dc.contributor.advisor |
Hladík, Jakub
|
|
dc.contributor.author |
Čermáková, Kristýna
|
|
dc.date.accessioned |
2021-07-26T07:17:31Z |
|
dc.date.available |
2021-07-26T07:17:31Z |
|
dc.date.issued |
2021-01-27 |
|
dc.identifier |
Elektronický archiv Knihovny UTB |
|
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/10563/46611
|
|
dc.description.abstract |
Cílem práce je zachytit různé souvislosti zkušenosti s osamělostí u žáků druhého stupně základní školy. Osamělost je chápána jako komplexní, multidimenzionální, vývojově normativní jev. Teoretická část představuje přehled výzkumů zaměřených na osamělost u dětí a adolescentů, především na vztah mezi osamělostí a genderem, důsledky osamělosti pro zdraví adolescentů, vlivy osamělosti na vztahy mezi vrstevníky, vztahy s rodiči a sourozenci. Zvláštní pozornost je věnována otázkám osamělosti adolescentů ve školním prostředí. Výzkum byl proveden u šedesáti adolescentů (35 chlapců a 23 dívek ve věku 12 až 15 let, dvě zkoumané osoby neuvedly gender), kteří mimo jiné posuzovali míru své osamělosti pomocí dotazníku LACA (The Loneliness and Aloneness Scale for Children and Adolescents) a vztah k učiteli v dotazníku ECR-RS (Experiences in Close Relationships-Relationship Structures Questionnaire). Žáci dále odpovídali na otázku, co pro ně znamená být osamělý. Zjištění jsou více méně v souladu s hypotézami a teoretickými předpoklady. Mimo jiné se ukázalo, že adolescenti vnímají samotu nejenom jako zdroj emoční nepohody a sociálního deficitu, ale i jako příležitost k osobnímu růstu. Výzkum též naznačil možné implikace pro intervence mírnící pocity osamělosti adolescentů ve škole. |
|
dc.format |
94 |
|
dc.language.iso |
cs |
|
dc.publisher |
Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně |
|
dc.rights |
Bez omezení |
|
dc.subject |
Osamělost
|
cs |
dc.subject |
sociální osamělost
|
cs |
dc.subject |
emoční osamělost
|
cs |
dc.subject |
přitažlivost osamělosti
|
cs |
dc.subject |
adolescenti
|
cs |
dc.subject |
vrstevníci
|
cs |
dc.subject |
učitelé
|
cs |
dc.subject |
styly citové vazby
|
cs |
dc.subject |
Loneliness
|
en |
dc.subject |
social loneliness
|
en |
dc.subject |
emotional loneliness
|
en |
dc.subject |
attractiveness of loneliness
|
en |
dc.subject |
adolescents
|
en |
dc.subject |
peers
|
en |
dc.subject |
teachers
|
en |
dc.subject |
styles of attachment
|
en |
dc.title |
Pocity osamělosti u žáků 2.stupně ZŠ |
|
dc.title.alternative |
Feelings of Loneliness of Secondary School Students |
|
dc.type |
bakalářská práce |
cs |
dc.contributor.referee |
Hrbáčková, Karla |
|
dc.date.accepted |
2021-05-27 |
|
dc.description.abstract-translated |
The present study is focused on the loneliness experience of upper primary school students in different contexts. Loneliness is a complex, multidimensional, developmentally normative phenomena. The review in the theoretical part of bachelor thesis focuses on loneliness in children and adolescents, specifically examining the relationships between aloneness and gender, consequences of loneliness for adolescent's health, influences of loneliness on peers- relationships, and on attachment with parents and siblings. Particular attention is given to loneliness of adolescents in school settings. The research explored 60 adolescents, aged of 12 to 15, involving 35 boys, 23 girls, (nb. two adolescents did not report their gender). Adolescents completed measures that assessed the level of their loneliness using The Loneliness and Aloneness Scale for Children and Adolescents (LACA), and their relationships with teachers by the Experiences in Close Relationships-Relationship Structures Questionnaire (ECR-RS). Furthermore, the students responded to a question about their loneliness experience - what does being lonely mean to you? Findings are more or less in accordance with theoretical assumptions and hypotheses. Among other findings, research data demonstrate that adolescents perceive loneliness not only as a source of emotional distress or social isolation, but also as an opportunity for personal growth. The research also suggested possible school-based interventions alleviating adolescent´s feelings of loneliness in school. |
|
dc.description.department |
Ústav pedagogických věd |
|
dc.thesis.degree-discipline |
Sociální pedagogika |
cs |
dc.thesis.degree-discipline |
Social pedagogy |
en |
dc.thesis.degree-grantor |
Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně. Fakulta humanitních studií |
cs |
dc.thesis.degree-grantor |
Tomas Bata University in Zlín. Faculty of Humanities |
en |
dc.thesis.degree-name |
Bc. |
|
dc.thesis.degree-program |
Specializace v pedagogice |
cs |
dc.thesis.degree-program |
Specialization in pedagogy |
en |
dc.identifier.stag |
58502
|
|
utb.result.grade |
C |
|
dc.date.submitted |
2021-04-29 |
|