Konstrukce a hodnocení vlastností pneumatik

DSpace Repository

Language: English čeština 

Konstrukce a hodnocení vlastností pneumatik

Show simple item record

dc.contributor.advisor Koutný, František
dc.contributor.author Láznička, Libor
dc.date.accessioned 2010-07-16T02:29:44Z
dc.date.available 2010-07-16T02:29:44Z
dc.date.issued 2007-03-26
dc.identifier Elektronický archiv Knihovny UTB cs
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/10563/4720
dc.description.abstract Téma předložené práce je velmi široké a vzhledem k časovým i pracovním možnostem bylo nutno se zaměřit na úžeji vymezené oblasti. Vedle základních fyzikálních poznatků o tření, teple, práci plynu, materiálech a konstrukci je velmi stručně uveden pásový model radiální pneumatiky jako základní teoretický nástroj pro předpovědi odezev na vnější zatížení pneumatiky. Pro kvantitativní zpracování reálných dat slouží statistické metody. Prvním hlavním tématem práce je valivý odpor pneumatik, který souvisí se spotřebou paliva automobilů a má tedy přímý dopad na ekonomii dopravy. Metodou plánovaného experimentu bylo ověřeno, že valivý odpor nákladních radiálních pneumatik v poměrně velkém rozpětí zatížení a huštění lze popsat lineární funkcí zatížení a převrácené hodnoty huštění. Tím se rozšířila platnost tohoto vztahu i na nákladní radiální pneumatiky. Druhým hlavním tématem jsou poruchy uniformity pneumatik. Jsou to odchylky od ideálu osové symetrie a konstantních odezev pneumatiky na konstantní vnější zatížení. Slouží jako ukazatele kvality výroby pneumatik a jejich měření a hodnocení je standardní součástí výstupní kontroly výroby. Výsledkem běžného měření uniformity při nízké rychlosti je vektor složený ze sedmi a více geometrických a silových parametrů. Distribuce poruch uniformity a korelace se zkoumaly na velkých souborech nákladních pneumatik. Pro jejich popis jako náhodných veličin se jako nejvhodnější jeví zobecněné B-rozdělení, jehož parametry se najdou genetickým algoritmem. Distribuce poruch lze použít ke klasifikaci kvality výroby. Mezi některými složkami vektoru poruch uniformity jsou statisticky významné korelace, mezi jinými nikoli. Informaci o tom podává korelační matice. Korelací mezi poruchami uniformity a parametry technologie výroby lze použít k hledání příčin zhoršení parametrů uniformity. Překvapující je poměrně slabá korelace mezi vysokorychlostními a nízkorychlostními parametry uniformity. cs
dc.language.iso cs
dc.publisher Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně cs
dc.rights Bez omezení cs
dc.subject Pneumatika cs
dc.subject konstrukce cs
dc.subject zatěžovací křivka cs
dc.subject objemová práce vzduchu cs
dc.subject pásový model cs
dc.subject valivý odpor cs
dc.subject symetrie cs
dc.subject uniformita cs
dc.subject rozdělení pravděpodobnosti cs
dc.subject genetický algoritmus cs
dc.subject Pneumatic tire en
dc.subject construction en
dc.subject load-deflection curve en
dc.subject volume work en
dc.subject belt model en
dc.subject rolling resistance en
dc.subject uniformity en
dc.subject generalized B-distribution en
dc.subject genetic algorithm en
dc.title Konstrukce a hodnocení vlastností pneumatik cs
dc.title.alternative Construction and tires properties evaluation en
dc.type disertační práce cs
dc.date.accepted 2007-05-16
dc.description.abstract-translated The scope of presented thesis is very broad and both time and work possibilities resulted in its restriction to more precisely determined areas. Besides introducing various basic physical pieces of knowledge like friction, volume work of gas, material strength the belt model of radial tire is concisely described as a tool to obtain predictions of tire response to external load used throughout the thesis. The thesis is focused onto two main topics. The first one is the rolling resistance with its direct impact on traffic economy due to its connection to fuel consumption in vehicle engines. It was verified via planned experiment that rolling resistance of a truck tire in a relatively large area of load and inflation pressure can be described as a linear function of load and reciprocal value of inflation pressure. This generalizes the same result formerly obtained in car tires. The second main topic is tire uniformity considered as a set of random declinations from the ideal axisymmetric geometry and constant force responses to constant external loading of tire. Nonuniformity parameters are studied as random variables, i.e. first of all their probability distribution is to be determined. Routine measurement of uniformity results in a random vector of seven or more components of geometric and force quantities. By large samples of uniformity data it is verified that the generalized B-distribution is a suitable choice. Its parameters are found by genetic algorithm. Verified probability law can be used to determine quality classes in tire production. The correlation among different uniformity components summarized up in the correlation matrix represents another topic considered here. Generally, all the radial uniformity parameters are mutually correlated while the others are not. Also the connection between slow speed and high speed uniformity parameters has appeared to be relatively weak. en
dc.description.department Ústav inženýrství polymerů cs
dc.description.result obhájeno cs
dc.thesis.degree-discipline Technologie makromolekulárních látek cs
dc.thesis.degree-discipline Technology of Macromolecular Substances en
dc.thesis.degree-grantor Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně. Fakulta technologická cs
dc.thesis.degree-grantor Tomas Bata University in Zlín. Faculty of Technology en
dc.thesis.degree-name Ph.D.
dc.thesis.degree-program Chemie a technologie materiálů cs
dc.thesis.degree-program Chemistry and Materials Technology en
dc.identifier.stag 7089
dc.date.assigned 2002-09-01


Files in this item

Files Size Format View
láznička_2007_vp 0bytes Unknown View/Open
láznička_2007_op.zip 822.6Kb Unknown View/Open

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Find fulltext

Search DSpace


Browse

My Account