Sociální blízkost dětí před a po nástupu do mateřské školy

DSpace Repository

Language: English čeština 

Sociální blízkost dětí před a po nástupu do mateřské školy

Show simple item record

dc.contributor.advisor Lukšík, Ivan
dc.contributor.author Bártková, Gabriela
dc.date.accessioned 2022-07-15T09:24:04Z
dc.date.available 2022-07-15T09:24:04Z
dc.date.issued 2021-10-12
dc.identifier Elektronický archiv Knihovny UTB
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/10563/51979
dc.description.abstract Bakalářské práce s názvem Sociální blízkost dětí před a po nástupu do mateřské školy se zabývá problematikou vnímání sociální blízkosti ve vztahu předškolních dětí a osob, které je obklopují. Cílem bakalářské práce je prostřednictvím empirického výzkumu zjistit, "Zda se mění sociálně blízké osoby dětí před a po nástupu do mateřské školy, případně jakým způsobem". Které osoby v sociálním světě dítěte zaujímají subjektivně významné postavení, to znamená, že je považuje za sociálně blízké, bylo zkoumáno v konkrétních sociálních situacích v návaznosti na dvě sociální prostředí typické pro předškolní dítě, v rodině a mateřské škole. Teoretická část práce charakterizuje pojmy vztahující se k tématu sociální blízkosti a zasazuje zkoumanou problematiku do širších souvislostí. Data pro výzkum byla zjišťována prostřednictvím interview s rodiči dětí předškolního věku a učiteli mateřských škol, do kterých děti docházejí. Analýzou provedeného výzkumu bylo zjištěno, že děti se nejvíce vztahují a vyhledávají opakovanou interakci s osobami z rodiny, zejména s matkou, otcem, prarodiči a sourozenci, k těmto osobám vnímaným jako sociálně blízké přibývají v prostředí mateřské školy další, a to vrstevníci, paní učitelka, asistentka či kuchařka. Učitelka je tedy také osobou, se kterou si dítě předškolního věku tvoří osobní vztah a zahrnuje ji do svého sociálního světa.
dc.format 71 s. (124 104 znaků).
dc.language.iso cs
dc.publisher Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně
dc.rights Bez omezení
dc.subject sociální blízkost cs
dc.subject sociálně blízké osoby cs
dc.subject prostředí rodiny cs
dc.subject prostředí mateřské školy cs
dc.subject social closeness en
dc.subject socially close persons en
dc.subject family environment en
dc.subject nursery environment en
dc.title Sociální blízkost dětí před a po nástupu do mateřské školy
dc.title.alternative Social closeness of children before and after starting kindergarten
dc.type bakalářská práce cs
dc.contributor.referee Majerčíková, Jana
dc.date.accepted 2022-05-30
dc.description.abstract-translated This bachelor's thesis, entitled Social Proximity of Children Before and After Entering Nursery, deals with the issue of the perception of social proximity between preschool children and those who surround them. The aim of the bachelor's thesis is to find out, through empirical research, "Whether the people socially closest to a child change before and after entering nursery, and in what way". The question of which people occupy a subjectively important position in the social world of the child, i.e. he/she considers them socially close, was examined by studying two social environments typical of a preschool child, family and nursery. The theoretical part of this thesis describes terms related to the concept of social closeness and puts the studied ideas into a broader context. The data for the research was obtained through interviews with parents of preschool children, as well as teachers at nurseries children attend. The analysis of the research showed that children are most concerned with interacting repeatedly with people from the family: mother, father, grandparents and siblings. The people perceived as socially close are increased in the nursery environment: peers, teachers, assistants or cooks. Thus, a teacher is also a person with whom a preschool child forms a personal relationship and includes her in his/her social world.
dc.description.department Ústav školní pedagogiky
dc.thesis.degree-discipline Učitelství pro mateřské školy cs
dc.thesis.degree-discipline Preschool Teacher Training en
dc.thesis.degree-grantor Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně. Fakulta humanitních studií cs
dc.thesis.degree-grantor Tomas Bata University in Zlín. Faculty of Humanities en
dc.thesis.degree-name Bc.
dc.thesis.degree-program Učitelství pro mateřské školy cs
dc.thesis.degree-program Preschool Teacher Training en
dc.identifier.stag 60170
dc.date.submitted 2022-04-26


Files in this item

Files Size Format View Description
bártková_2022_dp.pdf 1.945Mb PDF View/Open None
bártková_2022_op.pdf 358.5Kb PDF View/Open None
bártková_2022_vp.pdf 333.3Kb PDF View/Open None

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Find fulltext

Search DSpace


Browse

My Account