Připravenost mladistvých mužů na odchod z výchovného ústavu do samostatného života
Zobrazit celý záznam
Není dostupný náhled
Název:
|
Připravenost mladistvých mužů na odchod z výchovného ústavu do samostatného života |
Autor: |
Pavezková, Hana
|
Vedoucí: |
|
Abstrakt:
|
Rigorózní práce pojednává o procesu přípravy a o subjektivním hodnocení stavu připravenosti mladistvých mužů žijících v jednom konkrétním výchovném ústavu na život v přirozeném sociálním prostředí po ukončení ústavní výchovy. Práce je rozdělena do dvou hlavních částí. Teoretická část práce je věnována problematice institucionální výchovy, kde seznamuje s krátkým exkurzem mezirezortního rozdělení školských zařízení pro výkon ústavní a ochranné výchovy v České republice. Dále vymezuje adolescenci, děti s problémy v chování a s poruchou chování, přibližuje personální zabezpečení školského zařízení. Poslední kapitola teoretické části práce je věnována problematice odchodu mladistvých mužů z výchovného ústavu a s tím spojenými důsledky. Praktická část práce prezentuje výsledky kvalitativního výzkumu realizovaného za využití přístupu případové studie organizace. Hlavním cílem výzkumu bylo porozumět a popsat, jak pedagogičtí pracovníci výchovného ústavu a mladiství muži žijící v jednom konkrétním výchovném ústavu interpretují přípravu a připravenost na život v přirozeném sociálním prostředí po ukončení ústavní výchovy. V rámci případové studie organizace byly využity techniky sběru dat (1) polostrukturovaný rozhovor s mladistvými muži žijícími v jednom konkrétním výchovném ústavu, (2) polostrukturovaný rozhovor s pedagogickými pracovníky výchovného ústavu, (3) studium (vnitřních) dokumentů, na jejichž základě byly sestaveny osobní kazuistiky a (4) zúčastněného pozorování. Empirická část práce přináší poznatky a zkušenosti z reálného institucionálního prostředí výchovného ústavu a v závěru nabízí doporučení pro další výzkumná šetření i praktické implikace. Z výsledků výzkumu vyplynulo, že multidisciplinární tým daného zařízení se snaží mladistvé muže na odchod z výchovného ústavu co nejlépe připravovat, přičemž svoji pozornost zaměřuje především do čtyř identifikovaných oblastí. Z dat dále vyplynulo, že kvalita přípravy je zásadně ovlivněna mírou angažovanosti "odcházejícího" mladistvého muže směřující k naplnění jeho osobních potřeb a požadavků. |
URI:
|
http://hdl.handle.net/10563/47399
|
Datum:
|
2018-10-31 |
Dostupnost:
|
Bez omezení |
Ústav:
|
Ústav pedagogických věd |
Studijní obor:
|
Sociální pedagogika |
Citace závěřečné práce
Soubory tohoto záznamu
Tento záznam se objevuje v následujících kolekcích
Zobrazit celý záznam
Prohledat DSpace
Procházet
-
Vše v DSpace
-
Tato kolekce
Můj účet