Porovnání kvality života seniorů žijících v domovech pro seniory a seniorů žijících ve vlastních domovech

DSpace Repository

Language: English čeština 

Porovnání kvality života seniorů žijících v domovech pro seniory a seniorů žijících ve vlastních domovech

Show simple item record

dc.contributor.advisor Skarupská, Helena
dc.contributor.author Kollerová, Kristýna
dc.date.accessioned 2025-12-10T23:10:50Z
dc.date.available 2025-12-10T23:10:50Z
dc.date.issued 2025-07-01
dc.identifier Elektronický archiv Knihovny UTB
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/10563/59044
dc.description.abstract Cílem bakalářské práce je porovnat kvalitu života starších osob podle místa jejich života - v pobytových sociálních službách (domovy pro seniory) a ve vlastním domácím prostředí. Teoretická část vymezuje pojmy stáří a stárnutí v bio-psycho-sociální perspektivě, představuje faktory ovlivňující kvalitu života (zdravotní stav, funkční zdatnost, sociální vztahy, prostředí, ekonomické podmínky, smysluplnost a podpora) a shrnuje relevantní modely, zejména aktivní stárnutí a koncept křehkosti. Empirická část využívá kvantitativní design se standardizovanými nástroji WHOQOL-BREF a WHOQOL-OLD pro měření domén kvality života (fyzické a psychické zdraví, sociální vztahy, prostředí a specifické oblasti stáří). Výzkumný soubor tvoří senioři žijící v domovech pro seniory a senioři žijící doma; data jsou analyzována na úrovni domén a celkových skórů s ohledem na klíčové kovariáty (věk, pohlaví, křehkost, soběstačnost). Očekávaným přínosem práce je identifikace rozdílů v jednotlivých dimenzích kvality života a určení oblastí, kde lze cílenými intervencemi (zdravotní, sociální i environmentální) zlepšit subjektivní pohodu seniorů. Zjištění mohou sloužit jako podklad pro praxi sociální pedagogiky, pro plánování služeb a pro podporu intervencí zaměřených na soběstačnost, participaci a smysluplné aktivity ve stáří.
dc.format 61
dc.language.iso cs
dc.publisher Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně
dc.rights Bez omezení
dc.subject stáří cs
dc.subject stárnutí cs
dc.subject kvalita života cs
dc.subject WHOQOL-BREF cs
dc.subject WHOQOL-OLD cs
dc.subject domovy pro seniory cs
dc.subject domácí prostředí cs
dc.subject aktivní stárnutí cs
dc.subject křehkost cs
dc.subject sociální pedagogika cs
dc.subject old age en
dc.subject ageing en
dc.subject quality of life en
dc.subject WHOQOL-BREF en
dc.subject WHOQOL-OLD en
dc.subject residential care homes en
dc.subject home environment en
dc.subject active ageing en
dc.subject frailty en
dc.subject social pedagogy en
dc.title Porovnání kvality života seniorů žijících v domovech pro seniory a seniorů žijících ve vlastních domovech
dc.title.alternative Comparison of Life Quality of Seniors Living in Retirement Homes and Seniors Living in Their Own Homes
dc.type bakalářská práce cs
dc.contributor.referee Hrbáčková, Karla
dc.date.accepted 2025-09-09
dc.description.abstract-translated The aim of this bachelor thesis is to compare the quality of life of older adults by place of livingwithin residential social services (nursing homes) and in their own home environment. The theoretical part defines old age and ageing from a bio-psycho-social perspective, presents factors influencing quality of life (health status, functional fitness, social relationships, environment, economic conditions, meaningfulness, and support), and summarizes relevant models, especially active ageing and the concept of frailty. The empirical part employs a quantitative design using the standardized instruments WHOQOL-BREF and WHOQOL-OLD to measure quality-of-life domains (physical and psychological health, social relationships, environment, and age-specific areas). The research sample consists of older adults living in residential care homes and those living at home; data are analysed at the domain and total score levels with respect to key covariates (age, gender, frailty, independence). The expected contribution is to identify differences across dimensions of quality of life and determine areas where targeted interventions (health, social, and environmental) can improve older adults' subjective well-being. The findings may inform social pedagogy practice, service planning, and interventions focused on independence, participation, and meaningful activities in later life.
dc.description.department Ústav pedagogických věd
dc.thesis.degree-discipline Sociální pedagogika cs
dc.thesis.degree-discipline Social pedagogy en
dc.thesis.degree-grantor Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně. Fakulta humanitních studií cs
dc.thesis.degree-grantor Tomas Bata University in Zlín. Faculty of Humanities en
dc.thesis.degree-name Bc.
dc.thesis.degree-program Sociální pedagogika cs
dc.thesis.degree-program Social Pedagogy en
dc.identifier.stag 72001
dc.date.submitted 2025-08-18


Files in this item

Files Size Format View

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Find fulltext

Search DSpace


Browse

My Account