| dc.contributor.advisor |
Skarupská, Helena
|
|
| dc.contributor.author |
Kollerová, Kristýna
|
|
| dc.date.accessioned |
2025-12-10T23:10:50Z |
|
| dc.date.available |
2025-12-10T23:10:50Z |
|
| dc.date.issued |
2025-07-01 |
|
| dc.identifier |
Elektronický archiv Knihovny UTB |
|
| dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/10563/59044
|
|
| dc.description.abstract |
Cílem bakalářské práce je porovnat kvalitu života starších osob podle místa jejich života - v pobytových sociálních službách (domovy pro seniory) a ve vlastním domácím prostředí. Teoretická část vymezuje pojmy stáří a stárnutí v bio-psycho-sociální perspektivě, představuje faktory ovlivňující kvalitu života (zdravotní stav, funkční zdatnost, sociální vztahy, prostředí, ekonomické podmínky, smysluplnost a podpora) a shrnuje relevantní modely, zejména aktivní stárnutí a koncept křehkosti. Empirická část využívá kvantitativní design se standardizovanými nástroji WHOQOL-BREF a WHOQOL-OLD pro měření domén kvality života (fyzické a psychické zdraví, sociální vztahy, prostředí a specifické oblasti stáří). Výzkumný soubor tvoří senioři žijící v domovech pro seniory a senioři žijící doma; data jsou analyzována na úrovni domén a celkových skórů s ohledem na klíčové kovariáty (věk, pohlaví, křehkost, soběstačnost). Očekávaným přínosem práce je identifikace rozdílů v jednotlivých dimenzích kvality života a určení oblastí, kde lze cílenými intervencemi (zdravotní, sociální i environmentální) zlepšit subjektivní pohodu seniorů. Zjištění mohou sloužit jako podklad pro praxi sociální pedagogiky, pro plánování služeb a pro podporu intervencí zaměřených na soběstačnost, participaci a smysluplné aktivity ve stáří. |
|
| dc.format |
61 |
|
| dc.language.iso |
cs |
|
| dc.publisher |
Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně |
|
| dc.rights |
Bez omezení |
|
| dc.subject |
stáří
|
cs |
| dc.subject |
stárnutí
|
cs |
| dc.subject |
kvalita života
|
cs |
| dc.subject |
WHOQOL-BREF
|
cs |
| dc.subject |
WHOQOL-OLD
|
cs |
| dc.subject |
domovy pro seniory
|
cs |
| dc.subject |
domácí prostředí
|
cs |
| dc.subject |
aktivní stárnutí
|
cs |
| dc.subject |
křehkost
|
cs |
| dc.subject |
sociální pedagogika
|
cs |
| dc.subject |
old age
|
en |
| dc.subject |
ageing
|
en |
| dc.subject |
quality of life
|
en |
| dc.subject |
WHOQOL-BREF
|
en |
| dc.subject |
WHOQOL-OLD
|
en |
| dc.subject |
residential care homes
|
en |
| dc.subject |
home environment
|
en |
| dc.subject |
active ageing
|
en |
| dc.subject |
frailty
|
en |
| dc.subject |
social pedagogy
|
en |
| dc.title |
Porovnání kvality života seniorů žijících v domovech pro seniory a seniorů žijících ve vlastních domovech |
|
| dc.title.alternative |
Comparison of Life Quality of Seniors Living in Retirement Homes and Seniors Living in Their Own Homes |
|
| dc.type |
bakalářská práce |
cs |
| dc.contributor.referee |
Hrbáčková, Karla |
|
| dc.date.accepted |
2025-09-09 |
|
| dc.description.abstract-translated |
The aim of this bachelor thesis is to compare the quality of life of older adults by place of livingwithin residential social services (nursing homes) and in their own home environment. The theoretical part defines old age and ageing from a bio-psycho-social perspective, presents factors influencing quality of life (health status, functional fitness, social relationships, environment, economic conditions, meaningfulness, and support), and summarizes relevant models, especially active ageing and the concept of frailty. The empirical part employs a quantitative design using the standardized instruments WHOQOL-BREF and WHOQOL-OLD to measure quality-of-life domains (physical and psychological health, social relationships, environment, and age-specific areas). The research sample consists of older adults living in residential care homes and those living at home; data are analysed at the domain and total score levels with respect to key covariates (age, gender, frailty, independence). The expected contribution is to identify differences across dimensions of quality of life and determine areas where targeted interventions (health, social, and environmental) can improve older adults' subjective well-being. The findings may inform social pedagogy practice, service planning, and interventions focused on independence, participation, and meaningful activities in later life. |
|
| dc.description.department |
Ústav pedagogických věd |
|
| dc.thesis.degree-discipline |
Sociální pedagogika |
cs |
| dc.thesis.degree-discipline |
Social pedagogy |
en |
| dc.thesis.degree-grantor |
Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně. Fakulta humanitních studií |
cs |
| dc.thesis.degree-grantor |
Tomas Bata University in Zlín. Faculty of Humanities |
en |
| dc.thesis.degree-name |
Bc. |
|
| dc.thesis.degree-program |
Sociální pedagogika |
cs |
| dc.thesis.degree-program |
Social Pedagogy |
en |
| dc.identifier.stag |
72001
|
|
| dc.date.submitted |
2025-08-18 |
|