dc.contributor.advisor |
Venterová, Lenka
|
|
dc.contributor.author |
Hráčková, Tereza
|
|
dc.date.accessioned |
2021-07-26T07:17:31Z |
|
dc.date.available |
2021-07-26T07:17:31Z |
|
dc.date.issued |
2021-01-27 |
|
dc.identifier |
Elektronický archiv Knihovny UTB |
|
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/10563/46620
|
|
dc.description.abstract |
Tato práce nám otevřela dveře u pěti českých pěstounských rodin, které vychovávají vedle svých dětí i dítě specifické jiným etnikem. Etnikum je probíráno v dnešním světě ze všech stran. Pro pochopení zranitelnosti dětí popisujeme v teoretické části vývoj dítěte, dále se věnujeme vybraným etnikům, výchově a jejím stylům. Zmiňujeme také určité zvláštnosti spojené s výchovou, které mohou být typické pro etnika. Poslední kapitola je věnována pěstounské péči a faktům, souvisejících s přijetím dítěte z jiného etnika. V praktické části jsou z pohledu rodin zhodnoceny výchovné názory či rozdíly v domácnosti, kde je vychováváno dítě z jiného etnika. V závěru jsou objasněny konkrétní postoje českých pěstounských rodin na dané téma, jejich přístup k etniku a možné obavy. Cílem této práce je nejen objasnit rizika, ale také krásy tohoto druhu pomoci. Otázkou zůstává, zda jsou jisté odlišnosti dětí spojeny právě s etnikem. |
|
dc.format |
64 s. |
|
dc.language.iso |
cs |
|
dc.publisher |
Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně |
|
dc.rights |
Bez omezení |
|
dc.subject |
vývoj dítěte
|
cs |
dc.subject |
etnikum
|
cs |
dc.subject |
výchova
|
cs |
dc.subject |
pěstounská péče
|
cs |
dc.subject |
situační analýza
|
cs |
dc.subject |
child development
|
en |
dc.subject |
ethnicity
|
en |
dc.subject |
education
|
en |
dc.subject |
foster care
|
en |
dc.subject |
situation analysis
|
en |
dc.title |
Dítě z jiného etnika v českých pěstounských rodinách |
|
dc.title.alternative |
A Child from other Ethnic Group in Czech Foster Families |
|
dc.type |
bakalářská práce |
cs |
dc.contributor.referee |
Staňková, Iva |
|
dc.date.accepted |
2021-05-27 |
|
dc.description.abstract-translated |
This research introduces us into five Czech foster families, which in addition to their own children, raised a child from different ethnic group. Ethnicity is currently discussed world topic from all angles. To understand the vulnerability of children, in the theoretical part we describe the development of the child, we also focus on selected ethnic groups, education and its styles. We also mention certain peculiarities associated with education, which may be typical for ethnic groups. The last chapter is devoted to foster care and the facts related to the adoption of a child from different ethnic group. In the practical part, are discussed educational opinions or differences in the household from family angles. We also mention certain peculiarities associated with education, which may be typical for certain ethnic groups. In the end, the specific attitudes of Czech foster families, their approach to ethnicity and possible concerns are clarified. The aim of this work was to clarify the risks but also the beauty of this type of help. The question remains whether certain differences of children are connected with ethnicity. |
|
dc.description.department |
Ústav pedagogických věd |
|
dc.thesis.degree-discipline |
Sociální pedagogika |
cs |
dc.thesis.degree-discipline |
Social pedagogy |
en |
dc.thesis.degree-grantor |
Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně. Fakulta humanitních studií |
cs |
dc.thesis.degree-grantor |
Tomas Bata University in Zlín. Faculty of Humanities |
en |
dc.thesis.degree-name |
Bc. |
|
dc.thesis.degree-program |
Specializace v pedagogice |
cs |
dc.thesis.degree-program |
Specialization in pedagogy |
en |
dc.identifier.stag |
58518
|
|
utb.result.grade |
C |
|
dc.date.submitted |
2021-04-30 |
|