Význam pohádek a příběhů v morálním rozvoji dětí
Show simple item record
dc.contributor.advisor |
Petr Šafránková, Anna
|
|
dc.contributor.author |
Kunčarová, Pavlína
|
|
dc.date.accessioned |
2018-07-04T15:01:56Z |
|
dc.date.available |
2018-07-04T15:01:56Z |
|
dc.date.issued |
2017-12-01 |
|
dc.identifier |
Elektronický archiv Knihovny UTB |
|
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/10563/43540
|
|
dc.description.abstract |
Tato práce je zaměřená na význam pohádek a příběhů v morálním rozvoji dětí. Tedy zda pohádky a příběhy ovlivňují morální rozvoj dětí i v současné době. V první části práce popisujeme pohádky a příběhy, jejich historii, definici, funkce a typologii pohádkových postav. Poté se zaměřujeme na samostatný význam pohádek v jednotlivých obdobích vývoje dítěte od batolecího věku až po mladší školní věk. Ve třetí části se zaměřujeme na morální vývoj jedince, jeho svědomí a morální jednání, také na morální vývoj podle významných psychologů Piageta, Kohlberga a Gilliganové. V poslední kapitole se věnujeme morální hodnotě pohádek, teorii mysli a psychologickému výkladu pohádek dle Marie-Louise von Franz. V praktické části se zabýváme realizováním kvalitativního výzkumu formou rozhovoru s dětmi předškolního věku. Touto prací bychom chtěli navést čtenáře k zamyšlení nad důležitostí pohádek a příběhů v morálním rozvoji dětí. |
|
dc.format |
80 (127 416 znaků) |
|
dc.language.iso |
cs |
|
dc.publisher |
Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně |
|
dc.rights |
Bez omezení |
|
dc.subject |
dítě
|
cs |
dc.subject |
pohádky
|
cs |
dc.subject |
příběhy
|
cs |
dc.subject |
morální rozvoj
|
cs |
dc.subject |
a child
|
en |
dc.subject |
fairy tales
|
en |
dc.subject |
stories
|
en |
dc.subject |
moral development
|
en |
dc.title |
Význam pohádek a příběhů v morálním rozvoji dětí |
|
dc.title.alternative |
The Meaning of Fairytales and Stories in Moral Development of Children |
|
dc.type |
diplomová práce |
cs |
dc.contributor.referee |
Hrbáčková, Karla |
|
dc.date.accepted |
2018-05-25 |
|
dc.description.abstract-translated |
This thesis is focused on the significance of fairy tales and stories in the moral development of chil-dren. It explores whether fairy tales and stories affect the moral development of children in the pre-sent day as well. In the first part, fairy tales and stories are described along with their history, defi-nition, function and typology of the fairy tale characters. Then it is focused on the significance of fairy tales individually in particular stages of the child's development from the toddler age up to the younger school age. The third part focuses on the moral development of a child, on his/her cons-cience and his/her moral behaviour, and also on the moral development from the point of view of significant psychologists Piaget, Kohlberg and Gilligan. The last charter deals with the moral value of fairy tales, the theory of mind and the psyhological interpretation of fairy tales by Marie-Louise von Franz. Practical part deals with implementation of qualitative research based on interviewing pre-school children. This study intends to instigate the reader to think about the importance of fairy tales and stories in the moral development of children. |
|
dc.description.department |
Ústav pedagogických věd |
|
dc.thesis.degree-discipline |
Sociální pedagogika |
cs |
dc.thesis.degree-discipline |
Social pedagogy |
en |
dc.thesis.degree-grantor |
Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně. Fakulta humanitních studií |
cs |
dc.thesis.degree-grantor |
Tomas Bata University in Zlín. Faculty of Humanities |
en |
dc.thesis.degree-name |
Mgr. |
|
dc.thesis.degree-program |
Specializace v pedagogice |
cs |
dc.thesis.degree-program |
Specialization in Pedagogy |
en |
dc.identifier.stag |
48928
|
|
utb.result.grade |
E |
|
dc.date.submitted |
2018-04-19 |
|
local.subject |
etická výchova
|
cs |
local.subject |
ethical education
|
en |
Files in this item
This item appears in the following Collection(s)
Show simple item record
Search DSpace
Browse
-
All of DSpace
-
This Collection
My Account