Revize předškolního kurikula v kontextu učitele mateřské školy

DSpace Repository

Language: English čeština 

Revize předškolního kurikula v kontextu učitele mateřské školy

Show simple item record

dc.contributor.advisor Vašíková, Jana
dc.contributor.author Hanousková, Nikola
dc.date.accessioned 2024-07-23T13:16:56Z
dc.date.available 2024-07-23T13:16:56Z
dc.date.issued 2024-01-22
dc.identifier Elektronický archiv Knihovny UTB
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/10563/56560
dc.description.abstract Diplomová práce má teoreticko-empiricky charakter a zabyvá se současnou revizí předškolního kurikula v kontextu učitele mateřské školy. Teoretická část představuje pojem kurikulum a jeho široké pojetí, popisuje historické proměny předškolního kurikula a analyzuje změny, kterymi prochází předškolní kurikulum v současnosti. Empirická část představuje kvalitativně orientovany vyzkum, ktery byl realizován pomocí metod focus group a interview s učiteli mateřskych škol. Hlavním cílem vyzkumu je odhalit přístup učitelů mateřskych škol k revizi předškolního kurikula. Vyzkum byl zaměřen na míru informovanosti učitelů o současné revizi předškolního kurikula, na jejich přístup k očekávanym změnám a analyzu současnych problémů v předškolním vzdělávaní, na základě, kterych by sami učitelé navrhovali změny a jejich doporučení pro úspěšné zavedení změn do praxe mateřskych škol. Z vyzkumného šetření vyplívá, že učitelé mateřskych škol jsou otevřeni novym změnám v předškolním vzdělávání, avšak negativně vnímají průběh současné revize předškolního vzdělávání, která dle učitelů probíhá v pozadí revize základního vzdělávání a upozorňují na nedostatek veřejně dostupnych informací k plánovanym změnám, o které mají učitelé mateřskych škol zájem.
dc.format 100 s. (212 965 zanků)
dc.language.iso cs
dc.publisher Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně
dc.rights Bez omezení
dc.subject kurikulum cs
dc.subject revize kurikula cs
dc.subject transformace kurikula cs
dc.subject implementace kurikula cs
dc.subject Rámcovy vzdělávací program pro předškolní vzdělávání cs
dc.subject Curriculum en
dc.subject Revision of curriculum en
dc.subject Transformation of curriculum en
dc.subject Curriculum implementation en
dc.subject Framework Educational Programme for Preschool Education en
dc.title Revize předškolního kurikula v kontextu učitele mateřské školy
dc.title.alternative Revision of the Preschool Education Curriculum in the context of the Preschool Teacher
dc.type diplomová práce cs
dc.contributor.referee Janiš, Kamil
dc.date.accepted 2024-05-22
dc.description.abstract-translated The masters thesis is theoretically empirical and deals with current revision of the preschool education curriculum in the context of the preschool teacher. The theoretical part introduces the term and broad concept of curriculum, focuses on historical changes of the preschool curriculum and analyzes the changes that the preschool curriculum is currently undergoing. The empirical part describes qualitatively oriented research which was realised methods of focusgroup and interviews with preschool teachers. The aim of the research is to determine the approach of preschool teachers to the revision of the preschool curriculum. The research was focused on the level of teachers' awareness of the current revision of the preschool curriculum, their approach to changes, analysis of current problems in preschool education based on which the teachers themselves recommended changes, and their successful introduction of changes into the practice of kindergartens. The research shows that preschool teachers are open to new changes in preschool education, but they have a negative perception of the current revision of the preschool education, which, according to the teachers, is taking place in the background of the revision of the primary education, and they draw attention to the lack of publicly available information to achieve the changes that preschool teachers are interested in.
dc.description.department Ústav školní pedagogiky
dc.thesis.degree-discipline Předškolní pedagogika cs
dc.thesis.degree-discipline Preschool Pedagogy en
dc.thesis.degree-grantor Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně. Fakulta humanitních studií cs
dc.thesis.degree-grantor Tomas Bata University in Zlín. Faculty of Humanities en
dc.thesis.degree-name Mgr.
dc.thesis.degree-program Předškolní pedagogika cs
dc.thesis.degree-program Preschool Pedagogy en
dc.identifier.stag 67738
dc.date.submitted 2024-04-19


Files in this item

Files Size Format View Description
hanousková_2024_dp.pdf 3.081Mb PDF View/Open None
hanousková_2024_op.pdf 238.3Kb PDF View/Open None
hanousková_2024_vp.docx 27.27Kb Unknown View/Open None

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Find fulltext

Search DSpace


Browse

My Account