dc.contributor.advisor |
Mühlpachr, Pavel
|
|
dc.contributor.author |
Fejt, Stanislav
|
|
dc.date.accessioned |
2015-03-08T20:58:35Z |
|
dc.date.available |
2015-03-08T20:58:35Z |
|
dc.date.issued |
2013-11-11 |
|
dc.identifier |
Elektronický archiv Knihovny UTB |
|
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/10563/28547
|
|
dc.description.abstract |
V projektu bakalářské práce byly zkoumány postoje středoškolské mládeže k lidem s postižením. V teoretické části byl prostor věnován definici postižení a jeho jednotlivých variací, psychosociálním charakteristikám adolescentů, inkluzivnímu vzdělávání a teorii postojů. Byl zkonstruován dotazník zkoumající složky postoje a postoj k inkluzivnímu vzdělávání. Na zvolené cílové skupině studentů Biskupského gymnázia ve Žďáře nad Sázavou byly zjištěny akceptující, uvědomělé postoje vůči postiženým i pozitivní postoj k inkluzivnímu vzdělávání. Postoje byly zkoumány z hlediska forem kontaktu, prožívaných emocí, empatie, informovanosti a dalších proměnných. Vybrané složky postojů byly kontrolovány Spearmanovým korelačním koeficientem pro nezávislé faktory věku, vzdělání rodičů a velikost bydliště a t-testem pro pohlaví, nepodařilo se prokázat vliv na zjištěné postoje. |
|
dc.format |
64 |
|
dc.language.iso |
cs |
|
dc.publisher |
Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně |
|
dc.rights |
Bez omezení |
|
dc.subject |
postoje k lidem s postižením
|
cs |
dc.subject |
adolescence
|
cs |
dc.subject |
inkluzivní vzdělávání
|
cs |
dc.subject |
kvantitativní výzkum
|
cs |
dc.subject |
attitudes to people with disability
|
en |
dc.subject |
adolescence
|
en |
dc.subject |
inclusive education policy
|
en |
dc.subject |
quantitative analysis
|
en |
dc.title |
Postoje středoškolské mládeže k postiženým |
|
dc.title.alternative |
Attitudes of Secondary School Students towards the Disabled |
|
dc.type |
bakalářská práce |
cs |
dc.contributor.referee |
Laca, Slavomír |
|
dc.date.accepted |
2014-06-05 |
|
dc.description.abstract-translated |
Bachelor thesis project was aimed at exploring attitudes of high school adolescents' attitudes to people with disability. Theoretical part was dedicated to definition of disability and its types, adolescents' psychosocial characteristics, inclusive education policy and theory of attitudes. A questionnaire was constructed to provide relevant data on attitude components and attitude to inclusive education policy. Accepting, mature attitudes to people with disability and positive stance on inclusive education policy were found between students of Bishops Grammar School in Žďár nad Sázavou. Attitudes were researched as consisting from kinds of contact, experienced emotions, empathy level, information seeking and other dependent variables. Selected components of attitudes were controlled with Spearman correlation coefficient for independent factors age, parents' educational background, size of place of residence and with T-test for independent factor sex, no significant influence was found. |
|
dc.description.department |
Katedra pedagogiky a psychologie |
|
dc.thesis.degree-discipline |
Sociální pedagogika |
cs |
dc.thesis.degree-discipline |
Social pedagogy |
en |
dc.thesis.degree-grantor |
Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně. Fakulta humanitních studií |
cs |
dc.thesis.degree-grantor |
Tomas Bata University in Zlín. Faculty of Humanities |
en |
dc.thesis.degree-name |
Bc. |
|
dc.thesis.degree-program |
Specializace v pedagogice |
cs |
dc.thesis.degree-program |
Specialization in pedagogy |
en |
dc.identifier.stag |
34203
|
|
utb.result.grade |
C |
|
dc.date.submitted |
2014-04-30 |
|
local.subject |
středoškolští studenti
|
cs |
local.subject |
postižení
|
cs |
local.subject |
inkluzivní vzdělávání
|
cs |
local.subject |
adolescenti
|
cs |
local.subject |
secondary school students
|
en |
local.subject |
disabled people
|
en |
local.subject |
inclusive education
|
en |
local.subject |
adolescents
|
en |