Dítě jako aktér v přírodovědném vzdělávání

DSpace Repository

Language: English čeština 

Dítě jako aktér v přírodovědném vzdělávání

Show simple item record

dc.contributor.author Trávníčková, Petra
dc.date.accessioned 2021-09-15T10:05:02Z
dc.date.available 2021-09-15T10:05:02Z
dc.date.issued 2017-09-01
dc.identifier Elektronický archiv Knihovny UTB
dc.identifier.isbn 978-80-7678-026-2 cs
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/10563/49764
dc.description.abstract Předkládaný text se zabývá problematikou dětského aktérství. V textu je analyzována především v souladu s pracemi A. Bandury, který představil koncept aktérství v obecné rovině. V předkládané disertační práci je tento koncept aplikován na dítě předškolního věku, přičemž jeho sledování bylo soustředěno do oblasti přírodovědného vzdělávání v mateřské škole. Teoretická východiska práce představují také současné pojetí dítěte a dětství v návaznosti na zmiňovaný koncept aktérství. Předmětem výzkumu bylo odkrývání dětského aktérství na příkladu využití badatelsky orientovaného vzdělávání. Výzkumným cílem bylo zjistit, jak se projevuje aktérství dětí v přírodovědném vzdělávání v mateřské škole, dále popsat aktérské činnosti a aktérské jednání dítěte. Ve výzkumu byl aplikován kvalitativní design s využitím metod participačního pozorování a interview s učitelkami mateřských škol. Data byla zpracovávána pomocí tematické analýzy. Výzkumná zjištění přinášejí popis situací s projevy aktérství dítěte na platformě přírodovědného vzdělávání, ale také odkrývají, jak aktérství dítěte významně ovlivňuje učitel mateřské školy. V závěru práce jsou tato výzkumná zjištění diskutována.
dc.format 35 cs
dc.language.iso cs
dc.publisher Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně
dc.rights Bez omezení
dc.subject aktérství dítěte cs
dc.subject přírodovědné vzdělávání cs
dc.subject badatelsky orientované vzdělávání cs
dc.subject dětství cs
dc.subject poznávání dítěte cs
dc.subject children´s agency en
dc.subject science education en
dc.subject research - oriented education en
dc.subject childhood en
dc.subject children´s cognition en
dc.title Dítě jako aktér v přírodovědném vzdělávání
dc.title.alternative Child as an agent in science education
dc.type disertační práce cs
dc.contributor.referee Janík, Tomáš
dc.contributor.referee Vítečková, Miluše
dc.date.accepted 2021-08-26
dc.description.abstract-translated The presented text deals with the issue of children's agency. The text is analysed mainly in accordance with the practice of A. Bandura, who represents a conceptual concept of agency in general. In the presented dissertation, this concept is applied to a child of preschool age, its observation was focused on the field of science education in kindergarten. The theoretical background also includes the current concept of the child and childhood in connection with the mentioned concept of agency. The subject of the research was to discover children's agency, for example, the use of enquiry-based education. The research aim was to determine how the activity of children in science education in kindergarten manifests itself, and also to describe the agentic activity and active behaviour of the child. Qualitative design was applied in the research using methods of participatory observation and interview with kindergarten teachers. The data were processed using thematic analysis. The research findings provide a description of the situation and manifestations of the child's agency on the science education platform, but they also reveal how the child's agency significantly influences the kindergarten teacher. At the end of the work, these research findings are discussed.
dc.description.department Ústav školní pedagogiky
dc.thesis.degree-discipline Pedagogika cs
dc.thesis.degree-grantor Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně. Fakulta humanitních studií cs
dc.thesis.degree-grantor Tomas Bata University in Zlín. Faculty of Humanities en
dc.thesis.degree-name Ph.D.
dc.thesis.degree-program Pedagogika cs
dc.thesis.degree-program Pedagogy en
dc.identifier.stag 59957
utb.result.grade B
dc.date.submitted 2021-06-15


Files in this item

Files Size Format View Description
trávníčková_2021_teze.pdf 1.804Mb PDF View/Open
trávníčková_2021_dp.pdf 1.731Mb PDF View/Open None
trávníčková_2021_op.pdf 827.7Kb PDF View/Open None
trávníčková_2021_vp.pdf 190.1Kb PDF View/Open None

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Find fulltext

Search DSpace


Browse

My Account