Problémové vztahy mezi rodiči a učiteli mateřských škol

DSpace Repository

Language: English čeština 

Problémové vztahy mezi rodiči a učiteli mateřských škol

Show simple item record

dc.contributor.advisor Kolumber, Tereza
dc.contributor.author Miklová, Laura
dc.date.accessioned 2025-12-10T23:09:47Z
dc.date.available 2025-12-10T23:09:47Z
dc.date.issued 2025-01-08
dc.identifier Elektronický archiv Knihovny UTB
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/10563/57647
dc.description.abstract Bakalářská práce je výzkumného charakteru a zabývá se problematikou vztahů mezi rodiči a učiteli v prostředí mateřských škol, přičemž se zaměřuje zejména na vznik a řešení problémových situací. Cílem práce je identifikovat hlavní příčiny konfliktů mezi těmito dvěma skupinami a analyzovat strategie, které učitelé využívají k jejich zvládání. Teoretická část se věnuje významu spolupráce mezi školou a rodinou, rolím rodičů, komunikaci a charakteristice tzv. problémových rodičů. Praktická část je postavena na kvalitativním výzkumu realizovaném prostřednictvím polostrukturovaných rozhovorů se sedmi učitelkami mateřských škol. Data byla analyzována pomocí otevřeného kódování. Z výzkumu vyplynulo, že za problémové rodiče jsou považováni zejména ti, kteří buď výrazně zasahují do chodu školky, nebo naopak s učiteli téměř nekomunikují. Hlavními příčinami problémových vztahů se ukázaly být odlišná výchovná očekávání, komunikační bariéry a nízká míra důvěry. Mezi používané strategie řešení patří individuální konzultace, důsledná komunikace a spolupráce s vedením školy. Na základě výsledků jsou v závěru práce formulována doporučení pro pedagogickou praxi s cílem posílit prevenci problémových situací a podpořit efektivní komunikaci mezi učiteli a rodiči.
dc.format 65 s. (88 170 znaků).
dc.language.iso cs
dc.publisher Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně
dc.rights Bez omezení
dc.subject Komunikace mezi rodiči a učiteli cs
dc.subject spolupráce s rodiči cs
dc.subject vztahy mezi rodiči a učiteli cs
dc.subject problémový rodič cs
dc.subject konflikty v prostředí mateřské školy cs
dc.subject Communication between parents and teachers en
dc.subject cooperation with parents en
dc.subject relationships between parents and teachers en
dc.subject problematic parent en
dc.subject conflicts in the preschool environment en
dc.title Problémové vztahy mezi rodiči a učiteli mateřských škol
dc.title.alternative Problematic Relationships Between Parents and Kindergarten Teachers
dc.type bakalářská práce cs
dc.contributor.referee Černá, Libuše
dc.date.accepted 2025-05-30
dc.description.abstract-translated The bachelor thesis is research in nature and deals with the issue of relationships between parents and teachers in the environment of kindergartens, focusing mainly on the emergence and resolution of problem situations. The aim of the thesis is to identify the main causes of conflicts between these two groups and to analyse the strategies used by teachers to manage them. The theoretical part focuses on the importance of cooperation between school and family, parents' roles, communication and the characteristics of so-called problem parents. The practical part is based on qualitative research conducted through semi-structured interviews with seven kindergarten teachers. The data were analysed using open coding. The research showed that the problem parents are mainly those who either interfere significantly in the running of the kindergarten or, on the contrary, hardly communicate with the teachers. Different educational expectations, communication barriers and low levels of trust were found to be the main causes of problematic relationships. Solution strategies used include individual consultation, consistent communication and cooperation with school management. Based on the results, the thesis concludes with recommendations for educational practice to strengthen the prevention of problem situations and to promote effective communication between teachers and parents.
dc.description.department Ústav školní pedagogiky
dc.thesis.degree-discipline Učitelství pro mateřské školy cs
dc.thesis.degree-discipline Preschool Teacher Training en
dc.thesis.degree-grantor Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně. Fakulta humanitních studií cs
dc.thesis.degree-grantor Tomas Bata University in Zlín. Faculty of Humanities en
dc.thesis.degree-name Bc.
dc.thesis.degree-program Učitelství pro mateřské školy cs
dc.thesis.degree-program Preschool Teacher Training en
dc.identifier.stag 70001
dc.date.submitted 2025-04-25


Files in this item

Files Size Format View

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Find fulltext

Search DSpace


Browse

My Account