dc.contributor.advisor |
Plšková, Alena
|
|
dc.contributor.author |
Horák, Karel
|
|
dc.date.accessioned |
2010-07-19T10:14:06Z |
|
dc.date.available |
2010-07-19T10:14:06Z |
|
dc.date.issued |
2010-03-29 |
|
dc.identifier |
Elektronický archiv Knihovny UTB |
cs |
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/10563/12510
|
|
dc.description.abstract |
Diplomová práce je zaměřena na to, zda adaptační kurzy mají nějaký přímý vliv na prevenci šikany na střední škole a zda mohou ovlivnit sociální klima ve třídě. Práce popisuje a vymezuje jednotlivé základní pojmy, které se vztahují k adaptačním kurzům, záţitkové pedagogice, šikanování, agresorovi a oběti, prostředí, kde probíhá šikana, vzniku a vývoji skupin a klimatu ve škole a třídě. Dále také uvádí prvky primární, sekundární a terciální prevence na středních školách. Znalost těchto pojmů je velmi důleţitá nejen pro pedagogickou praxi, ale i z hlediska organizování adaptačních kurzů a k včasnému zachycení šikanování ve třídě. Pedagogové, kteří organizují na střední škole adaptační kurzy, by měli znát pilíře a ovládat zákonitosti pořádání těchto aktivit. Kurzu by se měl účastnit třídní učitel a odborník na psychologii, protoţe na vedení a organizaci kurzu závisí jeho úspěšnost. Ve druhé části diplomové práce jsem se pokusil o srovnání dvou středních škol ve městě, kde bydlím. Byla srovnávána Střední odborná škola veřejnosprávní Benešov a Střední škola ekonomiky, obchodu a sluţeb SČMSD Benešov, s.r.o. Obě školy se liší tím, ţe Střední odborná škola veřejnosprávní pořádá adaptační kurzy a Střední škola ekonomiky, obchodu a sluţeb tyto kurzy nemá. Dále je rozdíl v sociálním zázemí studentů. Rozdíly nalezneme i ve sloţení pedagogického sboru, kde je značná odlišnost v délce praxe. Srovnání proběhlo formou dotazníku jak mezi učiteli (byly zjišťovány znalosti o adaptačních kurzech), tak i mezi ţáky (spokojenost a pocity ve třídě). Výsledky výzkumu jsou platné jen pro tyto dvě školy, protoţe se nejedná o reprezentativní vzorek respondentů. Z výsledků jsou patrné shody u některých otázek, ale i velmi zajímavé rozdíly, které by stálo zato blíţe prozkoumat. |
cs |
dc.format |
91 s. |
cs |
dc.format.extent |
678305 bytes |
cs |
dc.format.mimetype |
application/pdf |
cs |
dc.language.iso |
cs |
|
dc.publisher |
Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně |
|
dc.rights |
Bez omezení |
|
dc.subject |
adaptační kurz
|
cs |
dc.subject |
záţitková pedagogika
|
cs |
dc.subject |
fáze vývoje skupiny
|
cs |
dc.subject |
sociální klima školy
|
cs |
dc.subject |
sociální klima třídy
|
cs |
dc.subject |
šikana
|
cs |
dc.subject |
agresor
|
cs |
dc.subject |
oběť
|
cs |
dc.subject |
prevence primární
|
cs |
dc.subject |
prevence sekundární
|
cs |
dc.subject |
prevence terciální
|
cs |
dc.subject |
projekty prevence
|
cs |
dc.subject |
adaptation course
|
en |
dc.subject |
experience pedagogy
|
en |
dc.subject |
phase of development of a group
|
en |
dc.subject |
social climate of a school
|
en |
dc.subject |
social climate of a class
|
en |
dc.subject |
bully
|
en |
dc.subject |
aggressor
|
en |
dc.subject |
viectim
|
en |
dc.subject |
primary prevention
|
en |
dc.subject |
secondary prevention
|
en |
dc.subject |
tertiary prevention
|
en |
dc.subject |
projects of prevention
|
en |
dc.title |
Vliv adaptačních kurzů na prevenci šikany na střední škole |
cs |
dc.title.alternative |
Influence of Adaptation Courses on Prevention of Bullying in Secondary Schools |
en |
dc.type |
diplomová práce |
cs |
dc.contributor.referee |
Palovčíková, Geraldina |
|
dc.date.accepted |
2010-05-11 |
|
dc.description.abstract-translated |
The extended essay is intent on the possibility if adaptation courses can prevent from a bully at secondary schools and if they can affect the social climate in a class. The essay describes and limits some basic facts related to adaptation courses, experience pedagogy, a bully, an aggressor and victim, a setting with a bully, the origin and development of groups and the climate at school and in a class. It is also possible to find the elements of the primary, secondary and tertiary prevention at secondary schools. Knowing those terms is very important not only for pedagogical practice, but also for the organization of adaptation courses and to catch a bully in the class in time. Teachers organizing adaptation courses at secondary schools should know bases and rules of the organization of those activities. A class teacher and an expert of psychology should take part in courses because the success of a course depends on their organization. In the second part of my essay I tried to compare two secondary schools in my home town: the Secondary Special School of Administration and the Secondary School of Economics, Commerce and Services. The first school organizes adaptation courses, the second one not. Another difference is in a social background of students. We can also find some differences among teachers, they differ in the length of teaching. The students and teachers received the questionnaires and they filled them in. The teachers ? knowledge about adaptation courses. The students ? feelings, satisfaction in the class. The results of the research are valid only for those two schools because the representative sample of the respondents is not typical. The results show that the students and teachers of both schools answered some questions in the same way, but there are also some very interesting differences and it would be useful to search them more. |
en |
dc.description.department |
Institut mezioborových studií |
cs |
dc.description.result |
obhájeno |
cs |
dc.parent.uri |
http://hdl.handle.net/10563/157
|
cs |
dc.parent.uri |
http://hdl.handle.net/10563/220
|
cs |
dc.thesis.degree-discipline |
Sociální pedagogika |
cs |
dc.thesis.degree-discipline |
Social pedagogy |
en |
dc.thesis.degree-grantor |
Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně. Fakulta humanitních studií |
cs |
dc.thesis.degree-grantor |
Tomas Bata University in Zlín. Faculty of Humanities |
en |
dc.thesis.degree-name |
Mgr. |
cs |
dc.thesis.degree-program |
Specializace v pedagogice |
cs |
dc.thesis.degree-program |
Specialization in pedagogy |
en |
dc.identifier.stag |
16645
|
|
dc.date.assigned |
2008-11-30 |
|
utb.result.grade |
A |
|
local.subject |
klima třídy
|
cs |
local.subject |
prevence šikany
|
cs |
local.subject |
integračně-adaptační kurzy
|
cs |
local.subject |
střední školy
|
cs |
local.subject |
classroom climate
|
en |
local.subject |
bullying prevention
|
en |
local.subject |
integration adapt courses
|
en |
local.subject |
secondary schools
|
en |