Numerický model pryžového uložení stabilizátoru automobilu
Show simple item record
dc.contributor.advisor |
Javořík, Jakub
|
|
dc.contributor.author |
Šesták, David
|
|
dc.date.accessioned |
2015-03-08T20:58:50Z |
|
dc.date.available |
2015-03-08T20:58:50Z |
|
dc.date.issued |
2014-02-10 |
|
dc.identifier |
Elektronický archiv Knihovny UTB |
|
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/10563/28590
|
|
dc.description.abstract |
Cílem diplomové práce je sestavení numerického modelu pryžového uložení stabilizátoru automobilu pro jednotlivé typy zatížení a jejich porovnání s experimentálními testy. Teoretická část popisuje základní vlastnosti elastomerů, respektive kaučukové směsi. Dále popisuje problematiku spojování pryže s kovem, hyperelastické modely pro výpočty FEA a experimentální zkoušky pro zjištění materiálových konstant. V této části jsou rovněž popsány základní typy stabilizátorů automobilů. V praktické části jsou popsány programy využité při analýze, 3D a 2D numerické analýza radiálního, axiálního a torzního zatížení pryžového uložení stabilizátoru. Na závěr jsou numerické analýzy porovnávány s reálnými testy uložení. |
|
dc.format |
91 |
|
dc.language.iso |
cs |
|
dc.publisher |
Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně |
|
dc.rights |
Bez omezení |
|
dc.subject |
Elastomer
|
cs |
dc.subject |
stabilizátor
|
cs |
dc.subject |
hyperelasticita
|
cs |
dc.subject |
analýza
|
cs |
dc.subject |
elastomer
|
en |
dc.subject |
stabilizer
|
en |
dc.subject |
hyperelasticity
|
en |
dc.subject |
analysis
|
en |
dc.title |
Numerický model pryžového uložení stabilizátoru automobilu |
|
dc.title.alternative |
Numerical Model of Car Stabilizer Rubber Bushing |
|
dc.type |
diplomová práce |
cs |
dc.contributor.referee |
Rokyta, Luboš |
|
dc.date.accepted |
2014-06-04 |
|
dc.description.abstract-translated |
The aim of the thesis is to build a numerical model of a car stabilizer rubber mounting for individual types of loading and their comparison to the experimental tests. The theoretical part of the thesis describes the basic attributes of elastomers, or more preci-sely, of a rubber mixture. It also describes the issues of a rubber to metal bonding, hypere-lastic models for FEA calculation and experimental tests for the material constants deter-mination. The basic types of car stabilizers are also described in this part. The practical part of the thesis describes the applications used in the analysis, 3D and 2D numerical analysis of the radial, axial and torsional loading of a stabilizer rubber mounting. In conclusion, the numerical analyses are compared with the physical tests of a mounting. |
|
dc.description.department |
Ústav výrobního inženýrství |
|
dc.thesis.degree-discipline |
Výrobní inženýrství |
cs |
dc.thesis.degree-discipline |
Production Engineering |
en |
dc.thesis.degree-grantor |
Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně. Fakulta technologická |
cs |
dc.thesis.degree-grantor |
Tomas Bata University in Zlín. Faculty of Technology |
en |
dc.thesis.degree-name |
Ing. |
|
dc.thesis.degree-program |
Procesní inženýrství |
cs |
dc.thesis.degree-program |
Process Engineering |
en |
dc.identifier.stag |
34257
|
|
utb.result.grade |
B |
|
dc.date.submitted |
2014-05-12 |
|
Files in this item
This item appears in the following Collection(s)
Show simple item record
Search DSpace
Browse
-
All of DSpace
-
This Collection
My Account