Podoby žákovských otázek ve výuce matematiky v primárním vzdělávání
Show simple item record
dc.contributor.author |
Pavelková, Marie
|
|
dc.date.accessioned |
2023-09-07T10:47:21Z |
|
dc.date.available |
2023-09-07T10:47:21Z |
|
dc.date.issued |
2016-08-31 |
|
dc.identifier |
Elektronický archiv Knihovny UTB |
|
dc.identifier.isbn |
978-80-7678-180-1 |
cs |
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/10563/52449
|
|
dc.description.abstract |
Disertační práce se zaměřuje na žákovské otázky ve výuce matematiky u žáků v primárním vzdělávání s důrazem na otázky kladené žákem v rámci výukové komunikace. Práce je rámována třemi tématy. Nejprve jsou žákovské otázky představeny v kontextu sociokulturní teorie vzdělávání a didaktického a realistického konstruktivismu. Pozornost je věnována také reflexi dosavadních tuzemských a zahraničních výzkumů a jejich výsledků. Teoretická část je uzavřena představením pozice žákovské otázky v matematice, na níž je nahlíženo v kontextu a-didaktických situací, stejně jako v kontextu gradovaných úloh, které vytváří platformu pro dialogické vyučování ve výuce matematiky. V empirické části je představen vlastní kvalitativní výzkum, jehož cílem bylo identifikovat a popsat, jaké typy otázek kladou žáci v hodinách matematiky orientovaných na produktivní kulturu vyučování a učení, a následně analyzovat, jak učitel vytváří podmínky pro učení žáků prostřednictvím jejich otázek ve výuce matematiky. Data byla získávána prostřednictvím nestrukturovaného pozorování žáků ve výukové komunikaci a následně realizací polostrukturovaných interview s učiteli matematiky v primárním vzdělávání. Na základě získaných dat, analyzovaných pomocí dílčích kroků zakotvené teorie, jsou formulována doporučení do praxi i diskutovány možnosti dalšího výzkumu problematiky žákovských otázek. |
|
dc.format |
46 |
cs |
dc.language.iso |
cs |
|
dc.publisher |
Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně |
|
dc.rights |
Bez omezení |
|
dc.subject |
žákovská otázka
|
cs |
dc.subject |
primární vzdělávání
|
cs |
dc.subject |
matematika
|
cs |
dc.subject |
konstruktivismus
|
cs |
dc.subject |
produktivní kultura výuky
|
cs |
dc.subject |
students? question
|
en |
dc.subject |
primary educations
|
en |
dc.subject |
mathematics
|
en |
dc.subject |
constructivism
|
en |
dc.subject |
productive culture of teaching and learning
|
en |
dc.title |
Podoby žákovských otázek ve výuce matematiky v primárním vzdělávání |
|
dc.title.alternative |
Students' questions in primary mathematics classrooms |
|
dc.type |
disertační práce |
cs |
dc.contributor.referee |
Jirásek, Ivo |
|
dc.contributor.referee |
Molnár, Josef |
|
dc.date.accepted |
2023-07-12 |
|
dc.description.abstract-translated |
The dissertation is focused on students? question in classes of mathematics of students in primary education emphasizing the questions asked by student within educational communication. The text is framed by three topics. Students? questions are presented in the context of sociocultural theory of education, didactic and realist constructivism. Attention has also been paid to the reflection of existing Czech and foreign research and its results. The final section of the theoretical part presents the position of students? questions in mathematics viewed from the context of a-didactic situations as well as in the context of graded tasks which create a platform for dialogic education in the classes of mathematics. The empirical part presents the qualitative research aimed at identification and description of types of questions asked by students in the classes of mathematics oriented at productive culture of teaching and learning and subsequently at the analysis of the way teachers provide conditions for students´ learning by means of their questions in classes of mathematics. The data have been collected by an unstructured observation of students in educational communication and then by conducting semi-structured interviews with mathematics teachers in primary education. Based on the collected data, analysed within steps of grounded theory, recommendations for practice have been formulated and possibilities of further research of students´ questions have been discussed. |
|
dc.description.department |
Ústav školní pedagogiky |
|
dc.thesis.degree-discipline |
Pedagogika |
cs |
dc.thesis.degree-grantor |
Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně. Fakulta humanitních studií |
cs |
dc.thesis.degree-grantor |
Tomas Bata University in Zlín. Faculty of Humanities |
en |
dc.thesis.degree-name |
Ph.D. |
|
dc.thesis.degree-program |
Pedagogika |
cs |
dc.thesis.degree-program |
Pedagogy |
en |
dc.identifier.stag |
66013
|
|
dc.date.submitted |
2023-04-28 |
|
Files in this item
This item appears in the following Collection(s)
Show simple item record
Search DSpace
Browse
-
All of DSpace
-
This Collection
My Account