Vnímání stresu u žáků v kontextu sociálního začlenění
Show simple item record
dc.contributor.advisor |
Hrbáčková, Karla
|
|
dc.contributor.author |
Tomšejová, Kateřina
|
|
dc.date.accessioned |
2022-07-15T09:23:07Z |
|
dc.date.available |
2022-07-15T09:23:07Z |
|
dc.date.issued |
2022-01-12 |
|
dc.identifier |
Elektronický archiv Knihovny UTB |
|
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/10563/50639
|
|
dc.description.abstract |
Diplomová práce se zaobírá vnímáním stresu u žáků základních škol v kontextu sociálního začlenění. V teoretické části práce je vymezena problematika stresu, sociálních vztahů žáků, začlenění v třídním kolektivu a sebehodnocení. Empirická část práce se zaměřila na verifikaci souvislostí mezi přijetím žáků v kolektivu, vnímaným stresem a sebehodnocením. Zkoumali jsme genderové rozdíly ve vnímání stresu žáků a též v sebehodnocení. Kvantitativní výzkum byl realizován na pěti základních školách v Jihomoravském kraji prostřednictvím dotazníkového šetření. Do výzkumného šetření se souhrnně zapojilo 473 žáků ve věku 11 až 16 let. Analýza prokázala souvislost mezi faktory vnímaného stresu a přijetím v třídním kolektivu. Souvislost byla shledána rovněž mezi přijetím v kolektivu třídy a sebehodnocením žáků ve všech dimenzích. |
|
dc.format |
106 s. |
|
dc.language.iso |
cs |
|
dc.publisher |
Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně |
|
dc.rights |
Bez omezení |
|
dc.subject |
stres
|
cs |
dc.subject |
školní stres
|
cs |
dc.subject |
klima třídy
|
cs |
dc.subject |
sociální začlenění v kolektivu třídy
|
cs |
dc.subject |
sociální vztahy ve třídním kolektivu
|
cs |
dc.subject |
sebehodnocení
|
cs |
dc.subject |
pubescence
|
cs |
dc.subject |
stress
|
en |
dc.subject |
school stress
|
en |
dc.subject |
classroom climate
|
en |
dc.subject |
social inclusion in the class team
|
en |
dc.subject |
social relations in the class team
|
en |
dc.subject |
self-esteem
|
en |
dc.subject |
pubescence
|
en |
dc.title |
Vnímání stresu u žáků v kontextu sociálního začlenění |
|
dc.title.alternative |
The Perception of Stress in Pupils in the Context of Social Inclusion |
|
dc.type |
diplomová práce |
cs |
dc.contributor.referee |
Suchánková, Eliška |
|
dc.date.accepted |
2022-05-20 |
|
dc.description.abstract-translated |
The diploma thesis deals with the perception of stress in primary school pupils in the context of social inclusion. The theoretical part of the thesis defines the issues of stress, social relationships of students and also inclusion in the class team and self-esteem. The empirical part of the work focused on the verification of the relationship between the acceptance of students in the team, perceived stress and self-esteem. We examined gender differences in students' perceptions of stress and also in self-esteem. This quantitative research was carried out at five primary schools in the South Moravian Region through a questionnaire survey. To the research total of 473 pupils aged 11 to 16 participated in the survey. The analysis showed a connection between the factors of perceived stress and acceptance in the class team. There was also found a connection between admission to the class team and pupils' self-esteem in all dimensions. |
|
dc.description.department |
Ústav pedagogických věd |
|
dc.thesis.degree-discipline |
Sociální pedagogika |
cs |
dc.thesis.degree-grantor |
Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně. Fakulta humanitních studií |
cs |
dc.thesis.degree-grantor |
Tomas Bata University in Zlín. Faculty of Humanities |
en |
dc.thesis.degree-name |
Mgr. |
|
dc.thesis.degree-program |
Sociální pedagogika |
cs |
dc.thesis.degree-program |
Social Pedagogy |
en |
dc.identifier.stag |
60744
|
|
utb.result.grade |
A |
|
dc.date.submitted |
2022-04-22 |
|
Files in this item
This item appears in the following Collection(s)
Show simple item record
Search DSpace
Browse
-
All of DSpace
-
This Collection
My Account