Autistické dítě v rodině
Zobrazit celý záznam
Není dostupný náhled
Název:
|
Autistické dítě v rodině |
Autor: |
Švarná, Magdalena
|
Vedoucí: |
Mazánková, Libuše
|
Abstrakt:
|
Bakalářská práce: Autistické dítě v rodině se zabývá aspekty života rodiny vychovávající dítě s PAS. Jedná se o pohled na danou problematiku ve dvou různých rovinách: První rovina představuje vlastní způsob života rodiny pečující o své dítě trpící autismem. Je popsána obsáhle především v samostatné kapitole o rodině. Současně ale prolíná také ostatními kapitolami teoretické části bakalářské práce. Rovina druhá, která je založena na výsledcích provedeného sociologického výzkumu, je prezentací postojů veřejnosti k lidem s PAS a k jejich rodinám. V textu jsou dále uvedeny různé přístupy k lidem s PAS v historii a dále popisuje období prvních vědeckých poznatků až k současnému pojetí autismu. Podrobněji se práce věnuje takzvané triádě autismu ? tedy deficitu v oblasti komunikace, sociální interakce a představivosti. Různorodost PAS vyplývá jak z rozdělení do takzvaných funkčních kategorií, tak i z výčtu a specifikace jednotlivých syndromů autismu. Pozornost je rovněž zaměřena na stanovení diagnózy prostřednictvím diferenciální diagnostiky. Ta je východiskem pro následnou speciálně pedagogickou či psychologickou diagnostiku, zabývající se průběžným sledováním vývoje jedinců s PAS a jejich schopnostmi. S výsledky diagnózy přímo souvisí otázka výchovy a přístupu ke vzdělávání jedinců s PAS v rámci ranné, předškolní a školní péče. Práce v této souvislosti pojednává o strukturovaném učení jako o základu celé speciálně pedagogické intervence u jedinců trpících autismem. Problematika volnočasových aktivit je pojata především v souvislosti s pomocí rodinám prostřednictvím odborné asistence či dobrovolnictví. Práce zároveň poukazuje na rozdílnou úroveň v péči o lidi trpící autismem v období dětství a dospívání a v období dospělosti. Propracovaná metoda vzdělávání žáků s PAS v rámci předškolní a povinné školní docházky tak často ztrácí návaznost. Také se zabývá situací v našich ústavech, kde dosud nejsou vytvořeny potřebné podmínky pro život klientů s PAS. Mezi další problematické oblasti péče o lidi s autismem je pak v textu práce zařazeno: hledání zaměstnání jedinců s PAS, neexistence respitní péče, potíže při zřizování chráněných bydlení, nedostupnost péče v odlehlejších regionech, nedostatek kvalifikovaných odborníků především z řad psychiatrů a klinických psychologů a další. V této bakalářské práci jsou použity jak příklady z vlastní zkušenosti, tak zkušenosti jiných rodičů. Zbývající úryvky jsou nejčastěji citací příběhů psaných rodiči, které soustředily autorky Čáslavská a Votyová do knihy Nedávejte do hrobu motýla živého. |
URI:
|
http://hdl.handle.net/10563/21181
|
Datum:
|
2011-04-08 |
Dostupnost:
|
Bez omezení |
Ústav:
|
Katedra pedagogiky |
Studijní obor:
|
Sociální pedagogika |
Klasifikace závěřečné práce a její obhajoby:
|
A
23756
|
Citace závěřečné práce
Soubory tohoto záznamu
Tento záznam se objevuje v následujících kolekcích
Zobrazit celý záznam
Prohledat DSpace
Procházet
-
Vše v DSpace
-
Tato kolekce
Můj účet