[NEOBHÁJENO] Jaroslava Pešková jako komeniolog a filozof výchovy ve vztahu k současné krizi rodiny

DSpace Repository

Language: English čeština 

[NEOBHÁJENO] Jaroslava Pešková jako komeniolog a filozof výchovy ve vztahu k současné krizi rodiny

Show simple item record

dc.contributor.advisor Balvín, Jaroslav
dc.contributor.author Brouček, Petr
dc.date.accessioned 2018-07-04T15:00:56Z
dc.date.available 2018-07-04T15:00:56Z
dc.date.issued 2018-01-11
dc.identifier Elektronický archiv Knihovny UTB
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/10563/42032
dc.description.abstract Předmětem této práce je životní dílo filozofky Jaroslavy Peškové. Vychází z ní najevo její zájem o filozofii, která poté vyústila v další etapu v jejím vědeckém životě - komeniologii a sociální pedagogiku. Z rozboru práce Jaroslavy Peškové vyplývá vztah k dalším myslitelům především k osobě Jana Amose Komenského a Jana Patočky. Z hlubin jejího díla se vynořuje její vizionářství týkající se chování jednotlivce, partnerského soužití, krize vztahů v nově utvářené společnosti, v závislosti na přijímání nového řádu. Dále z jejího díla můžeme vyčíst popis rozpadu rodiny, patologie rodiny a spojitost mezi přetechnizovanou společností a rodinným životem. Pešková popisuje nově se tvořící mnohočetné rodiny vzniklé po rozpadu původních nukleárních rodin z pohledu psychologie, sociologie i teorie výchovy. Zde nacházíme také její výklad filozofie výchovy stejně jako postoj k sociální pedagogice. Jaroslava Pešková sice sociální pedagogiku jakožto nový, mladý vědní obor nezmiňuje, ale její celoživotní práce například v mládežnické organizaci k ní přímo odkazuje. Z poznatků uvedených v teoretické části vychází část praktická. Cílem výzkumu bylo zjistit, zda a jak vnímá současná společnost krizi rodiny, kde by mohla být nápomocna sociální pedagogika v řešení těchto problémů. Byl vytvořen dotazník, který zkoumal podíl rozvodů v závislosti na vzdělání mezi generacemi. K dalšímu životnímu dílu Jaroslavy Peškové patří zájem o osobu Jana Amose Komenského, který svými geniálními myšlenkami, odkazy, publikacemi a celkovou organizací školství ovlivnil rozvoj sociální pedagogiky i jeho následovníky hlavně zmiňovanou Jaroslavu Peškovou.
dc.format 77 s.
dc.language.iso cs
dc.publisher Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně
dc.rights Bez omezení
dc.subject Sociální pedagogika cs
dc.subject mezilidské vztahy cs
dc.subject filozofie výchovy cs
dc.subject provádějící filozofie cs
dc.subject patologie rodiny cs
dc.subject krize a rozpad rodiny cs
dc.subject Social pedagogy en
dc.subject interpersonal relationships en
dc.subject philosophy of education en
dc.subject performing philosophy en
dc.subject family pathology en
dc.subject crisis and family breakdown en
dc.title [NEOBHÁJENO] Jaroslava Pešková jako komeniolog a filozof výchovy ve vztahu k současné krizi rodiny
dc.title.alternative [NEOBHÁJENO] Jaroslava Pešková as a Comeniologist and Philosopher of Education in Relation to the Current Family Crisis
dc.type bakalářská práce cs
dc.contributor.referee Hrnčiříková, Zuzana
dc.date.accepted 2018-06-06
dc.description.abstract-translated The subject of this work is the life work of the philosopher Jaroslava Pešková. Her interest in philosophy, which resulted in the next stage in her scientific life, namely comeniology and social pedagogy, is revealing. From the analysis of the work of Jaroslava Pešková and the resulting relation to other thinkers - especially to the person of Jan Amos Komenský and Jan Patočka, her visionary about the behavior of the individual and the coexistence of partner, the crisis of relations in the newly formed society, appears, depending on the adoption of the new order. This results in a family breakdown, a description of family pathology, and a link between the over-technologized society and family life. Pešková describes the newly created diverse families that arose after the breakdown of the original nuclear families from the point of view of psychology, sociology and education theory. Here we also find its interpretation of the philosophy of education as well as attitude to social pedagogy. Jaroslava Pešková does not mention social pedagogy as a new, young science branch, but its life-long work, for example, in the youth organization directly refers to it. The practical part is based on the findings of the theoretical part. The aim of qualitative research was to determine whether and how contemporary society perceives the family crisis and where social pedagogy could help to solve these problems. A questionnaire was produced that examined the proportion of divorce depending on intergenerational education.
dc.description.department Ústav pedagogických věd
dc.description.result neobhájeno
dc.thesis.degree-discipline Sociální pedagogika cs
dc.thesis.degree-discipline Social pedagogy en
dc.thesis.degree-grantor Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně. Fakulta humanitních studií cs
dc.thesis.degree-grantor Tomas Bata University in Zlín. Faculty of Humanities en
dc.thesis.degree-name Bc.
dc.thesis.degree-program Specializace v pedagogice cs
dc.thesis.degree-program Specialization in pedagogy en
dc.identifier.stag 49691
utb.result.grade F
dc.date.submitted 2018-04-27
local.subject Pešková, Jaroslava, 1929-2006 cs
local.subject Pešková, Jaroslava, 1929-2006 en


Files in this item

Files Size Format View Description
brouček_2018_dp.pdf 3.605Mb PDF View/Open None
brouček_2018_op.docx 20.59Kb Unknown View/Open None
brouček_2018_vp.doc 86Kb Unknown View/Open None

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Find fulltext

Search DSpace


Browse

My Account