Withdrawal of shoes from Baťa marketing strategy based on the exemple of the business contacts with the Soviet union in the 1930s
Show simple item record
dc.contributor.author |
Marek, Martin
|
|
dc.date.accessioned |
2013-12-20T12:23:12Z |
|
dc.date.available |
2013-12-20T12:23:12Z |
|
dc.date.issued |
2012 |
|
dc.identifier.isbn |
978-80-87130-22-3 |
|
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/10563/26204
|
|
dc.description.abstract |
Cílem předkládaného příspěvku je představit jednotlivé fáze obchodního styku Baťových závodů se Sovětským svazem ve třicátých letech. Na základě ofert předkládaných sovětským obchodním společenstvem v Moskvě a sovětskému obchodnímu zastupitelství v Praze se pokusíme zhodnotit aktivní pokusy Baťových závodů o expanzi na sovětské trhy. V příspěvku budeme dále rekonstruovat zastávanou marketingovou strategii koncernu a rovněž posoudíme její klady a zápory. Zejména se pak zaměříme na vylíčení ústupu obuvi z obchodní strategie koncernu na úkor jiných produktů. Jak dále v příspěvku přiblížíme, změna obchodní politiky se vyznačovala předstihem nabídek strojního vybavení před obuví. Pro dosažení obchodního obratu byl nadto projektován odběr sovětských surovin a zemědělských produktů, jejichž rozsah výrazně překračoval spotřebu v Baťově koncernu. Koncern se tak hodlal v některých sovětských komoditách chopit role výhradního zprostředkovatele na československém trhu. |
cs |
dc.description.abstract |
The objective of this lecture is to present individual stages of the contatcts of Baťa Company with Soviet Union in the 1930s. The paper will try to evaluate the agile attempts of Baťa Company to expand to Soviet markets on the basis of the offers presented to the Soviet companies in Moscow and to the Soviet Commercial Agency in Prague. The lecture will further reconstruct the marketing strategy adopted by the concern and at the same time evaluate its advantages and disadvantages. It will especially focus on the withdrawal of shoes from the business strategy of the concern at the expense of other products. As the lecture will later specify, the change of the business policy was characterised by increasing preference of the engineering equipment offers over the shoes offers. Moreover, in order to increase the profit, a purchase of Soviet raw materials and agricultural products was planned, the amount of which greatly exceeded the consumption of Baťa concern. Thus, the concern intended to become an exclusive dealer of certain Soviet commodities on the Czechoslovakian market. |
en |
dc.format |
text |
|
dc.format.extent |
139-150 |
|
dc.language.iso |
cs |
|
dc.publisher |
Muzeum jihovýchodní Moravy ve Zlíně |
|
dc.relation.ispartof |
Obuv v historii : sborník materiálů ze VI. mezinárodní konference Zlín 12. - 14. října 2010 = The Shoes in history : proceding from the sixth international conference Zlín 12th to 14th October 2010 |
|
dc.title |
Withdrawal of shoes from Baťa marketing strategy based on the exemple of the business contacts with the Soviet union in the 1930s |
en |
dc.title |
Ústup obuvi z baťovské strategie na příkladu obchodních kontaktů se Sovětských svazem v třicátých letech |
cs |
dc.type |
conferenceObject |
cs |
bata.event.title |
Obuv v historii : VI. mezinárodní konference Zlín 12. - 14. října 2010 = The Shoes in history : the sixth international conference Zlín 12th to 14th October 2010 |
|
bata.publisher-location |
Zlín |
|
bata.citation.spage |
139 |
|
bata.citation.epage |
150 |
|
bata.date.actual |
2012 |
|
bata.category |
obchod |
cs |
bata.order |
389 |
|
Files in this item
There are no files associated with this item.
|
This item appears in the following Collection(s)
Show simple item record
Search DSpace
Browse
-
All of DSpace
-
This Collection
My Account