Vnímaná vlastní účinnost učitelů ve vztahu k edukaci sociálně znevýhodněných žáků
Show simple item record
dc.contributor.advisor |
Petr Šafránková, Anna
|
|
dc.contributor.author |
Humenská, Tereza
|
|
dc.date.accessioned |
2016-11-20T23:35:29Z |
|
dc.date.available |
2016-11-20T23:35:29Z |
|
dc.date.issued |
2015-11-20 |
|
dc.identifier |
Elektronický archiv Knihovny UTB |
|
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/10563/37004
|
|
dc.description.abstract |
Diplomová práce se zabývá vnímanou vlastní účinností učitelů ve vztahu ke vzdělávání sociálně znevýhodněných žáků na vzdělávací úrovni ISCED 1 a 2. Teoretická část diplomové práce se věnuje vymezení pojmu "sociální znevýhodnění" a mechanismům jeho vzniku. Rozebírá osobnost sociálně znevýhodněného žáka v kontextu českého školství a věnuje se vzdělávání této specifické skupiny žáků. Pozornost je směřována také na osobnost učitele, která je považována za významný determinant ovlivňující vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním. Z tohoto důvodu se zaměřuje především na vnímanou vlastní účinnost učitelů v kontextu vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním. Empirická část diplomové práce využívá kvantitativního pojetí výzkumu, na základě dotazníkového šetření. Cílem je zjistit názory učitelů na vzdělávání sociálně znevýhodněných žáků, včetně jejich vnímané vlastní účinnosti k tomuto tématu, ale také zjistit, zda existují souvislosti mezi vnímanou vlastní účinností učitelů a vybranými specifiky vzdělávání sociálně znevýhodněných žáků. |
|
dc.format |
110 s. (190 124) |
|
dc.language.iso |
cs |
|
dc.publisher |
Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně |
|
dc.rights |
Bez omezení |
|
dc.subject |
vnímaná vlastní účinnost
|
cs |
dc.subject |
učitel
|
cs |
dc.subject |
sociální znevýhodnění
|
cs |
dc.subject |
žák
|
cs |
dc.subject |
školní prostředí
|
cs |
dc.subject |
Perceived Self-Efficacy
|
en |
dc.subject |
Teacher
|
en |
dc.subject |
Social Disadvantages
|
en |
dc.subject |
Pupil
|
en |
dc.subject |
School Environment
|
en |
dc.title |
Vnímaná vlastní účinnost učitelů ve vztahu k edukaci sociálně znevýhodněných žáků |
|
dc.title.alternative |
Perceived Self-Efficacy of Teachers in Relation to the Educational Process for Socially Disadvantaged Pupils |
|
dc.type |
diplomová práce |
cs |
dc.contributor.referee |
Vaculíková, Jitka |
|
dc.date.accepted |
2016-05-23 |
|
dc.description.abstract-translated |
The thesis deals with the perceived self-efficacy of teachers in relation to the education of socially disadvantaged pupils at educational ISCED level 1 and 2. The theoretical part of the thesis deals with the definition of the concept of "social disadvantage" and the mecha-nisms of its formation. It analyzes the personality of socially disadvantaged pupil in the context of Czech education system and dedicates to the education of this specific group of pupils. Attention is also directed to the teacher´s personality, which is considered as an important determinant affecting the education of pupils with social disadvantages. For this reason, it focuses mainly on the perceived self-efficacy in the context of training teachers of pupils with social disadvantages. The empirical part of the thesis uses quantitative con-cept of research, based on the questionnaire survey. The aim is to find out the opinions of teachers on the education of socially disadvantaged pupils, including their own perceived effectiveness to this topic, but also to find out whether there are links between perceived self-efficacy of teachers and selected specifics of education of socially disadvantaged pu-pils. |
|
dc.description.department |
Ústav pedagogických věd |
|
dc.thesis.degree-discipline |
Sociální pedagogika |
cs |
dc.thesis.degree-discipline |
Social pedagogy |
en |
dc.thesis.degree-grantor |
Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně. Fakulta humanitních studií |
cs |
dc.thesis.degree-grantor |
Tomas Bata University in Zlín. Faculty of Humanities |
en |
dc.thesis.degree-name |
Mgr. |
|
dc.thesis.degree-program |
Pedagogika |
cs |
dc.thesis.degree-program |
Pedagogy |
en |
dc.identifier.stag |
41417
|
|
utb.result.grade |
A |
|
dc.date.submitted |
2016-04-15 |
|
local.subject |
osobnost učitele
|
cs |
local.subject |
sociálně znevýhodněné děti
|
cs |
local.subject |
teacher personality
|
en |
local.subject |
children with social disadvantage
|
en |
Files in this item
This item appears in the following Collection(s)
Show simple item record
Search DSpace
Browse
-
All of DSpace
-
This Collection
My Account