Problematika specifik studia těžce zrakově postižených studentů na vysokých školách v ČR a jejich integrace do pracovního procesu
Show full item record
No preview available
Title:
|
Problematika specifik studia těžce zrakově postižených studentů na vysokých školách v ČR a jejich integrace do pracovního procesu |
Author: |
Zlámalová, Petra
|
Advisor: |
Růžičková, Veronika
|
Abstract:
|
Tématem mé diplomové práce je Charakteristika některých specifik průběhu vysokoškolského studia těžce zrakově postižených studentů na vybraných vysokých školách v ČR se zaměřením na moravské univerzity. Teoretická část této práce pojednává o klasifikaci zrakového postižení, o nevidomosti jakožto jeho nejtěžší formě, o socializaci a integraci jedince se zrakovým postižením a o psychologickém pohledu na jeho osobnost. Stěžejní kapitola tohoto oddílu je věnována formálnímu vzdělávacímu systému zrakově postižených se zaměřením na charakteristiku speciálního i běžného základního a středního školství, jakož i na popis průběhu a náležitostí studia osob se zrakovým handicapem na univerzitě. Stranou nezůstává ani zmínka o zvláštnostech začleňování těžce zrakově postižených do pracovního procesu. Závěrečnou kapitolu z teorie tvoří přehled organizací zabývajících se pomocí studujícím i dospělým zrakově postiženým. Jmenovitě jde o instituce jako SONS, Tyfloservis a TyfloCentrum, podpůrná univerzitní centra, rekvalifikační střediska určená výhradně zrakově postiženým osobám a agentury podporovaného zaměstnání. Jádrem praktické části diplomové práce je smíšený výzkum s kvalitativními prvky. Klade si za cíl vystižení specifik studia účelově vybraných těžce zrakově postižených studentů na pěti záměrně zvolených moravských univerzitách v návaznosti na možnosti následného pracovního uplatnění. Na problematiku je nazíráno ze čtyř úhlů pohledu: zajímá mě stanovisko samotných těžce zrakově postižených studentů, pracovníků podpůrných univerzitních center, TyfloCenter a agentur podporovaného zaměstnání. Vyhodnocení dat získaných na základě výpovědí čtyř zmiňovaných subjektů je obsahem deváté kapitoly. Poslední kapitola je pak věnována reflexi výzkumného projektu. Závěr přináší komplexní obraz o výsledných informacích, jež z výzkumu vyplynuly. |
URI:
|
http://hdl.handle.net/10563/5829
|
Date:
|
2008-05-28 |
Availability:
|
Bez omezení |
Department:
|
Ústav pedagogických věd |
Discipline:
|
Sociální pedagogika |
Grade for thesis and defense:
|
A
7802
|
Citace závěřečné práce
Files in this item
This item appears in the following Collection(s)
Show full item record
Search DSpace
Browse
-
All of DSpace
-
This Collection
My Account