dc.contributor.advisor |
Balvín, Jaroslav
|
|
dc.contributor.author |
Brouček, Petr
|
|
dc.date.accessioned |
2018-07-04T15:00:56Z |
|
dc.date.available |
2018-07-04T15:00:56Z |
|
dc.date.issued |
2018-01-11 |
|
dc.identifier |
Elektronický archiv Knihovny UTB |
|
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/10563/42032
|
|
dc.description.abstract |
Předmětem této práce je životní dílo filozofky Jaroslavy Peškové. Vychází z ní najevo její zájem o filozofii, která poté vyústila v další etapu v jejím vědeckém životě - komeniologii a sociální pedagogiku. Z rozboru práce Jaroslavy Peškové vyplývá vztah k dalším myslitelům především k osobě Jana Amose Komenského a Jana Patočky. Z hlubin jejího díla se vynořuje její vizionářství týkající se chování jednotlivce, partnerského soužití, krize vztahů v nově utvářené společnosti, v závislosti na přijímání nového řádu. Dále z jejího díla můžeme vyčíst popis rozpadu rodiny, patologie rodiny a spojitost mezi přetechnizovanou společností a rodinným životem. Pešková popisuje nově se tvořící mnohočetné rodiny vzniklé po rozpadu původních nukleárních rodin z pohledu psychologie, sociologie i teorie výchovy. Zde nacházíme také její výklad filozofie výchovy stejně jako postoj k sociální pedagogice. Jaroslava Pešková sice sociální pedagogiku jakožto nový, mladý vědní obor nezmiňuje, ale její celoživotní práce například v mládežnické organizaci k ní přímo odkazuje. Z poznatků uvedených v teoretické části vychází část praktická. Cílem výzkumu bylo zjistit, zda a jak vnímá současná společnost krizi rodiny, kde by mohla být nápomocna sociální pedagogika v řešení těchto problémů. Byl vytvořen dotazník, který zkoumal podíl rozvodů v závislosti na vzdělání mezi generacemi. K dalšímu životnímu dílu Jaroslavy Peškové patří zájem o osobu Jana Amose Komenského, který svými geniálními myšlenkami, odkazy, publikacemi a celkovou organizací školství ovlivnil rozvoj sociální pedagogiky i jeho následovníky hlavně zmiňovanou Jaroslavu Peškovou. |
|
dc.format |
77 s. |
|
dc.language.iso |
cs |
|
dc.publisher |
Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně |
|
dc.rights |
Bez omezení |
|
dc.subject |
Sociální pedagogika
|
cs |
dc.subject |
mezilidské vztahy
|
cs |
dc.subject |
filozofie výchovy
|
cs |
dc.subject |
provádějící filozofie
|
cs |
dc.subject |
patologie rodiny
|
cs |
dc.subject |
krize a rozpad rodiny
|
cs |
dc.subject |
Social pedagogy
|
en |
dc.subject |
interpersonal relationships
|
en |
dc.subject |
philosophy of education
|
en |
dc.subject |
performing philosophy
|
en |
dc.subject |
family pathology
|
en |
dc.subject |
crisis and family breakdown
|
en |
dc.title |
[NEOBHÁJENO] Jaroslava Pešková jako komeniolog a filozof výchovy ve vztahu k současné krizi rodiny |
|
dc.title.alternative |
[NEOBHÁJENO] Jaroslava Pešková as a Comeniologist and Philosopher of Education in Relation to the Current Family Crisis |
|
dc.type |
bakalářská práce |
cs |
dc.contributor.referee |
Hrnčiříková, Zuzana |
|
dc.date.accepted |
2018-06-06 |
|
dc.description.abstract-translated |
The subject of this work is the life work of the philosopher Jaroslava Pešková. Her interest in philosophy, which resulted in the next stage in her scientific life, namely comeniology and social pedagogy, is revealing. From the analysis of the work of Jaroslava Pešková and the resulting relation to other thinkers - especially to the person of Jan Amos Komenský and Jan Patočka, her visionary about the behavior of the individual and the coexistence of partner, the crisis of relations in the newly formed society, appears, depending on the adoption of the new order. This results in a family breakdown, a description of family pathology, and a link between the over-technologized society and family life. Pešková describes the newly created diverse families that arose after the breakdown of the original nuclear families from the point of view of psychology, sociology and education theory. Here we also find its interpretation of the philosophy of education as well as attitude to social pedagogy. Jaroslava Pešková does not mention social pedagogy as a new, young science branch, but its life-long work, for example, in the youth organization directly refers to it. The practical part is based on the findings of the theoretical part. The aim of qualitative research was to determine whether and how contemporary society perceives the family crisis and where social pedagogy could help to solve these problems. A questionnaire was produced that examined the proportion of divorce depending on intergenerational education. |
|
dc.description.department |
Ústav pedagogických věd |
|
dc.description.result |
neobhájeno |
|
dc.thesis.degree-discipline |
Sociální pedagogika |
cs |
dc.thesis.degree-discipline |
Social pedagogy |
en |
dc.thesis.degree-grantor |
Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně. Fakulta humanitních studií |
cs |
dc.thesis.degree-grantor |
Tomas Bata University in Zlín. Faculty of Humanities |
en |
dc.thesis.degree-name |
Bc. |
|
dc.thesis.degree-program |
Specializace v pedagogice |
cs |
dc.thesis.degree-program |
Specialization in pedagogy |
en |
dc.identifier.stag |
49691
|
|
utb.result.grade |
F |
|
dc.date.submitted |
2018-04-27 |
|
local.subject |
Pešková, Jaroslava, 1929-2006
|
cs |
local.subject |
Pešková, Jaroslava, 1929-2006
|
en |