Bariéry v práci začínajícího učitele

DSpace Repository

Language: English čeština 

Bariéry v práci začínajícího učitele

Show simple item record

dc.contributor.advisor Vykoukalová, Jana
dc.contributor.author Hubíková, Nikola
dc.date.accessioned 2023-12-20T13:24:34Z
dc.date.available 2023-12-20T13:24:34Z
dc.date.issued 2022-11-18
dc.identifier Elektronický archiv Knihovny UTB
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/10563/53146
dc.description.abstract Bakalářská práce se zabývá problematikou začínajících učitelů a bariér, se kterými se střetávají v etapě svého profesního startu. Jejím cílem je popsat tyto bariéry a limity v práci začínajících učitelů v období dvou let od vstupu do profese. V teoretické části jsou sumarizovány poznatky o učiteli mateřské školy, jeho profesních činnostech a kompetencích. V centru pozornosti jsou také poznatky týkající se začínajícího učitele, období profesního startu a problémů, se kterými se začínající učitelé v začátcích své profese potýkají. Empirická část práce je věnována kvalitativně orientovanému výzkumu a jeho interpretaci. Na základě výsledků výzkumu se objevilo několik problematických oblastí, s nimiž se začínající učitelé nejčastěji setkávají. Ke zjištění výzkumu řadíme zejména dezorientaci v nastaveném režimu a fungování mateřské školy, ale i počáteční nejistotu ve své profesní schopnosti i nepřipravenost na profesní činnosti učitelky mateřské školy ze studia. Z toho vyplývá i vnímání nízkého sociálního statusu jejich profese i jejich častá nemocnost. K dalším zjištěním řadíme problémy při komunikaci s rodiči i komplikované vztahy a komunikaci v pracovním kolektivu. Nedílnou součástí zjištění je i počáteční nízká autorita učitele a nevyhovující materiální zázemí a vybavení mateřské školy.
dc.format 81 s.
dc.language.iso cs
dc.publisher Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně
dc.rights Bez omezení
dc.subject začínající učitel cs
dc.subject uvádějící učitel cs
dc.subject šok z reality cs
dc.subject profesní start cs
dc.subject profesní činnosti cs
dc.subject profesní kompetence cs
dc.subject novice teacher en
dc.subject introducing teacher en
dc.subject reality shock en
dc.subject beginning of teacher´s profession en
dc.subject activities in teacher´s profession en
dc.subject teacher competencies en
dc.title Bariéry v práci začínajícího učitele
dc.title.alternative The Barriers in the Work of the Beginning Teacher
dc.type bakalářská práce cs
dc.contributor.referee Žáková, Iva
dc.date.accepted 2023-05-29
dc.description.abstract-translated This bachelor thesis deals with a topic of teachers in the beginning stages of their careers and the obstacles they face in this phase. The goal of this thesis is to describe these obstacles in the work of beginning teachers in the time period within two years of entering their career. In the theoretical part, we summarize the knowledge about the nursery-school teachers, their activities and competences. In particular, we focus on the knowledge about teachers in the beginning stages of their careers and problems which they have to face in this early stage. The empirical part of the thesis encompasses the qualitativaly oriented research and its interpretation. On the basis of the research results, we were able to identify several issues which the beginning teachers encounter most often. Among these, the prominent roles are played by the teacher's disorientation in the given work regime, the lack of knowledge about the way the nursery school operates, initial doubts about the teacher's professional capabilities, and the unpreparedness for the work of a nursery-school teacher from the university studies. These factors lead to a low social status of this profession and frequent high sickness rates. Furthermore, problems in communication with parents and coworkers and complicated relationships on the workplace do not ease the burden. The low authority of the beginning teacher as well as the unsupportive material facilities of nursery schools are inseparable parts of the survey findings.
dc.description.department Ústav školní pedagogiky
dc.thesis.degree-discipline Učitelství pro mateřské školy cs
dc.thesis.degree-discipline Preschool Teacher Training en
dc.thesis.degree-grantor Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně. Fakulta humanitních studií cs
dc.thesis.degree-grantor Tomas Bata University in Zlín. Faculty of Humanities en
dc.thesis.degree-name Bc.
dc.thesis.degree-program Učitelství pro mateřské školy cs
dc.thesis.degree-program Preschool Teacher Training en
dc.identifier.stag 63321
dc.date.submitted 2023-04-26


Files in this item

Files Size Format View Description
hubíková_2023_dp.pdf 1.023Mb PDF View/Open None
hubíková_2023_op.docx 24.18Kb Unknown View/Open None
hubíková_2023_vp.pdf 156.6Kb PDF View/Open None

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Find fulltext

Search DSpace


Browse

My Account