Ekonomický model hodnoty designu
Show simple item record
dc.contributor.author |
Šviráková, Eva
|
|
dc.date.accessioned |
2025-03-06T09:07:54Z |
|
dc.date.available |
2025-03-06T09:07:54Z |
|
dc.date.issued |
2024-03-18 |
|
dc.identifier.isbn |
978-80-7678-233-4 |
en |
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/10563/56822
|
|
dc.description.abstract |
Cílem habilitační práce je zjistit příčinnou souvislost mezi hodnotou designu a uživatelským prožitkem. Vztah mezi těmito dvěma proměnnými má vliv na význam designu v organizacích a může sloužit k výpočtu hodnoty designu. Podle dosavadních výzkumů je známo, že design je velmi široký pojem a je nutné odmítnout možnost jeho celkové kvantifikace. Mnohé výzkumy dávají do souvislosti uživatelský prožitek a hodnotu pro zákazníka, jiné výzkumy uvádějí, že hodnotu designu nelze měřit přímo, ale například prostřednictvím systémově dynamického modelování. Tento přístup ke stanovení hodnoty designu ve vědecké literatuře doposud chybí.
Habilitační práce přistupuje ke kalkulaci hodnoty designu s pomocí výzkumné metody experimentu, která je podpořena dalšími výzkumnými metodami: modelováním a strukturovaným dotazováním. Vstupní hodnoty do modelu, které reprezentují názory manažerů firmy na design, jsou získány pomocí deskové hry, která je atraktivním a srozumitelným uživatelským rozhraním pro účastníky výzkumu. Výsledkem habilitační práce je popis vztahu mezi uživatelským prožitkem a strategickým rozhodováním o designu. Hodnota designu je stanovena za přispění ukázkové případové studie, do které jsou zapracovány klíčové proměnné podle business modelu firmy. Hodnota designu je vypočítána na základě ukazatele “efektivita nákladů na design” v průběhu šesti let podnikání začínající firmy. Ukazatel je ověřen experimentálně v jednom modelu s identickou strukturou a různými scénáři, které se týkají zapojení změny designu do ekonomického vývoje firmy.
Přínos práce pro vědu a praxi spočívá v experimentálně ověřených důkazech tak, že lze poznat, v jakých oblastech je potřeba do designu investovat, aby to dávalo největší smysl pro ekonomiku a management organizace. |
en |
dc.format |
81 |
cs |
dc.format.extent |
81 |
en |
dc.language.iso |
cs |
en |
dc.publisher |
Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně |
en |
dc.rights |
Teze habilitační práce jsou přístupné veřejně v tištěné podobě v Knihovně UTB. Plný text práce je přístupný elektronicky pouze v rámci univerzity. |
en |
dc.subject |
Balanced Scorecard
|
en |
dc.subject |
design management
|
en |
dc.subject |
designové myšlení
|
en |
dc.subject |
desková hra,
|
en |
dc.subject |
hodnota designu
|
en |
dc.subject |
inovace
|
en |
dc.subject |
obchodní model
|
en |
dc.subject |
design thinking
|
en |
dc.subject |
board game
|
en |
dc.subject |
system dynamics
|
en |
dc.subject |
user experience
|
en |
dc.title |
Ekonomický model hodnoty designu |
en |
dc.title.alternative |
Teze habilitační práce |
en |
dc.date.accepted |
2024-04-05 |
|
dc.description.abstract-translated |
The habilitation thesis aims to establish a causal link between design value and user experience. The relationship between these two variables affects the meaning of design in organizations and can be used to calculate the value of design. According to previous research, it is known that design is a comprehensive concept, and it is necessary to reject the possibility of its total quantification. Many researchers relate user experience and customer value, while others state that the value of design cannot be measured directly. One possibility is to measure the value of design using system dynamics modeling. This approach to determining the value of design is still lacking in the research literature.
The habilitation thesis approaches the calculation of design value using the research method of experimentation, which is supported by other research methods: modeling and structured questioning. The inputs to the model, which represent the opinions of the firm's managers on the design, are obtained using a board game that provides an attractive and understandable user interface for the research participants. The habilitation thesis results in a description of the relationship between user experience and strategic design decisions. The value of the design is established with the help of an exemplary case study that incorporates key variables according to the company's business model. The value of design is calculated based on the indicator "design cost-effectiveness" over six years of the start-up firm's business. The indicator is validated experimentally in one model with an identical structure and different scenarios concerning the involvement of design change in the firm's economic development.
The paper's contribution to science and practice lies in the experimentally verified evidence so that it is possible to know in which areas design investment is needed to make the most sense for the economics and management of the organization. |
en |
dc.thesis.degree-discipline |
Management a ekonomika podniku |
en |
dc.date.submitted |
2023-03-23 |
|
Files in this item
This item appears in the following Collection(s)
Show simple item record
Search DSpace
Browse
-
All of DSpace
-
This Collection
My Account