Edukační přístupy k tematizaci okruhu – logika, množiny, relace v preprimárním a primárním vzdělávání
Show simple item record
dc.contributor.author |
Ovary Bulková, Kristína
|
|
dc.contributor.author |
Tirpáková, Anna
|
|
dc.contributor.author |
Sedláček, Lubomír
|
|
dc.date.accessioned |
2023-12-18T06:34:15Z |
|
dc.date.available |
2023-12-18T06:34:15Z |
|
dc.date.issued |
2023-12-18 |
|
dc.identifier.isbn |
978-80-7678-218-1 |
cs |
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/10563/52488
|
|
dc.description.abstract |
Jedním ze základních záměrů vyučování matematiky na 1. stupni základních škol,
a s tím související přípravou v předškolním vzdělávání, je budování pojmu přirozeného
čísla. Právě pojem přirozeného čísla je velmi komplexní. Na to, aby žáci uvedený pojem
správně pochopili, je potřebné poznat i další pomocné pojmy.
Učitel by měl ovládat základní pojmy teorie množin a logiky přinejmenším na intuitivní
úrovni. Cílem této učebnice je prohloubit vědomosti budoucích učitelů v mateřské škole
a budoucích učitelů na 1. stupni ZŠ z oblasti výrokové logiky a teorie množin.
Od čtenáře nevyžadujeme speciální matematické znalosti, cílem je podpořit a rozvíjet
logické myšlení, které je nezbytné nejen v matematice, ale také v jiných vzdělávacích
oborech nebo vyučovaných předmětech.
První tři kapitoly obsahují matematický základ výrokové logiky a teorie množin, které
jsou potřebné pro pochopení úlohy rozvoje matematických představ u dětí předškolního
a mladšího školního věku. V každé kapitole je vysvětlený matematický obsah doplněný
o příklady s popsaným řešením a úlohami pro zopakování. Kapitola je zakončená cvičením
pro upevnění učiva.
Poslední kapitola obsahuje metodické poznámky, vysvětlující aplikaci matematických
vědomostí pro správný rozvoj matematického myšlení do tvorby aktivit a úloh v mateřské
škole a na 1. stupni ZŠ.
Jak už bylo zmíněno, tyto pojmy můžeme chápat jako prostředek na budování poznatků
o přirozených číslech a ne jako cíl vyučování. Pomocí poznatků, které souvisejí s pojmem
množina, se systematicky a cílevědomě rozvíjejí matematické vědomosti žáků.
Myšlení žáků se rozvíjí také tím, že poznatky se osvojují na základě indukce a zobecňování,
činnostmi, pokusem, logickou úvahou, deduktivním způsobem apod. Logické
myšlení se rozvíjí také seznamováním se s některými prvky logiky bez používaní odborných
termínů. |
en |
dc.format |
92 |
cs |
dc.language.iso |
cs |
en |
dc.publisher |
Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, Fakulta humanitních studií |
en |
dc.rights |
Bez omezení |
cs |
dc.subject |
výrok
|
en |
dc.subject |
negace
|
en |
dc.subject |
konjunkce
|
en |
dc.subject |
disjunkce
|
en |
dc.subject |
implikace
|
en |
dc.subject |
ekvivalence
|
en |
dc.subject |
výroková formule
|
en |
dc.subject |
obecný a existenční kvantifikátor
|
en |
dc.subject |
přímý důkaz
|
en |
dc.subject |
nepřímý důkaz
|
en |
dc.subject |
důkaz sporem
|
en |
dc.subject |
důkaz matematickou indukcí
|
en |
dc.subject |
množina
|
en |
dc.subject |
Vennovy diagramy
|
en |
dc.subject |
množinové operace
|
en |
dc.subject |
kartézský součin
|
en |
dc.subject |
binární relace
|
en |
dc.subject |
zobrazení
|
en |
dc.subject |
funkce
|
en |
dc.title |
Edukační přístupy k tematizaci okruhu – logika, množiny, relace v preprimárním a primárním vzdělávání |
en |
dc.type |
Book |
en |
Files in this item
This item appears in the following Collection(s)
Show simple item record
Search DSpace
Browse
-
All of DSpace
-
This Collection
My Account