dc.contributor.advisor |
Mazánková, Libuše
|
|
dc.contributor.author |
Švarná, Magdalena
|
|
dc.date.accessioned |
2013-10-06T20:13:04Z |
|
dc.date.available |
2013-10-06T20:13:04Z |
|
dc.date.issued |
2011-04-08 |
|
dc.identifier |
Elektronický archiv Knihovny UTB |
cs |
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/10563/21181
|
|
dc.description.abstract |
Bakalářská práce: Autistické dítě v rodině se zabývá aspekty života rodiny vychovávající dítě s PAS. Jedná se o pohled na danou problematiku ve dvou různých rovinách: První rovina představuje vlastní způsob života rodiny pečující o své dítě trpící autismem. Je popsána obsáhle především v samostatné kapitole o rodině. Současně ale prolíná také ostatními kapitolami teoretické části bakalářské práce. Rovina druhá, která je založena na výsledcích provedeného sociologického výzkumu, je prezentací postojů veřejnosti k lidem s PAS a k jejich rodinám. V textu jsou dále uvedeny různé přístupy k lidem s PAS v historii a dále popisuje období prvních vědeckých poznatků až k současnému pojetí autismu. Podrobněji se práce věnuje takzvané triádě autismu ? tedy deficitu v oblasti komunikace, sociální interakce a představivosti. Různorodost PAS vyplývá jak z rozdělení do takzvaných funkčních kategorií, tak i z výčtu a specifikace jednotlivých syndromů autismu. Pozornost je rovněž zaměřena na stanovení diagnózy prostřednictvím diferenciální diagnostiky. Ta je východiskem pro následnou speciálně pedagogickou či psychologickou diagnostiku, zabývající se průběžným sledováním vývoje jedinců s PAS a jejich schopnostmi. S výsledky diagnózy přímo souvisí otázka výchovy a přístupu ke vzdělávání jedinců s PAS v rámci ranné, předškolní a školní péče. Práce v této souvislosti pojednává o strukturovaném učení jako o základu celé speciálně pedagogické intervence u jedinců trpících autismem. Problematika volnočasových aktivit je pojata především v souvislosti s pomocí rodinám prostřednictvím odborné asistence či dobrovolnictví. Práce zároveň poukazuje na rozdílnou úroveň v péči o lidi trpící autismem v období dětství a dospívání a v období dospělosti. Propracovaná metoda vzdělávání žáků s PAS v rámci předškolní a povinné školní docházky tak často ztrácí návaznost. Také se zabývá situací v našich ústavech, kde dosud nejsou vytvořeny potřebné podmínky pro život klientů s PAS. Mezi další problematické oblasti péče o lidi s autismem je pak v textu práce zařazeno: hledání zaměstnání jedinců s PAS, neexistence respitní péče, potíže při zřizování chráněných bydlení, nedostupnost péče v odlehlejších regionech, nedostatek kvalifikovaných odborníků především z řad psychiatrů a klinických psychologů a další. V této bakalářské práci jsou použity jak příklady z vlastní zkušenosti, tak zkušenosti jiných rodičů. Zbývající úryvky jsou nejčastěji citací příběhů psaných rodiči, které soustředily autorky Čáslavská a Votyová do knihy Nedávejte do hrobu motýla živého. |
cs |
dc.format |
70 s. (185 111znaků) |
cs |
dc.format.extent |
1472370 bytes |
cs |
dc.format.mimetype |
application/pdf |
cs |
dc.language.iso |
cs |
|
dc.publisher |
Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně |
|
dc.rights |
Bez omezení |
|
dc.subject |
Autismus
|
cs |
dc.subject |
diferenciální diagnostika
|
cs |
dc.subject |
imaginace
|
cs |
dc.subject |
speciálně pedagogická diagnostika
|
cs |
dc.subject |
komunikace
|
cs |
dc.subject |
triáda autismu
|
cs |
dc.subject |
sociální interakce
|
cs |
dc.subject |
speciálně pedagogická intervence
|
cs |
dc.subject |
strukturované učení
|
cs |
dc.subject |
poruchy autistického spektra
|
cs |
dc.subject |
Autism
|
en |
dc.subject |
differential diagnosis
|
en |
dc.subject |
imagination
|
en |
dc.subject |
special education diagnosis
|
en |
dc.subject |
communication
|
en |
dc.subject |
triad of autism
|
en |
dc.subject |
respite care
|
en |
dc.subject |
social interaction
|
en |
dc.subject |
special education intervention
|
en |
dc.subject |
structured education
|
en |
dc.subject |
autism spectrum disorders
|
en |
dc.title |
Autistické dítě v rodině |
cs |
dc.title.alternative |
Autistic Child in Family |
en |
dc.type |
bakalářská práce |
cs |
dc.contributor.referee |
Jašková, Vendula |
|
dc.date.accepted |
2013-01-07 |
|
dc.description.abstract-translated |
Bachelor's dissertation Autistic child in the family deals with aspects of family life with autistic child. There are two different views: First one deals with life of family with autistic child. This part is extensively described in chapter about family and also mingles with other chapters of theoretical part. The other one, based on the results of the sociological research, is presentation of public attitudes towards people with ASD (autism spectrum disorders) s and their families. The different approaches to people with ASDs in history are listed in the text. There is also described progress from the first scientific knowledge to current concept of autism. Triad of autism is described in detail ? deficit in communication, social interaction and imagination. ASDs is heterogeneous thanks to division of functional categories and enumeration and specification of syndromes of autism. Work is also focused on diagnosis through differential diagnosis. This is basis of subsequent special education and psychological diagnostic dealing with observation and abilities of people with ASDs. The issue of education of autistic children is directly associated with results. In this context work deals with structured education as a basis of special education intervention for individuals with ASDs. Issue of free time is described in connection with family support, such as professional assistance or volunteering. Work also points to difference between care in childhood and adulthood. This is reason why sophisticated method of pupil education often loses continuity. There are also described institutes for people with ASDs, which aren't fully prepared for life of autistic people yet. The text also includes other problems of people with ASDs, such as: job searching, accommodation searching, absence of respite care, lack of professionals, lack of care in remote regions, In this bachelor's dissertation are used examples of my own experience and experience of other parents. Remaining fragments are mostly quotes of stories written by parents, which were published in book Nedávejte do hrobu motýla živého by Mrs Čáslavská and Votyová. |
en |
dc.description.department |
Katedra pedagogiky |
cs |
dc.description.result |
obhájeno |
cs |
dc.parent.uri |
http://hdl.handle.net/10563/97
|
cs |
dc.parent.uri |
http://hdl.handle.net/10563/220
|
cs |
dc.thesis.degree-discipline |
Sociální pedagogika |
cs |
dc.thesis.degree-discipline |
Social pedagogy |
en |
dc.thesis.degree-grantor |
Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně. Fakulta humanitních studií |
cs |
dc.thesis.degree-grantor |
Tomas Bata University in Zlín. Faculty of Humanities |
en |
dc.thesis.degree-name |
Bc. |
cs |
dc.thesis.degree-program |
Specializace v pedagogice |
cs |
dc.thesis.degree-program |
Specialization in pedagogy |
en |
dc.identifier.stag |
23756
|
|
utb.result.grade |
A |
|
dc.date.submitted |
2012-11-30 |
|
local.subject |
autistické děti
|
cs |
local.subject |
rodinná výchova
|
cs |
local.subject |
ústavní výchova
|
cs |
local.subject |
cytodiagnostika
|
cs |
local.subject |
osoby s autismem
|
cs |
local.subject |
pracovní trh
|
cs |
local.subject |
children with autism
|
en |
local.subject |
family education
|
en |
local.subject |
institutional child care
|
en |
local.subject |
cytodiagnosis
|
en |
local.subject |
people with autism
|
en |
local.subject |
labor market
|
en |