dc.contributor.advisor |
Prokop, Jaroslav
|
|
dc.contributor.author |
Tůmová, Vendula
|
|
dc.date.accessioned |
2023-01-10T07:46:50Z |
|
dc.date.available |
2023-01-10T07:46:50Z |
|
dc.date.issued |
2018-07-16 |
|
dc.identifier |
Elektronický archiv Knihovny UTB |
|
dc.identifier.isbn |
978-80-7678-136-8 |
cs |
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/10563/52414
|
|
dc.description.abstract |
Přes stoupající přítomnost fotografií architektury chybí v českém (i slovenském) prostředí platforma pro reflexi zakázkové fotografie architektury. Její vliv na obraz současné architektury je přitom klíčový, protože fotografie vzniklé z podnětu architekta jsou převažujícím a téměř jediným zdrojem vizuálního materiálu v prezentaci soudobé architektury. Obrazy, kterými je architektura re-prezentována, odráží způsoby, jakými o architektuře přemýšlíme. Protože fotografie architektury neoperuje mezi fotografy a jejich teoretiky, ale v prostředí architektury, je třeba si položit otázku, do jaké míry je považována za náhražku fyzického setkání a do jaké míry je chápána jako sdílení ideje. Výpovědní hodnota fotografií je obvykle posuzována podle věrnosti žité realitě (užívání stavby) a věrnosti architektonickému návrhu (autorské ideji). Záměrem této studie není potvrzení ani vyvrácení pravdivosti té či oné fotografické reprezentace architektury, ale nahlédnutí způsobů, jakými je obrazová realita skrze vizuální jazyk z odlišných perspektiv vystavěna, tedy jak fotografie architektury utváří smysl a význam objektů. Případové studie představují různé přemýšlení o architektuře prostřednictvím jejího obrazu. Upozorňují na odlišné autorské koncepty, odhalují prezentační potřeby a zadání, které jsou předpokladem každé vizuální zprávy o architektuře. Reflexe principů zakázkové fotografie architektury nám umožňuje nahlížet tento obor jako komunikační nástroj, který má za úkol sdělit podstatu vizuálně. Zakázková fotografie architektury tedy není ztotožňována pouze s dokonalými snímky zdánlivě dokonalého díla, ale je vědomou obrazovou konstrukcí architektury, která reaguje na prezentační záměr konkrétního zadavatele. |
|
dc.format |
56 |
cs |
dc.language.iso |
cs |
|
dc.publisher |
Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně |
|
dc.rights |
Bez omezení |
|
dc.subject |
Obraz
|
cs |
dc.subject |
pravdivost fotografie
|
cs |
dc.subject |
autorství
|
cs |
dc.subject |
diskurz
|
cs |
dc.subject |
fotografiearchitektury
|
cs |
dc.subject |
prezentace ? reprezentace
|
cs |
dc.subject |
pohled
|
cs |
dc.subject |
vizuální komunikace
|
cs |
dc.subject |
architektonická kritika
|
cs |
dc.subject |
zakázková fotografie
|
cs |
dc.subject |
komerční fotografie
|
cs |
dc.subject |
kontextuálnífotografie
|
cs |
dc.subject |
Image
|
en |
dc.subject |
truth in photography
|
en |
dc.subject |
authorship
|
en |
dc.subject |
discourse
|
en |
dc.subject |
photography ofarchitecture
|
en |
dc.subject |
presentation ? representation
|
en |
dc.subject |
view
|
en |
dc.subject |
visual communication
|
en |
dc.subject |
architectural criticism
|
en |
dc.subject |
commissioned photography
|
en |
dc.subject |
commercial photography
|
en |
dc.subject |
contextual photography
|
en |
dc.title |
Fotografická prezentace současné architektury |
|
dc.title.alternative |
Fotografická prezentace současné architektury |
|
dc.type |
disertační práce |
cs |
dc.date.accepted |
2022-12-13 |
|
dc.description.abstract-translated |
Despite the increasing presence of photographs of architecture, there is a lack of a platform for the reflection of commissioned photography of architecture in the Czech (and Slovak) environment. Its influence on the image of contemporary architecture is crucial, because photographs created at the initiative of the architect are the predominant and almost the only source of visual material in the presentation of contemporary architecture. The images through which architecture is re-presented reflect the ways in which we think about architecture. Since the photography of architecture does not operate between photographers and their theorists, but in the environment of architecture, one must ask to what extent it is considered a substitute for physical encounter and to what extent it is understood as sharing an idea. The informative value of photographs is usually assessed according to fidelity to lived reality (use of the building) and fidelity to the architectural design (author's idea). The intention of this study is not to confirm or refute the truth of one or other photographic representation of architecture, but to look at the ways in which pictorial reality is constructed through visual language from different perspectives, i.e. how photographs of architecture shape the sense and meaning of objects. The case studies represent different ways of thinking about architecture through its image. They draw attention to different author's concepts, reveal the presentational needs and assignments that are a prerequisite for every visual report on architecture. Reflecting on the principles of custom architecture photography allows us to view this field as a communication tool whose task is to communicate the essence visually. Commissioned photography of architecture is therefore not identified only with perfect images of an apparently perfect work, but is a conscious image construction of architecture that responds to the presentation intention of a specific client. |
|
dc.description.department |
Ateliér Reklamní fotografie |
|
dc.thesis.degree-discipline |
Multimédia a design |
cs |
dc.thesis.degree-discipline |
Multimedia and Design |
en |
dc.thesis.degree-grantor |
Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně. Fakulta multimediálních komunikací |
cs |
dc.thesis.degree-grantor |
Tomas Bata University in Zlín. Faculty of Multimedia Communications |
en |
dc.thesis.degree-name |
Ph.D. |
|
dc.thesis.degree-program |
Výtvarná umění |
cs |
dc.thesis.degree-program |
Visual Arts |
en |
dc.identifier.stag |
63511
|
|
dc.date.submitted |
2022-10-07 |
|