Hodnocení jakosti povrchu leteckého dílu
Show simple item record
dc.contributor.advisor |
Pata, Vladimír
|
|
dc.contributor.author |
Ondřej, Adam
|
|
dc.date.accessioned |
2022-07-15T09:24:00Z |
|
dc.date.available |
2022-07-15T09:24:00Z |
|
dc.date.issued |
2022-01-03 |
|
dc.identifier |
Elektronický archiv Knihovny UTB |
|
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/10563/51892
|
|
dc.description.abstract |
Cílem této diplomové práce je odhalit příčinu tvorby prasklin na leteckém dílu. Teoretická část začíná charakteristikami letounu, ze kterého pochází předmětný díl. Zařazení dílu je následováno popisem únavových lomů, jak obecně, tak i konkrétně na hliníkových slitinách, ze které je zkoumaný díl vyroben. Na závěr teoretické části diplomové jsou zmíněné postupy, které budou použity v části praktické. Praktická část je díl uveden do kontextu, je zde odhadnuto pravděpodobné zatěžování dílu a zmíněno stanovisko výrobce letounu. Následuje postup přípravy jednotlivých vzorků, jejich makro i mikroskopické zkoumání a následné srovnání námi zjištěných faktů s mezinárodní literaturou pro ověření správnosti našich závěrů. |
|
dc.format |
81 |
|
dc.language.iso |
cs |
|
dc.publisher |
Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně |
|
dc.rights |
Bez omezení |
|
dc.subject |
fraktografie
|
cs |
dc.subject |
povrchová topografie
|
cs |
dc.subject |
únavové lomy
|
cs |
dc.subject |
cyklické zatěžování
|
cs |
dc.subject |
podvozek letounu
|
cs |
dc.subject |
oscilace
|
cs |
dc.subject |
fractography
|
en |
dc.subject |
surface topography
|
en |
dc.subject |
fatigue cracks
|
en |
dc.subject |
cyclic loading
|
en |
dc.subject |
landing gear
|
en |
dc.subject |
shimmy
|
en |
dc.title |
Hodnocení jakosti povrchu leteckého dílu |
|
dc.title.alternative |
Evaluation of the Surface Quality of an Aircraft Part |
|
dc.type |
diplomová práce |
cs |
dc.contributor.referee |
Kubišová, Milena |
|
dc.date.accepted |
2022-06-01 |
|
dc.description.abstract-translated |
Aim of this master thesis is to investigate cause of cracks appearing on an airplane component. Theoretical part begins with characteristics of the airplane, where the subjected part is taken from. Following airplane introduction, a general overview of fatigue cracks in metals is mentioned, with special focus on fatigue properties of aluminum alloys, which is the material of the subjected part. At the very end of the theoretical part, scanning methods and principles used are shown on the theoretical basis. In the practical part, the first appear identification of the subjected part and determination of possible destructive forces that can appear on nose landing gear, followed by showcase of sample preparation and its macro and microscopical evaluation. This part is ended by the comparison of our results with international literature to confirm the correctness of our conclusions. |
|
dc.description.department |
Ústav výrobního inženýrství |
|
dc.thesis.degree-discipline |
Řízení jakosti |
cs |
dc.thesis.degree-discipline |
Quality Control |
en |
dc.thesis.degree-grantor |
Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně. Fakulta technologická |
cs |
dc.thesis.degree-grantor |
Tomas Bata University in Zlín. Faculty of Technology |
en |
dc.thesis.degree-name |
Ing. |
|
dc.thesis.degree-program |
Procesní inženýrství |
cs |
dc.thesis.degree-program |
Process Engineering |
en |
dc.identifier.stag |
62053
|
|
dc.date.submitted |
2022-05-12 |
|
Files in this item
This item appears in the following Collection(s)
Show simple item record
Search DSpace
Browse
-
All of DSpace
-
This Collection
My Account