Abstrakt:
|
Diplomová práce pojednává o kritickém myšlení a jeho postavení v terciárním vzdělávání v prostředí České republiky. Spolu s kritickým myšlením, kterému je však v práci věnováno nejvíce prostoru, charakterizuji také přidružené determinanty, které kritické myšlení ovlivňují a to osobnost jedince, jeho temperament, emoce, motivy, schopnosti a sebeobraz, dále kognitivní aspekty, kdy v této kapitole diplomové práce podávám přehled nejen z oblasti kognitivní psychologie, ale také kognitivní neurovědy, tedy biologického základu schopnosti člověka myslet. Kritické myšlení je klíčovou kompetencí 21. století, a to nejen v oboru sociální pedagogika, ale také v ostatních oborech. Napomáhá nám zvyšovat osobní a profesní angažovanost a proto se stalo tématem mé diplomové práce. V kapitole, ve které se konkrétně zaměřuji na kritické myšlení, můžete nalézt pojednání o tom, co to vlastně kritické myšlení je a jaký má pro nás význam, jaké jsou prvky kritického myšlení a také rozbor rozdílů mezi kritickým a nekritickým myšlením. V závěru teoretické části se zaměřuji na vzdělávání, sebevzdělávání a metody, které nám napomáhají rozvíjet kritické myšlení v prostředí školy, spolu se strategiemi a taktikami pro rozvoj kritického myšlení. Účelem mé diplomové práce z praktické roviny bylo zjištění, zdali disponují studenti kritickým myšlením, tvořivým myšlením, jaké jsou jejich osobnostní faktory a struktura inteligence. Tyto dispozice jsou dále zkoumány v rámci jejich dynamiky změn po dobu studia na vyso-ké škole. V neposlední řadě jsou dávány do vzájemných interakcí a interpretovány s doporučením pro praktické využití v terciárním vzdělávání. |