dc.contributor.advisor |
Musil, Jiří
|
|
dc.contributor.author |
Knotová, Michaela
|
|
dc.date.accessioned |
2010-07-17T21:36:35Z |
|
dc.date.available |
2010-07-17T21:36:35Z |
|
dc.date.issued |
2009-05-14 |
|
dc.identifier |
Elektronický archiv Knihovny UTB |
cs |
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/10563/9533
|
|
dc.description.abstract |
Tato bakalářská práce se zabývá problematikou levorukosti, zejména u dětí prvních tříd základních škol. Teoretická část bakalářské práce porovnává přístup společnosti k levákům dříve a v dnešní době, dále vysvětluje, jak levorukost vzniká a jak funguje mozek leváka. Další kapitola se věnuje přecvičování leváků a popisuje výhody i nevýhody přecvičování, ale také problémy, které následkem toho u dítěte vznikají. Jak k levorukým dětem přistu-povat ve škole i doma, je také nezbytnou částí bakalářské práce. Praktická část vyhodnocuje výsledky výzkumu, provedeného mezi leváky v prvních třídách na základních školách. Výzkum se týkal především problémů při psaní, školního prospěchu a somatických potíží dítěte. |
cs |
dc.format |
61 s., 4 s. obr. příloh |
cs |
dc.format.extent |
1979439 bytes |
cs |
dc.format.mimetype |
application/pdf |
cs |
dc.language.iso |
cs |
|
dc.publisher |
Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně |
|
dc.rights |
Bez omezení |
|
dc.subject |
leváctví
|
cs |
dc.subject |
lateralita
|
cs |
dc.subject |
pravá a levá mozková hemisféra
|
cs |
dc.subject |
dominantní hemisféra
|
cs |
dc.subject |
přecvičování
|
cs |
dc.subject |
vedoucí ruka
|
cs |
dc.subject |
left-handed people
|
en |
dc.subject |
laterality
|
en |
dc.subject |
right and left brain hemisphere
|
en |
dc.subject |
dominant hemisphere
|
en |
dc.subject |
learning to write with right hand
|
en |
dc.subject |
lead hand
|
en |
dc.title |
Leváctví |
cs |
dc.title.alternative |
Left-handed people |
en |
dc.type |
bakalářská práce |
cs |
dc.contributor.referee |
Andrysová, Pavla |
|
dc.date.accepted |
2009-06-15 |
|
dc.description.abstract-translated |
This Bachelor thesis is written on the topic Left-handed people, especially it desribes pro-blems of children in the first class on the basic school. The theoretic part of Bachelor thesis compares stances of society to left-handed people so-oner and now, next it tells, what left-handed people accrue from, and how works the brain of left-handed people. Next chapter attend to learning left-handed people write with right hand and describes advantages and disadvantages of this, but also problems, that are results of this learning. How to approach to left-handed children at school and also at home, it's ne-cessary part of Bachelor thesis, too. Practical part analyses results of research, that was made between left-handed children in the first classes on the basic school. The research was related especially to problems with writting, school success and somatic problems of a child. |
en |
dc.description.department |
Ústav pedagogických věd |
cs |
dc.description.result |
obhájeno |
cs |
dc.parent.uri |
http://hdl.handle.net/10563/101
|
cs |
dc.parent.uri |
http://hdl.handle.net/10563/220
|
cs |
dc.thesis.degree-discipline |
Sociální pedagogika |
cs |
dc.thesis.degree-discipline |
Social pedagogy |
en |
dc.thesis.degree-grantor |
Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně. Fakulta humanitních studií |
cs |
dc.thesis.degree-grantor |
Tomas Bata University in Zlín. Faculty of Humanities |
en |
dc.thesis.degree-name |
Bc. |
cs |
dc.thesis.degree-program |
Specializace v pedagogice |
cs |
dc.thesis.degree-program |
Specialization in pedagogy |
en |
dc.identifier.stag |
11442
|
|
dc.date.assigned |
2009-02-12 |
|
utb.result.grade |
B |
|