Současné trendy výběru zaměstnanců

Repozitář DSpace/Manakin

Jazyk: English čeština 

Současné trendy výběru zaměstnanců

Zobrazit celý záznam

Není dostupný náhled
Název: Současné trendy výběru zaměstnanců
Autor: Ondila, Martin
Vedoucí: Sidor, Daniel
Abstrakt: Lidské zdroje a vzdělávaní jsou stanovené jako jedna ze čtyř hlavních priorit v souvislosti s naplněním cílů Lisabonské strategie pro Slovensko do roku 2010. Rozhodujícím z hlediska personálního poradenství se jeví hledání a podpora účinných strategických nástrojů, které zabezpečí proměnu lidských zdrojů na lidský kapitál. Když za všechními velikými věcmi stojí v prvním řade lidé, důvody zamyšlení se nad obsazením určitého pracovního místa resp. pozice mohou představovat celé rozsáhle spektrum vzájemně souvisejících impulsů. Plánování lidských zdrojů představuje proces předvídání, stanovování cílů a realizace opatření v oblasti pohybu lidí do podniku, z podniku a uvnitř podniku, v oblasti spájení zaměstnanců s pracovními úkoly v pravý čas a na správním miste, v oblasti formování a využívání pracovních schopností lidí, v oblasti formování pracovních týmu a v oblasti jejich personálního a sociálního rozvoje. Vyhledávání a získávání zaměstnanců představuje další krok navazující pro plánování lidských zdrojů a popis pracovního místa, přičemž předchází jejich výběru a nejvíc s ním souvisí. Uváděný krok je možné nazvat i jako nábor, který je definovaný jako proces vymezení a upoutání zájmu skupiny uchazečů, ze kterých postupně budou vybrati ti, kterým je zaměstnání nabídnuté. Úkolem výběru zaměstnanců je rozpoznat, který z vybraných uchazečů/kandidátů, shromaždenych během procesu jejich vyhledávání a získávání, bude pravděpodobně nejvíc vyhovovat nejen požadavkům obsazovaného pracovního místa ve smysle odbornosti, ale i osobnostní charakteristiky. Výběr zaměstnanců je proces, který není jednoduchý. Může však být zjednodušení v případe, jestli jsou jeho kroky správní a efektivně aplikování. Neexistuje pravidlo ani metoda, která by mohla být označená za správnou, nebo nejvhodnější, nikdy totiž není možné s úplnou jistotou předpovídat úspěšnost vybraného kandidáta na obsazení pracovního místa. Napříč tomu je možní na základě získáních a dostupných informací o vytipováních kandidátů přibližně určit jejich potenciál a předpoklady pro úspěšné zvládnutí nároků a kritérií obsazovaného pracovního místa. Při výběre zaměstnanců se jedná o vzájemní obchod, kdy jedna i druhá strana nakupuje a současně i nabízí. Organizace „nakupuje'' znalosti, schopnosti, potenciál kandidáta, kandidát „nakupuje'' ohodnocení, příležitosti, seberealizace a sebeuspokojení. Organizace na druhé straně nabízí to, co má kandidát zájem „koupit'' a kandidát nabízí to, o co má zájem organizace. Na prvním místě si však musí každá organizace uvědomit hodnotu a význam lidských zdrojů. Jejich následní vyhledávání a výběr je už záležitostí použití konkrétních metod a vhodných postupů.
URI: http://hdl.handle.net/10563/36382
Datum: 2005-03-07
Dostupnost: Bez omezení
Ústav: Ústav managementu
Studijní obor: Management a marketing
Klasifikace závěřečné práce a její obhajoby: E 1668


Citace závěřečné práce

Soubory tohoto záznamu

Soubory Velikost Formát Zobrazit

K tomuto záznamu nejsou připojeny žádné soubory.

Tento záznam se objevuje v následujících kolekcích

Zobrazit celý záznam

Find fulltext

Prohledat DSpace


Procházet

Můj účet