Language Acquisition in Balanced Bilingual Families in the Czech Republic

DSpace Repository

Language: English čeština 

Language Acquisition in Balanced Bilingual Families in the Czech Republic

Show simple item record

dc.contributor.advisor Inselseth, Jana
dc.contributor.author Rojčíková, Markéta
dc.date.accessioned 2023-12-20T13:25:14Z
dc.date.available 2023-12-20T13:25:14Z
dc.date.issued 2022-11-07
dc.identifier Elektronický archiv Knihovny UTB
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/10563/53949
dc.description.abstract Tato bakalářská práce se zabývá tématem osvojování jazyků u dětí, které vyrůstají v česko-anglicky mluvících rodinách. Tato práce je rozdělená do dvou částí. Teoretická část se zabývá termínem jako bilingvismus a jeho typy. Dále rozebírá osvojení jazyků bilingvním dítětem, typy bilingvních rodin a aktivity využívané rodiči a dětmi pro osvojení jazyka. Praktická část se skládá z kvalitativních rozhovorů s respondenty, kterými jsou rodiče bilingvních dětí různého věku. Celkem se rozhovorů účastnilo pět rodičů z pěti bilingvních rodin. Tyto rodiny se skládají vždy z jednoho česky mluvícího rodiče a z jednoho anglicky mluvícího rodiče. Některé rodiny vychovávají své děti od narození v České republice a další žili určitou dobu s dětmi v zahraničí. Cílem praktické části bylo zjistit, jaké jsou nejvíce vyhovující postupy rodičů při snaze pomoci dítěti si osvojit oba jazyky, tak aby se jejich děti staly bilingvní.
dc.format 54 (104 475 znaků)
dc.language.iso en
dc.publisher Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně
dc.rights Bez omezení
dc.subject bilingvismus cs
dc.subject bilingvní rodina cs
dc.subject osvojování jazyka cs
dc.subject dvojjazyčné prostředí cs
dc.subject bilingualism en
dc.subject bilingual family en
dc.subject language acquisition en
dc.subject bilingual environment en
dc.title Language Acquisition in Balanced Bilingual Families in the Czech Republic
dc.title.alternative Language Acquisition in Balanced Bilingual Families in the Czech Republic
dc.type bakalářská práce cs
dc.contributor.referee Kráľová, Zdena
dc.date.accepted 2023-06-12
dc.description.abstract-translated This bachelor thesis deals with the topic of language acquisition in Czech-English bilingual families. This thesis is divided into two parts. The theoretical part focuses on terms such as bilingualism and its types, bilingual first language acquisition, types of bilingual families, and activities that are used by parents and their children for language acquisition. The practical part consists of qualitative interviews. Respondents are parents of bilingual children of different ages. There were overall five respondents from five families. In these families, one parent speaks Czech, and the second speaks English. Some of the evaluated families had lived abroad with their children at some point, and others live in the Czech Republic for their whole life with their children. The main aim of the analysis was to determine the most convenient steps done by parents to help their children learn both languages and become bilingual.
dc.description.department Ústav moderních jazyků a literatur
dc.thesis.degree-discipline Anglický jazyk pro manažerskou praxi cs
dc.thesis.degree-discipline English for Business Administration en
dc.thesis.degree-grantor Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně. Fakulta humanitních studií cs
dc.thesis.degree-grantor Tomas Bata University in Zlín. Faculty of Humanities en
dc.thesis.degree-name Bc.
dc.thesis.degree-program Filologie cs
dc.thesis.degree-program Philology en
dc.identifier.stag 65612
dc.date.submitted 2023-05-03


Files in this item

Files Size Format View Description
rojčíková_2023_dp.pdf 2.450Mb PDF View/Open None
rojčíková_2023_op.doc 46Kb Unknown View/Open None
rojčíková_2023_vp.doc 50.5Kb Unknown View/Open None

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Find fulltext

Search DSpace


Browse

My Account