Vliv adaptačních kurzů na prevenci šikany na střední škole

Repozitář DSpace/Manakin

Jazyk: English čeština 

Vliv adaptačních kurzů na prevenci šikany na střední škole

Zobrazit celý záznam

Není dostupný náhled
Název: Vliv adaptačních kurzů na prevenci šikany na střední škole
Autor: Horák, Karel
Vedoucí: Plšková, Alena
Abstrakt: Diplomová práce je zaměřena na to, zda adaptační kurzy mají nějaký přímý vliv na prevenci šikany na střední škole a zda mohou ovlivnit sociální klima ve třídě. Práce popisuje a vymezuje jednotlivé základní pojmy, které se vztahují k adaptačním kurzům, záţitkové pedagogice, šikanování, agresorovi a oběti, prostředí, kde probíhá šikana, vzniku a vývoji skupin a klimatu ve škole a třídě. Dále také uvádí prvky primární, sekundární a terciální prevence na středních školách. Znalost těchto pojmů je velmi důleţitá nejen pro pedagogickou praxi, ale i z hlediska organizování adaptačních kurzů a k včasnému zachycení šikanování ve třídě. Pedagogové, kteří organizují na střední škole adaptační kurzy, by měli znát pilíře a ovládat zákonitosti pořádání těchto aktivit. Kurzu by se měl účastnit třídní učitel a odborník na psychologii, protoţe na vedení a organizaci kurzu závisí jeho úspěšnost. Ve druhé části diplomové práce jsem se pokusil o srovnání dvou středních škol ve městě, kde bydlím. Byla srovnávána Střední odborná škola veřejnosprávní Benešov a Střední škola ekonomiky, obchodu a sluţeb SČMSD Benešov, s.r.o. Obě školy se liší tím, ţe Střední odborná škola veřejnosprávní pořádá adaptační kurzy a Střední škola ekonomiky, obchodu a sluţeb tyto kurzy nemá. Dále je rozdíl v sociálním zázemí studentů. Rozdíly nalezneme i ve sloţení pedagogického sboru, kde je značná odlišnost v délce praxe. Srovnání proběhlo formou dotazníku jak mezi učiteli (byly zjišťovány znalosti o adaptačních kurzech), tak i mezi ţáky (spokojenost a pocity ve třídě). Výsledky výzkumu jsou platné jen pro tyto dvě školy, protoţe se nejedná o reprezentativní vzorek respondentů. Z výsledků jsou patrné shody u některých otázek, ale i velmi zajímavé rozdíly, které by stálo zato blíţe prozkoumat.
URI: http://hdl.handle.net/10563/12510
Datum: 2010-03-29
Dostupnost: Bez omezení
Ústav: Institut mezioborových studií
Studijní obor: Sociální pedagogika
Klasifikace závěřečné práce a její obhajoby: A 16645


Citace závěřečné práce

Soubory tohoto záznamu

Soubory Velikost Formát Zobrazit
horák_2010_dp.pdf 662.4Kb PDF Zobrazit/otevřít
horák_2010_vp.doc 28Kb Microsoft Word Zobrazit/otevřít
horák_2010_op.doc 34Kb Microsoft Word Zobrazit/otevřít

Tento záznam se objevuje v následujících kolekcích

Zobrazit celý záznam

Find fulltext

Prohledat DSpace


Procházet

Můj účet