Language Acquisition in Balanced Bilingual Families in the Czech Republic
Show simple item record
dc.contributor.advisor |
Inselseth, Jana
|
|
dc.contributor.author |
Rojčíková, Markéta
|
|
dc.date.accessioned |
2023-12-20T13:25:14Z |
|
dc.date.available |
2023-12-20T13:25:14Z |
|
dc.date.issued |
2022-11-07 |
|
dc.identifier |
Elektronický archiv Knihovny UTB |
|
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/10563/53949
|
|
dc.description.abstract |
Tato bakalářská práce se zabývá tématem osvojování jazyků u dětí, které vyrůstají v česko-anglicky mluvících rodinách. Tato práce je rozdělená do dvou částí. Teoretická část se zabývá termínem jako bilingvismus a jeho typy. Dále rozebírá osvojení jazyků bilingvním dítětem, typy bilingvních rodin a aktivity využívané rodiči a dětmi pro osvojení jazyka. Praktická část se skládá z kvalitativních rozhovorů s respondenty, kterými jsou rodiče bilingvních dětí různého věku. Celkem se rozhovorů účastnilo pět rodičů z pěti bilingvních rodin. Tyto rodiny se skládají vždy z jednoho česky mluvícího rodiče a z jednoho anglicky mluvícího rodiče. Některé rodiny vychovávají své děti od narození v České republice a další žili určitou dobu s dětmi v zahraničí. Cílem praktické části bylo zjistit, jaké jsou nejvíce vyhovující postupy rodičů při snaze pomoci dítěti si osvojit oba jazyky, tak aby se jejich děti staly bilingvní. |
|
dc.format |
54 (104 475 znaků) |
|
dc.language.iso |
en |
|
dc.publisher |
Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně |
|
dc.rights |
Bez omezení |
|
dc.subject |
bilingvismus
|
cs |
dc.subject |
bilingvní rodina
|
cs |
dc.subject |
osvojování jazyka
|
cs |
dc.subject |
dvojjazyčné prostředí
|
cs |
dc.subject |
bilingualism
|
en |
dc.subject |
bilingual family
|
en |
dc.subject |
language acquisition
|
en |
dc.subject |
bilingual environment
|
en |
dc.title |
Language Acquisition in Balanced Bilingual Families in the Czech Republic |
|
dc.title.alternative |
Language Acquisition in Balanced Bilingual Families in the Czech Republic |
|
dc.type |
bakalářská práce |
cs |
dc.contributor.referee |
Kráľová, Zdena |
|
dc.date.accepted |
2023-06-12 |
|
dc.description.abstract-translated |
This bachelor thesis deals with the topic of language acquisition in Czech-English bilingual families. This thesis is divided into two parts. The theoretical part focuses on terms such as bilingualism and its types, bilingual first language acquisition, types of bilingual families, and activities that are used by parents and their children for language acquisition. The practical part consists of qualitative interviews. Respondents are parents of bilingual children of different ages. There were overall five respondents from five families. In these families, one parent speaks Czech, and the second speaks English. Some of the evaluated families had lived abroad with their children at some point, and others live in the Czech Republic for their whole life with their children. The main aim of the analysis was to determine the most convenient steps done by parents to help their children learn both languages and become bilingual. |
|
dc.description.department |
Ústav moderních jazyků a literatur |
|
dc.thesis.degree-discipline |
Anglický jazyk pro manažerskou praxi |
cs |
dc.thesis.degree-discipline |
English for Business Administration |
en |
dc.thesis.degree-grantor |
Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně. Fakulta humanitních studií |
cs |
dc.thesis.degree-grantor |
Tomas Bata University in Zlín. Faculty of Humanities |
en |
dc.thesis.degree-name |
Bc. |
|
dc.thesis.degree-program |
Filologie |
cs |
dc.thesis.degree-program |
Philology |
en |
dc.identifier.stag |
65612
|
|
dc.date.submitted |
2023-05-03 |
|
Files in this item
This item appears in the following Collection(s)
Show simple item record
Search DSpace
Browse
-
All of DSpace
-
This Collection
My Account