Sociálně-pedagogická práce se strachy a úzkostmi nadaných dětí
Show simple item record
dc.contributor.advisor |
Machů, Eva
|
|
dc.contributor.author |
Morysová, Dominika
|
|
dc.date.accessioned |
2016-11-20T23:35:30Z |
|
dc.date.available |
2016-11-20T23:35:30Z |
|
dc.date.issued |
2015-11-20 |
|
dc.identifier |
Elektronický archiv Knihovny UTB |
|
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/10563/37017
|
|
dc.description.abstract |
Práce se zaměřuje na problematiku strachů a úzkostí dětí mladšího školního věku nadaných dětí. Hlavním cílem práce je analýza strachů a zkoumání jejich intenzity u nadaných dětí v porovnání s jejich vrstevníky. Teoretické části práce se věnují specifikaci dětských strachů uvedeného vývojového období, emocionálně-sociálním charakteristikám nadaných dětí a nakonec možnostem sociálně-pedagogického uplatnění v souvislosti s překonáváním dětských strachů a úzkostí. Praktická část práce se specializuje na zjištění intenzity strachů nadaných dětí prostřednictvím dotazníkového šetření. Provedeným výzkumem bylo zjištěno, že strachy nadaných dětí mají nižší intenzitu nežli strachy jejich vrstevníků, přičemž všechny děti vykazují největší obavy z globálního ohrožení. Následně byly výzkumem potvrzeny rozdíly v pohlaví, dívky vykazovaly vyšší intenzitu strachů než chlapci. Přínosem práce jsou nejen ověřené poznatky zkoumané problematiky, nýbrž i praktické návrhy ke konstruktivnímu překonávání dětských strachů uplatitelné v rámci sociálně-pedagogické práce. |
|
dc.format |
102 s. (187 505 znaků) |
|
dc.language.iso |
cs |
|
dc.publisher |
Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně |
|
dc.rights |
Bez omezení |
|
dc.subject |
strach
|
cs |
dc.subject |
úzkost
|
cs |
dc.subject |
dítě mladšího školního věku
|
cs |
dc.subject |
nadání
|
cs |
dc.subject |
sociální pedagogika
|
cs |
dc.subject |
fear
|
en |
dc.subject |
anxiety
|
en |
dc.subject |
school-aged children
|
en |
dc.subject |
giftedness
|
en |
dc.subject |
talent
|
en |
dc.subject |
social education
|
en |
dc.title |
Sociálně-pedagogická práce se strachy a úzkostmi nadaných dětí |
|
dc.title.alternative |
Socio-Pedagogical Work with Fears and Anxieties in Gifted Children |
|
dc.type |
diplomová práce |
cs |
dc.contributor.referee |
Hladík, Jakub |
|
dc.date.accepted |
2016-05-23 |
|
dc.description.abstract-translated |
The thesis focuses on issue of fears and anxieties in school-aged gifted children. The principal aim is the fear analysis in gifted children in comparison with their peers (without giftedness). The theoretical parts are engaged in fear specification in certain developmental level, also emotional and social characteristics in gifted children and socio-educational practical application to help children to learn how to cope with their fears and anxieties. The practical part deals with the fear intensity in gifted children via questionnare survey. The performed research shows following findings: the fear intensity in gifted children is lower than the fear intensity in their peers, whereby all the children exhibit the highest fears of global threats. Subsequently the research confirmed the differences in gender, whereas girls have higher levels of fear intensity than boys. The thesis contributions are not only proven knowledges and findings, but also practical suggestions for constructive managing the childhood fears in socio-educational application. |
|
dc.description.department |
Ústav pedagogických věd |
|
dc.thesis.degree-discipline |
Sociální pedagogika |
cs |
dc.thesis.degree-discipline |
Social pedagogy |
en |
dc.thesis.degree-grantor |
Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně. Fakulta humanitních studií |
cs |
dc.thesis.degree-grantor |
Tomas Bata University in Zlín. Faculty of Humanities |
en |
dc.thesis.degree-name |
Mgr. |
|
dc.thesis.degree-program |
Pedagogika |
cs |
dc.thesis.degree-program |
Pedagogy |
en |
dc.identifier.stag |
41432
|
|
utb.result.grade |
A |
|
dc.date.submitted |
2016-04-13 |
|
local.subject |
děti mladšího školního věku
|
cs |
local.subject |
nadané děti
|
cs |
local.subject |
úzkostné poruchy
|
cs |
local.subject |
younger school age children
|
en |
local.subject |
gifted children
|
en |
local.subject |
anxiety disorders
|
en |
Files in this item
This item appears in the following Collection(s)
Show simple item record
Search DSpace
Browse
-
All of DSpace
-
This Collection
My Account