respondentů zároveň tráví na mobilním telefonu více než čtyři hodiny denně, přičemž část z nich vykazuje známky problematického užívání sociálních sítí. Statistická analýza potvrdila významné souvislosti mezi jednotlivými proměnnými. |
|
| dc.format |
96 s. (177 611 znaků) |
|
| dc.language.iso |
cs |
|
| dc.publisher |
Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně |
|
| dc.rights |
Bez omezení |
|
| dc.subject |
sebepojetí
|
cs |
| dc.subject |
adolescent
|
cs |
| dc.subject |
sociální sítě
|
cs |
| dc.subject |
problematické užívání
|
cs |
| dc.subject |
mobilní telefon
|
cs |
| dc.subject |
digitální wellbeing
|
cs |
| dc.subject |
EIU
|
cs |
| dc.subject |
PHCSCS-2
|
cs |
| dc.subject |
závislost
|
cs |
| dc.subject |
kvantitativní výzkum
|
cs |
| dc.subject |
self-concept
|
en |
| dc.subject |
adolescent
|
en |
| dc.subject |
social networks
|
en |
| dc.subject |
problematic use
|
en |
| dc.subject |
mobile phone
|
en |
| dc.subject |
digital wellbeing
|
en |
| dc.subject |
EIU
|
en |
| dc.subject |
PHCSCS-2
|
en |
| dc.subject |
addiction
|
en |
| dc.subject |
quantitative research
|
en |
| dc.title |
Sebepojetí adolescentů ve vztahu k užívání sociálních sítí |
|
| dc.title.alternative |
Self-Concept of Adolescents in Relation to the Use of Social Media |
|
| dc.type |
diplomová práce |
cs |
| dc.contributor.referee |
Petr Šafránková, Anna |
|
| dc.date.accepted |
2025-05-28 |
|
| dc.description.abstract-translated |
This thesis examines the relationship between adolescents' self-concept and the extent of problematic social network use. The theoretical part focuses on the concept of self-concept, the developmental psychology of adolescence and problematic social network use. The practical part is based on quantitative research conducted through standardized Piers-Harris 2 (PHCSCS-2) and Excessive Internet Use (EIU) questionnaires, supplemented by custom questions mapping the average daily frequency of mobile phone use. The research sample consisted of 114 Grade 2 pupils from a selected primary school. The aim of the research was to determine not only the level of overall self-concept and its individual domains, but also the level of problematic social networking use and the frequency of average time spent on a mobile phone. We were also interested in the relationships between the variables studied. The results showed that the majority of respondents were in the average self-concept range, but with frequent expressions of insecurity, particularly in the areas of scholastic and school achievement and overall life satisfaction. At the same time, the majority of respondents spend more than four hours a day on their mobile phones, with some showing signs of problematic social networking use. Statistical analysis confirmed significant associations between the variables. |
|
| dc.description.department |
Ústav pedagogických věd |
|
| dc.thesis.degree-discipline |
Sociální pedagogika |
cs |
| dc.thesis.degree-discipline |
Social pedagogy |
en |
| dc.thesis.degree-grantor |
Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně. Fakulta humanitních studií |
cs |
| dc.thesis.degree-grantor |
Tomas Bata University in Zlín. Faculty of Humanities |
en |
| dc.thesis.degree-name |
Mgr. |
|
| dc.thesis.degree-program |
Sociální pedagogika |
cs |
| dc.thesis.degree-program |
Social Pedagogy |
en |
| dc.identifier.stag |
69869
|
|
| dc.date.submitted |
2025-04-14 |
|
Files in this item
|
There are no files associated with this item.
|
This item appears in the following Collection(s)
Show simple item record
Search DSpace
Browse
-
All of DSpace
-
This Collection
My Account