dc.contributor.advisor |
Balunová, Kristina
|
|
dc.contributor.author |
Stašková, Magdaléna
|
|
dc.date.accessioned |
2013-10-06T21:44:39Z |
|
dc.date.available |
2013-10-06T21:44:39Z |
|
dc.date.issued |
2012-11-30 |
|
dc.identifier |
Elektronický archiv Knihovny UTB |
cs |
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/10563/21292
|
|
dc.description.abstract |
Ústředním tématem této diplomové práce je adaptace zrakově postiženého dítěte na podmínky běžné základní školy. V teoretické části jsou shromážděny odborné informace o druzích zrakových vad. Pozornost je zaměřena na děti nevidomé a slabozraké. Dále je zde uváděna historie vzdělávání u osob se zrakovým postižením včetně součastné legislativy v České republice. V první ze základních kapitol je blíže rozpracovaná příprava dětí v mateřské škole pro zrakově postižené a práce speciálně pedagogického centra. Druhá základní kapitola se týká základní školy, která přijímá zrakově postižené dítě. Zde je popsána i práce asistenta pedagoga. V neposlední řadě je práce zaměřena na roli rodiny v procesu integrace. Praktická část je zaměřena na zjištění, zda je zrakově postižené dítě z mateřské školy pro zrakově postižené připraveno na přestup na běžnou základní školu. Z hlediska přípravy dítěte byly vedeny rozhovory s učitelkami mateřské školy pro zrakově postižené ve Zlíně a pracovnicemi Speciálně pedagogického centra při tomto zařízení. A na straně vzdělávání a výchovy těchto dětí v běžném školství, se jedná o rozhovory s učitelkami základních škol a asistentkami pedagogů. Pro postihnutí problematiky ze všech úhlů, byli osloveni formou dotazníků i rodiče. |
cs |
dc.format |
84 s. (134 990 znaků) |
cs |
dc.format.extent |
5354154 bytes |
cs |
dc.format.mimetype |
application/pdf |
cs |
dc.language.iso |
cs |
|
dc.publisher |
Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně |
|
dc.rights |
Bez omezení |
|
dc.subject |
Nevidomý
|
cs |
dc.subject |
slabozraký
|
cs |
dc.subject |
speciální pedagogické postupy
|
cs |
dc.subject |
speciálně pedagogické centrum
|
cs |
dc.subject |
integrace
|
cs |
dc.subject |
asistent pedagoga
|
cs |
dc.subject |
rodina
|
cs |
dc.subject |
Blind
|
en |
dc.subject |
Visually Impaired
|
en |
dc.subject |
Special Pedagogic Methods
|
en |
dc.subject |
Special Needs Education Centre
|
en |
dc.subject |
Integration
|
en |
dc.subject |
Teaching Assistant
|
en |
dc.subject |
Family
|
en |
dc.title |
Přestup dětí z mateřské školy pro zrakově postižené do vzdělávání formou integrace v základní škole |
cs |
dc.title.alternative |
Transfer of Children from a Nursery School for Visually Impaired Children into Primary School Education through Integration |
en |
dc.type |
diplomová práce |
cs |
dc.contributor.referee |
Marášková, Ivana |
|
dc.date.accepted |
2013-05-27 |
|
dc.description.abstract-translated |
The main subject of this dissertation is adaptation of a visually impaired child to conditions in a mainstream primary school. Specialist information about types of visual abnormalities is collated in the theoretical section. Attention is drawn to blind children and children with low vision. The history of education of visually impaired people is also introduced, including the current legislation in the Czech Republic. A detailed description of preparation of children in a nursery for visually impaired children and work of a special needs education centre is discussed in the first main chapter. The second main chapter is related to the primary school, which admits children with eyesight impairment. This chapter also describes the work of a teacher's assistant. At last, but not least, the dissertation is focused on the role of family in the process of integration. The practical part is focused on findings whether an eyesight impaired child from the nursery for visually impaired children is prepared for transfer to a mainstream primary school. From child's preparation point of view, this is supported by interviews with teachers from the Nursery for Visually Impaired Children in Zlin and with employees of the Specialist Educational Centre for Children. To assess the educational side in mainstream primary schools, interviews with teachers and teacher's assistants were carried out. To evaluate the issues from all angles, parents were asked to fill in questionnaires. |
en |
dc.description.department |
Ústav pedagogických věd |
cs |
dc.description.result |
obhájeno |
cs |
dc.parent.uri |
http://hdl.handle.net/10563/160
|
cs |
dc.parent.uri |
http://hdl.handle.net/10563/220
|
cs |
dc.thesis.degree-discipline |
Sociální pedagogika |
cs |
dc.thesis.degree-discipline |
Social pedagogy |
en |
dc.thesis.degree-grantor |
Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně. Fakulta humanitních studií |
cs |
dc.thesis.degree-grantor |
Tomas Bata University in Zlín. Faculty of Humanities |
en |
dc.thesis.degree-name |
Mgr. |
cs |
dc.thesis.degree-program |
Specializace v pedagogice |
cs |
dc.thesis.degree-program |
Specialization in pedagogy |
en |
dc.identifier.stag |
31975
|
|
utb.result.grade |
D |
|
dc.date.submitted |
2013-04-24 |
|
local.subject |
zrakově postižené děti
|
cs |
local.subject |
inkluzivní vzdělávání
|
cs |
local.subject |
přechod na základní školu
|
cs |
local.subject |
children with visual disabilities
|
en |
local.subject |
inclusive education
|
en |
local.subject |
school attendance
|
en |