Prvky statistiky v předmatematickém vzdělávání dětí předškolního věku

DSpace Repository

Language: English čeština 

Prvky statistiky v předmatematickém vzdělávání dětí předškolního věku

Show full item record

No preview available
Title: Prvky statistiky v předmatematickém vzdělávání dětí předškolního věku
Author: Dvořáková, Kristýna
Advisor: Pavelková, Marie
Abstract: Bakalářská práce se zaměřuje na problematiku integrace prvků statistického myšlení do předmatematického vzdělávání dětí v předškolním věku. Práce je rozdělena do dvou hlavních částí - teoretické a praktické - a klade si za cíl představit statistické myšlení jako přirozenou součást procesu poznávání dítěte. Teoretická část vymezuje pojmy jako předmatematická gramotnost, individuální přístup, role učitele a význam výchovně-vzdělávacího prostředí. Dále se zaměřuje na kognitivní vývoj dítěte, didaktické strategie a možnosti zapojení statistiky do každodenní edukace v mateřské škole. Statistické myšlení je zde představeno jako schopnost pozorovat, sbírat, třídit, interpretovat data a vyvozovat závěry, přičemž tyto dovednosti jsou v souladu s Rámcovým vzdělávacím programem pro předškolní vzdělávání i se současnými požadavky na rozvoj digitálních kompetencí. Praktická část představuje sadu sedmi edukačních aktivit realizovaných v mateřské škole. Aktivity byly koncipovány tak, aby podporovaly rozvoj schopnosti dětí pracovat s daty formou hravých, smysluplných činností. Jednotlivé aktivity jsou tematicky propojené a vedou děti od jednoduchého třídění (např. lentilek podle barev) až po sběr a vizualizaci dat pomocí sloupcových, koláčových a spojnicových grafů. Sledovány byly také environmentální a interdisciplinární přesahy. Evaluační část práce shrnuje průběh realizace, zaznamenává reakce dětí a poskytuje zpětnou vazbu od pozorující učitelky. Výsledky ukazují, že již děti v předškolním věku jsou schopné porozumět základním statistickým operacím, pokud jsou jim předkládány v odpovídajícím a přístupném kontextu. Práce přináší inspiraci pro inovaci pedagogické praxe v mateřských školách a podporuje vnímání statistiky nikoli jako oddělené oblasti matematiky, ale jako součást přirozeného učení a poznávání světa. Přínos spočívá rovněž v propojení teoretických poznatků s praktickými zkušenostmi a konkrétními metodickými návrhy, které mohou být využity širší pedagogickou veřejností.
URI: http://hdl.handle.net/10563/57636
Date: 2025-01-08
Availability: Bez omezení
Department: Ústav školní pedagogiky
Discipline: Učitelství pro mateřské školy


Citace závěřečné práce

Files in this item

Files Size Format View

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show full item record

Find fulltext

Search DSpace


Browse

My Account