dc.contributor.advisor |
Kašpárková, Svatava
|
|
dc.contributor.author |
Halva, Jaroslav
|
|
dc.date.accessioned |
2010-07-16T01:56:01Z |
|
dc.date.available |
2010-07-16T01:56:01Z |
|
dc.identifier |
Elektronický archiv Knihovny UTB |
cs |
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/10563/4639
|
|
dc.description.abstract |
Moje bakalářská práce s názvem "Prostředky výchovy a vzdělávání romských žáků v podmínkách výchovného ústavu" je zaměřena na jeden z nejzávažnějších výchovných pro-blémů, které se ve výchovných ústavech vyskytují - to jest problém útěkovosti chovanců. Cílem teoretické části práce je seznámení se základními fakty a informacemi vztahují-cími se k vlastnímu tématu práce, tedy s problémy ve výchově se zaměřením na etopedii, strukturou školských zařízení pro výkon ústavní a ochranné výchovy, s historií a kulturou romského etnika a interkulturní výchovou a vzděláváním. V aplikační části práce bylo cílem provést sociologický výzkum týkající se útěkovosti chovanců výchovných ústavů v okrese Znojmo, vyhodnocení tohoto výzkumu a nástinu možností zlepšení stávající situace. V obou částech byla použita metoda obsahové analýzy prostudované literatury a získa-ných dokumentů z výchovných ústavů uvedeného okresu. První část práce je rozdělena do pěti kapitol: 1) Výchova jako atribut socializace člově-ka; 2) struktura a organizace školských zařízení pro výkon ústavní a ochranné výchovy; 3) Etopedie - jeden z oborů speciální pedagogiky; 4) Pohled do historie, kultury a zvyků rom-ského etnika; 5) Interkulturní výchova a vzdělávání. V druhé části práce se zabývám popi-sem výchovných ústavů, kde byl proveden výzkum, stanovením hypotéz, vlastním sociolo-gickým výzkumem, jeho statistickým rozborem a jeho výsledky a závěry. Vyhodnocením této aplikační části byly potvrzeny stanovené hypotézy: a) útěkovost chlapců ve výchovných ústavech okresu Znojmo velkého typu je větší než u malého typu; b) útěkovost dívek je menší než útěkovost chlapců; c) útěkovost je větší v ústavech, kde je menší počet pedagogických pracovníků na určitý počet chovanců. Závěr patří zamyšlení nad možnostmi snížení tohoto sociálně patologického jevu. |
cs |
dc.format |
133 s. |
cs |
dc.format.extent |
836757 bytes |
cs |
dc.format.mimetype |
application/pdf |
cs |
dc.language.iso |
cs |
|
dc.publisher |
Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně |
|
dc.rights |
Bez omezení |
|
dc.subject |
Etnikum
|
cs |
dc.subject |
Etopedie
|
cs |
dc.subject |
Integrace
|
cs |
dc.subject |
Intolerance
|
cs |
dc.subject |
Majorita
|
cs |
dc.subject |
Minorita
|
cs |
dc.subject |
Rasismus
|
cs |
dc.subject |
Resocializace
|
cs |
dc.subject |
Romové
|
cs |
dc.subject |
Útěkovost
|
cs |
dc.subject |
Výchovné zařízení
|
cs |
dc.subject |
ústav
|
cs |
dc.subject |
Xenofobie
|
cs |
dc.subject |
Ethnic group
|
en |
dc.subject |
Ethopedy
|
en |
dc.subject |
Integration
|
en |
dc.subject |
Intolerance
|
en |
dc.subject |
Majority
|
en |
dc.subject |
Minority
|
en |
dc.subject |
Racism
|
en |
dc.subject |
racialism
|
en |
dc.subject |
Re-socialization
|
en |
dc.subject |
Romany
|
en |
dc.subject |
Escape rate
|
en |
dc.subject |
Educational institution
|
en |
dc.subject |
Xenophobia
|
en |
dc.title |
Prostředky výchovy a vzdělávání romských žáků v podmínkách výchovného ústavu |
cs |
dc.title.alternative |
Means of Upbringing and Educating Romany Pupils in the Conditions of Educational Institution |
en |
dc.type |
bakalářská práce |
cs |
dc.contributor.referee |
Hladík, Jakub |
|
dc.date.accepted |
2007-06-22 |
|
dc.description.abstract-translated |
This bachelor's degree dissertation "Means of Upbringing and Educating Romany Pupils in the Conditions of Educational Institution" deals with one of the graves educational and childrearing related issues that occur in educational and child-rearing institutions, i.e. the issue of escapes. The theoretical part of the work outlines the basic facts and information related to the topic in question, i.e. problems of education with a special focus on ethopedy, structure of the instituion where the institutional and protective educational and chil-rearing services are provided, the history of the Romany ethnic group and inter-cultural education. The practical part of the work contains a sociological survey of the rate of escapes of the inmates of the educational institutions in the Znojmo District, an assessmant of this research and an outline of possible ways to improve the current situation. Both parts of the dissertation use the method of the contents analysis of the works con-sulted as well as internal documents obtained from the child-rearing institutions located in the above mentioned district. The first part of the work is divided into five chapters: 1) Bringing up children as an attribute of the socialization of humans; 2) The structure and organization of institutions where the institutional or protective child-rearing care and educational services are provi-ded; 3) Ethopedy - one of the branches of special pedagogy; 4) A glimpse at the history, culture and habits of the Romany ethnic group; 5) Inter-cultural education. The practical part of the work deals with a description of child-rearing institutions where the research took place; it also contains hypotheses, the sociological research itself, a statistical analysis of this research, its outcomes and conclusions. The assessment carried out in the practical part of the dissertation has verified these hypotheses: a) the rate of escapes of boys is higher in larger institutions than is the case with smaller ones, in the given area; b) the rate of escapes of girls is lower than that of boys, and c)the escape rate increases as the number of educational staff per a certain num-ber of inmates decreases. The conslusion gives us a chance to think about possible ways to eliminate this socially pathological phenomenon. |
en |
dc.description.department |
Ústav pedagogických věd |
cs |
dc.description.result |
obhájeno |
cs |
dc.parent.uri |
http://hdl.handle.net/10563/101
|
cs |
dc.parent.uri |
http://hdl.handle.net/10563/220
|
cs |
dc.thesis.degree-discipline |
Sociální pedagogika |
cs |
dc.thesis.degree-discipline |
Social pedagogy |
en |
dc.thesis.degree-grantor |
Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně. Fakulta humanitních studií |
cs |
dc.thesis.degree-grantor |
Tomas Bata University in Zlín. Faculty of Humanities |
en |
dc.thesis.degree-name |
Bc. |
cs |
dc.thesis.degree-program |
Specializace v pedagogice |
cs |
dc.thesis.degree-program |
Specialization in pedagogy |
en |
dc.identifier.stag |
6657
|
|
dc.date.assigned |
2007-02-23 |
|
utb.result.grade |
B |
|
local.subject |
výchovné ústavy pro mládež
|
cs |
local.subject |
ústavní výchova
|
cs |
local.subject |
Romové
|
cs |
local.subject |
vzdělávání Romů
|
cs |
local.subject |
juvenile corrections
|
en |
local.subject |
institutional child care
|
en |
local.subject |
Romanies
|
en |
local.subject |
Romanies education
|
en |
local.subject |
Gipsy education
|
en |