Adaptace dítěte na prostředí mateřské školy

DSpace Repository

Language: English čeština 

Adaptace dítěte na prostředí mateřské školy

Show simple item record

dc.contributor.advisor Balaban Cakirpaloglu, Irena
dc.contributor.author Knapová, Alena
dc.date.accessioned 2018-07-04T15:01:55Z
dc.date.available 2018-07-04T15:01:55Z
dc.date.issued 2017-12-01
dc.identifier Elektronický archiv Knihovny UTB
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/10563/43530
dc.description.abstract Diplomová práce se zaměřuje na adaptaci dítěte na prostředí mateřské školy. Z toho plyne i hlavní cíl práce, a to zjistit, jak probíhá adaptační proces u dítěte z pohledu učitelek mateřských škol. Teoretická část je rozdělena do čtyř samostatných kapitol. První kapitola je zaměřena na předškolní věk dítěte. Soustředí se zejména na vývoj hry, řeči, motoriky, samostatnosti a emoční vývoj. Druhá kapitola se zabývá socializací dítěte, kde je vymezen pojem socializace a rozebrán vliv rodiny a mateřské školy na socializaci u dítěte. Třetí kapitola je věnována předškolnímu vzdělávání mateřské školy. Zde jsou mimo jiné představeny i alternativní vzdělávací programy pro předškolní vzdělávání a taky zralost, způsobilost a připravenost dítěte pro mateřskou školu. Poslední čtvrtá kapitola teoretické části pojednává o adaptaci dítěte na prostředí mateřské školy. Vymezuje základní pojmy, faktory ovlivňující adaptaci, fáze adaptačního procesu, způsoby usnadnění tohoto procesu a taky následky chybějící nebo nesprávné adaptace. Empirická část práce popisuje výsledky kvantitativního šetření formou dotazníku, který byl určen učitelkám v mateřských školách. Hlavním cílem práce je zjistit, jaké nejčastější adaptační projevy se vyskytují u dětí při vstupu do mateřské školy. Mezi dílčí cíle práce pak patří zjistit, co může adaptaci dítěte nejvíce usnadnit při vstupu do mateřské školy, zda se míry projevů adaptačních potíží liší podle velikosti města, ve kterém je mateřská škola umístěna, podle typu třídy a podle pohlaví dítěte. Závěr práce je zaměřen na doporučení, jak lépe zvládnout průběh adaptace, pro rodiče dětí přicházejících do mateřské školy a pro jejich vyučující.
dc.format 106 s. (162 427 znaků)
dc.language.iso cs
dc.publisher Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně
dc.rights Bez omezení
dc.subject dítě cs
dc.subject předškolní období cs
dc.subject socializace cs
dc.subject rodina cs
dc.subject mateřská škola cs
dc.subject adaptace cs
dc.subject child en
dc.subject pre-school period en
dc.subject socialization en
dc.subject family en
dc.subject kindergarten en
dc.subject adaptation en
dc.title Adaptace dítěte na prostředí mateřské školy
dc.title.alternative Adaptation of a Child to the Environment of a Kindergarten
dc.type diplomová práce cs
dc.contributor.referee Hrbáčková, Karla
dc.date.accepted 2018-05-24
dc.description.abstract-translated The diploma thesis focuses on child a adaptation to kindergarten. The main goal of the thesis is to find out how a child's adaptation process takes place from the perspective of kindergarten teachers. The theoretic part is divided into four separate chapters. The first chapter focuses on the development of play, speech, skill, autarchy and emotional develo-pment during pre-school age of a child. The second chapter follows up the socialization of a child and the influence of the family and kindergarten. The child´s socialization process is analyzed there. The third chapter is devoted to pre-school education. In the fourth chapter we find the theoretical part defining the basic concepts, the influencing factors, stages of the adaptation process, ways of facilitating the adaptation and also the con-sequences of inappropriate process. The empirical part of the thesis describes results of a quantitative research in a questi-onnaire form which was intended for kindergarten teachers. The main aim of the thesis is to find out what are the most common children´s adaptive expressions in the course of entering kindergarten. This part includes research of how a child can best adapt to a kindergarten edifice, how adaptation difficulties differ according to size of a city where the kindergarten is situated, according to a type and gender of a child. The conclusion of the thesis is focused on recommendations of how to handle the sutiation to aim better adaptation for children who enter kindergarten and suggestions for their teachers.
dc.description.department Ústav pedagogických věd
dc.thesis.degree-discipline Sociální pedagogika cs
dc.thesis.degree-discipline Social pedagogy en
dc.thesis.degree-grantor Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně. Fakulta humanitních studií cs
dc.thesis.degree-grantor Tomas Bata University in Zlín. Faculty of Humanities en
dc.thesis.degree-name Mgr.
dc.thesis.degree-program Specializace v pedagogice cs
dc.thesis.degree-program Specialization in Pedagogy en
dc.identifier.stag 48915
utb.result.grade B
dc.date.submitted 2018-04-17
local.subject předškolní věk cs
local.subject předškoláci cs
local.subject mateřské školy cs
local.subject sociální přizpůsobení cs
local.subject preschoolers en
local.subject preschool children en
local.subject kindergartens en
local.subject social adjustment en


Files in this item

Files Size Format View Description
knapová_2018_dp.pdf 4.941Mb PDF View/Open None
knapová_2018_op.docx 19.00Kb Unknown View/Open None
knapová_2018_vp.docx 17.26Kb Unknown View/Open None

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Find fulltext

Search DSpace


Browse

My Account