Syntezátor Moog Modular a jeho použití v hororových filmech
Show simple item record
| dc.contributor.advisor |
Hruda, Pavel
|
|
| dc.contributor.author |
Zmoyan, Ani
|
|
| dc.date.accessioned |
2025-12-10T23:09:21Z |
|
| dc.date.available |
2025-12-10T23:09:21Z |
|
| dc.date.issued |
2024-12-02 |
|
| dc.identifier |
Elektronický archiv Knihovny UTB |
|
| dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/10563/57072
|
|
| dc.description.abstract |
Tato práce zkoumá využití modulárního syntezátoru Moog v hororové filmové hudbě z historického, technického a psychoakustického hlediska. Zaměřuje se na to, jak Moog přispívá k vytváření děsivých zvukových atmosfér a zda digitální emulace dokážou napodobit jeho účinky. Pomocí případových studií filmů "Osvícení", "Mechanický pomeranč", "Tron" a "Koyaanisqatsi" porovnává analogovou a digitální syntézu v kontextu filmového zvuku. Práce ukazuje, že modulární syntéza zůstává klíčovým nástrojem pro vyvolávání strachu, zejména díky schopnosti vytvářet infrazvuky, disonanci a nelineární efekty. |
|
| dc.format |
36 s. (37 010 znaků) |
|
| dc.language.iso |
cs |
|
| dc.publisher |
Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně |
|
| dc.rights |
Bez omezení |
|
| dc.subject |
Moog Modular
|
cs |
| dc.subject |
filmová hudba
|
cs |
| dc.subject |
horor
|
cs |
| dc.subject |
zvukový design
|
cs |
| dc.subject |
psychoakustika
|
cs |
| dc.subject |
elektronická hudba
|
cs |
| dc.subject |
Moog Modular
|
en |
| dc.subject |
film music
|
en |
| dc.subject |
horror
|
en |
| dc.subject |
sound design
|
en |
| dc.subject |
psychoacoustics
|
en |
| dc.subject |
electronic music
|
en |
| dc.title |
Syntezátor Moog Modular a jeho použití v hororových filmech |
|
| dc.title.alternative |
The Moog Modular synthesizer and its use in horror films |
|
| dc.type |
bakalářská práce |
cs |
| dc.contributor.referee |
Grečnár, Ján |
|
| dc.date.accepted |
2025-06-18 |
|
| dc.description.abstract-translated |
This thesis explores the use of the Moog Modular synthesizer in horror film scoring from historical, technical, and psychoacoustic perspectives. It focuses on how the Moog contributes to creating terrifying soundscapes and whether digital emulations can replicate its effects. Through case studies of "The Shining", "A Clockwork Orange", "Tron", and "Koyaanisqatsi", it compares analog and digital synthesis in the context of film sound. The thesis demonstrates that modular synthesis remains a key tool for inducing fear, particularly through its ability to produce infrasound, dissonance, and nonlinear effects. |
|
| dc.description.department |
Ateliér Audiovize |
|
| dc.thesis.degree-discipline |
Zvuková skladba |
cs |
| dc.thesis.degree-discipline |
Sound Editing |
en |
| dc.thesis.degree-grantor |
Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně. Fakulta multimediálních komunikací |
cs |
| dc.thesis.degree-grantor |
Tomas Bata University in Zlín. Faculty of Multimedia Communications |
en |
| dc.thesis.degree-name |
BcA. |
|
| dc.thesis.degree-program |
Teorie a praxe audiovizuální tvorby |
cs |
| dc.thesis.degree-program |
Theory and Practice of Audiovisual Arts |
en |
| dc.identifier.stag |
69155
|
|
| dc.date.submitted |
2025-05-16 |
|
Files in this item
|
There are no files associated with this item.
|
This item appears in the following Collection(s)
Show simple item record
Search DSpace
Browse
-
All of DSpace
-
This Collection
My Account