dc.contributor.advisor |
Soukalová, Radomila
|
|
dc.contributor.author |
Jakešová, Blanka
|
|
dc.date.accessioned |
2010-07-13T13:48:58Z |
|
dc.date.available |
2010-07-13T13:48:58Z |
|
dc.date.issued |
2006-04-27 |
|
dc.identifier |
Elektronický archiv Knihovny UTB |
cs |
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/10563/697
|
|
dc.description.abstract |
Globalizace obsahů v oblasti komunikace a kultury je jedním z podstatných rysů poslední čtvrtiny 20. století. Masovost obsahů nabízených médii vede k formování představy, že se média podílejí na konstituování svébytného typu kulturních projevů - na vzniku masové kultury, která bývá považována za druhotný produkt průmyslové revoluce spolu s industrializací a urbanizací. V souvislosti s globalizací se tak objevil nový společensko-sociální problém; tím je postupná multikulturalizace společnosti, v důsledku které vyvstává obava z postupné ztráty národních identit jednotlivých společenství. Tato práce se věnuje v teoretické části problematice multikulturizace společnosti vlivem globálního působení médií, otázkám vymezení pojmu kultura, svébytná národní kultura, národní identita a možnostem, které vedou k jejímu udržení a posílení. Cílem práce je určit instituce zodpovědné za posilování a udržení svébytné národní kultury. Tento cíl vychází z hypotézy, že média mohou sice zásadním způsobem ovlivnit formování národní kultury, ale nemohou být považována, a je jim nesprávně přisuzována přímá odpovědnost za budování či případnou ztrátu svébytné kultury v tom kterém regionu. Praktická část se pak věnuje analýze současného stavu působení médií v oblasti tradiční kultury včetně zjištění přístupu odpovědných institucí. Návrhová část pak na základě shrnutí všech poznatků obsahuje návrh řešení budování a posilování tradiční lidové kultury ve Zlínském kraji. |
cs |
dc.format |
97 |
cs |
dc.format.extent |
956781 bytes |
cs |
dc.format.mimetype |
application/pdf |
cs |
dc.language.iso |
cs |
|
dc.publisher |
Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně |
|
dc.rights |
Pouze v rámci univerzity |
|
dc.subject |
- globalizace obsahu
|
cs |
dc.subject |
kultura
|
cs |
dc.subject |
národní kultura
|
cs |
dc.subject |
národní identita
|
cs |
dc.subject |
role médií
|
cs |
dc.subject |
zodpovědné instituce
|
cs |
dc.subject |
koncepční dokumenty
|
cs |
dc.subject |
možnosti a formy posilování tradiční kultury
|
cs |
dc.subject |
- Globalization of contents
|
en |
dc.subject |
culture
|
en |
dc.subject |
national culture
|
en |
dc.subject |
national identity
|
en |
dc.subject |
role of the media
|
en |
dc.subject |
responsible institutions
|
en |
dc.subject |
conception documents
|
en |
dc.subject |
limits and enhancements of traditional culture
|
en |
dc.title |
Vliv médií na formování svébytné národní kultury - možnosti médií |
cs |
dc.title.alternative |
Impact of the media upon the formation of unique national culture - the limits of the media |
en |
dc.type |
diplomová práce |
cs |
dc.contributor.referee |
Navrátilová, Svatava |
|
dc.date.accepted |
2006-06-05 |
|
dc.description.abstract-translated |
The globalization of contents in the sphere of communication and culture is one of the substantial features of the last quarter of the 20th century. Regarding the mass contents offered by the media we are inclined to assume that the media contribute to the constitution of a unique type of cultural manifestations - mass culture, which is sometimes considered a by-product of the industrial revolution together with the industrialization and urbanization. Thus, a new social and cultural problem appeared as a consequence of the globalization. This problem may be characterized by the fact that societies are becoming multicultural, which stirs up concerns about gradual loss of national identities of the particular communities. The theoretical part of this work deals with the issues of multiculturalization of society under the global influence of the media, it defines the notions of culture, unique national culture, national identity, and it deals with ways of preserving and strengthening the national identity. The aim of the work is to determine the institutions responsible for enhancing and preserving unique national culture. This aim is based upon the assumption that, on one hand, the media can influence the forming of national culture in a substantial way, on the other hand, however, cannot be held directly responsible for building or deteriorating the unique national culture in a certain region. The practical part of the work analyzes how the media currently influence the traditional culture, and it also focuses on the approaches adopted by responsible institutions. The conclusion of the work sums up all the facts discovered and proposes a solution for enhancing the traditional folk culture in the Zlín Region. |
en |
dc.description.department |
Ústav marketingových komunikací |
cs |
dc.description.result |
obhájeno |
cs |
dc.parent.uri |
http://hdl.handle.net/10563/185
|
cs |
dc.parent.uri |
http://hdl.handle.net/10563/220
|
cs |
dc.thesis.degree-discipline |
Marketingové komunikace |
cs |
dc.thesis.degree-discipline |
Marketing Communications |
en |
dc.thesis.degree-grantor |
Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně. Fakulta multimediálních komunikací |
cs |
dc.thesis.degree-grantor |
Tomas Bata University in Zlín. Faculty of Multimedia Communications |
en |
dc.thesis.degree-name |
Mgr. |
cs |
dc.thesis.degree-program |
Mediální a komunikační studia |
cs |
dc.thesis.degree-program |
Media and Communication Studies |
en |
dc.identifier.stag |
2763
|
|
dc.date.assigned |
2006-01-13 |
|
utb.result.grade |
A |
|