Vliv adaptačních kurzů na prevenci šikany na střední škole

DSpace Repository

Language: English čeština 

Vliv adaptačních kurzů na prevenci šikany na střední škole

Show simple item record

dc.contributor.advisor Plšková, Alena
dc.contributor.author Horák, Karel
dc.date.accessioned 2010-07-19T10:14:06Z
dc.date.available 2010-07-19T10:14:06Z
dc.date.issued 2010-03-29
dc.identifier Elektronický archiv Knihovny UTB cs
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/10563/12510
dc.description.abstract Diplomová práce je zaměřena na to, zda adaptační kurzy mají nějaký přímý vliv na prevenci šikany na střední škole a zda mohou ovlivnit sociální klima ve třídě. Práce popisuje a vymezuje jednotlivé základní pojmy, které se vztahují k adaptačním kurzům, záţitkové pedagogice, šikanování, agresorovi a oběti, prostředí, kde probíhá šikana, vzniku a vývoji skupin a klimatu ve škole a třídě. Dále také uvádí prvky primární, sekundární a terciální prevence na středních školách. Znalost těchto pojmů je velmi důleţitá nejen pro pedagogickou praxi, ale i z hlediska organizování adaptačních kurzů a k včasnému zachycení šikanování ve třídě. Pedagogové, kteří organizují na střední škole adaptační kurzy, by měli znát pilíře a ovládat zákonitosti pořádání těchto aktivit. Kurzu by se měl účastnit třídní učitel a odborník na psychologii, protoţe na vedení a organizaci kurzu závisí jeho úspěšnost. Ve druhé části diplomové práce jsem se pokusil o srovnání dvou středních škol ve městě, kde bydlím. Byla srovnávána Střední odborná škola veřejnosprávní Benešov a Střední škola ekonomiky, obchodu a sluţeb SČMSD Benešov, s.r.o. Obě školy se liší tím, ţe Střední odborná škola veřejnosprávní pořádá adaptační kurzy a Střední škola ekonomiky, obchodu a sluţeb tyto kurzy nemá. Dále je rozdíl v sociálním zázemí studentů. Rozdíly nalezneme i ve sloţení pedagogického sboru, kde je značná odlišnost v délce praxe. Srovnání proběhlo formou dotazníku jak mezi učiteli (byly zjišťovány znalosti o adaptačních kurzech), tak i mezi ţáky (spokojenost a pocity ve třídě). Výsledky výzkumu jsou platné jen pro tyto dvě školy, protoţe se nejedná o reprezentativní vzorek respondentů. Z výsledků jsou patrné shody u některých otázek, ale i velmi zajímavé rozdíly, které by stálo zato blíţe prozkoumat. cs
dc.format 91 s. cs
dc.format.extent 678305 bytes cs
dc.format.mimetype application/pdf cs
dc.language.iso cs
dc.publisher Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně
dc.rights Bez omezení
dc.subject adaptační kurz cs
dc.subject záţitková pedagogika cs
dc.subject fáze vývoje skupiny cs
dc.subject sociální klima školy cs
dc.subject sociální klima třídy cs
dc.subject šikana cs
dc.subject agresor cs
dc.subject oběť cs
dc.subject prevence primární cs
dc.subject prevence sekundární cs
dc.subject prevence terciální cs
dc.subject projekty prevence cs
dc.subject adaptation course en
dc.subject experience pedagogy en
dc.subject phase of development of a group en
dc.subject social climate of a school en
dc.subject social climate of a class en
dc.subject bully en
dc.subject aggressor en
dc.subject viectim en
dc.subject primary prevention en
dc.subject secondary prevention en
dc.subject tertiary prevention en
dc.subject projects of prevention en
dc.title Vliv adaptačních kurzů na prevenci šikany na střední škole cs
dc.title.alternative Influence of Adaptation Courses on Prevention of Bullying in Secondary Schools en
dc.type diplomová práce cs
dc.contributor.referee Palovčíková, Geraldina
dc.date.accepted 2010-05-11
dc.description.abstract-translated The extended essay is intent on the possibility if adaptation courses can prevent from a bully at secondary schools and if they can affect the social climate in a class. The essay describes and limits some basic facts related to adaptation courses, experience pedagogy, a bully, an aggressor and victim, a setting with a bully, the origin and development of groups and the climate at school and in a class. It is also possible to find the elements of the primary, secondary and tertiary prevention at secondary schools. Knowing those terms is very important not only for pedagogical practice, but also for the organization of adaptation courses and to catch a bully in the class in time. Teachers organizing adaptation courses at secondary schools should know bases and rules of the organization of those activities. A class teacher and an expert of psychology should take part in courses because the success of a course depends on their organization. In the second part of my essay I tried to compare two secondary schools in my home town: the Secondary Special School of Administration and the Secondary School of Economics, Commerce and Services. The first school organizes adaptation courses, the second one not. Another difference is in a social background of students. We can also find some differences among teachers, they differ in the length of teaching. The students and teachers received the questionnaires and they filled them in. The teachers ? knowledge about adaptation courses. The students ? feelings, satisfaction in the class. The results of the research are valid only for those two schools because the representative sample of the respondents is not typical. The results show that the students and teachers of both schools answered some questions in the same way, but there are also some very interesting differences and it would be useful to search them more. en
dc.description.department Institut mezioborových studií cs
dc.description.result obhájeno cs
dc.parent.uri http://hdl.handle.net/10563/157 cs
dc.parent.uri http://hdl.handle.net/10563/220 cs
dc.thesis.degree-discipline Sociální pedagogika cs
dc.thesis.degree-discipline Social pedagogy en
dc.thesis.degree-grantor Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně. Fakulta humanitních studií cs
dc.thesis.degree-grantor Tomas Bata University in Zlín. Faculty of Humanities en
dc.thesis.degree-name Mgr. cs
dc.thesis.degree-program Specializace v pedagogice cs
dc.thesis.degree-program Specialization in pedagogy en
dc.identifier.stag 16645
dc.date.assigned 2008-11-30
utb.result.grade A
local.subject klima třídy cs
local.subject prevence šikany cs
local.subject integračně-adaptační kurzy cs
local.subject střední školy cs
local.subject classroom climate en
local.subject bullying prevention en
local.subject integration adapt courses en
local.subject secondary schools en


Files in this item

Files Size Format View
horák_2010_dp.pdf 662.4Kb PDF View/Open
horák_2010_vp.doc 28Kb Microsoft Word View/Open
horák_2010_op.doc 34Kb Microsoft Word View/Open

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Find fulltext

Search DSpace


Browse

My Account