Autistické dítě v rodině

DSpace Repository

Language: English čeština 

Autistické dítě v rodině

Show simple item record

dc.contributor.advisor Mazánková, Libuše
dc.contributor.author Švarná, Magdalena
dc.date.accessioned 2013-10-06T20:13:04Z
dc.date.available 2013-10-06T20:13:04Z
dc.date.issued 2011-04-08
dc.identifier Elektronický archiv Knihovny UTB cs
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/10563/21181
dc.description.abstract Bakalářská práce: Autistické dítě v rodině se zabývá aspekty života rodiny vychovávající dítě s PAS. Jedná se o pohled na danou problematiku ve dvou různých rovinách: První rovina představuje vlastní způsob života rodiny pečující o své dítě trpící autismem. Je popsána obsáhle především v samostatné kapitole o rodině. Současně ale prolíná také ostatními kapitolami teoretické části bakalářské práce. Rovina druhá, která je založena na výsledcích provedeného sociologického výzkumu, je prezentací postojů veřejnosti k lidem s PAS a k jejich rodinám. V textu jsou dále uvedeny různé přístupy k lidem s PAS v historii a dále popisuje období prvních vědeckých poznatků až k současnému pojetí autismu. Podrobněji se práce věnuje takzvané triádě autismu ? tedy deficitu v oblasti komunikace, sociální interakce a představivosti. Různorodost PAS vyplývá jak z rozdělení do takzvaných funkčních kategorií, tak i z výčtu a specifikace jednotlivých syndromů autismu. Pozornost je rovněž zaměřena na stanovení diagnózy prostřednictvím diferenciální diagnostiky. Ta je východiskem pro následnou speciálně pedagogickou či psychologickou diagnostiku, zabývající se průběžným sledováním vývoje jedinců s PAS a jejich schopnostmi. S výsledky diagnózy přímo souvisí otázka výchovy a přístupu ke vzdělávání jedinců s PAS v rámci ranné, předškolní a školní péče. Práce v této souvislosti pojednává o strukturovaném učení jako o základu celé speciálně pedagogické intervence u jedinců trpících autismem. Problematika volnočasových aktivit je pojata především v souvislosti s pomocí rodinám prostřednictvím odborné asistence či dobrovolnictví. Práce zároveň poukazuje na rozdílnou úroveň v péči o lidi trpící autismem v období dětství a dospívání a v období dospělosti. Propracovaná metoda vzdělávání žáků s PAS v rámci předškolní a povinné školní docházky tak často ztrácí návaznost. Také se zabývá situací v našich ústavech, kde dosud nejsou vytvořeny potřebné podmínky pro život klientů s PAS. Mezi další problematické oblasti péče o lidi s autismem je pak v textu práce zařazeno: hledání zaměstnání jedinců s PAS, neexistence respitní péče, potíže při zřizování chráněných bydlení, nedostupnost péče v odlehlejších regionech, nedostatek kvalifikovaných odborníků především z řad psychiatrů a klinických psychologů a další. V této bakalářské práci jsou použity jak příklady z vlastní zkušenosti, tak zkušenosti jiných rodičů. Zbývající úryvky jsou nejčastěji citací příběhů psaných rodiči, které soustředily autorky Čáslavská a Votyová do knihy Nedávejte do hrobu motýla živého. cs
dc.format 70 s. (185 111znaků) cs
dc.format.extent 1472370 bytes cs
dc.format.mimetype application/pdf cs
dc.language.iso cs
dc.publisher Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně
dc.rights Bez omezení
dc.subject Autismus cs
dc.subject diferenciální diagnostika cs
dc.subject imaginace cs
dc.subject speciálně pedagogická diagnostika cs
dc.subject komunikace cs
dc.subject triáda autismu cs
dc.subject sociální interakce cs
dc.subject speciálně pedagogická intervence cs
dc.subject strukturované učení cs
dc.subject poruchy autistického spektra cs
dc.subject Autism en
dc.subject differential diagnosis en
dc.subject imagination en
dc.subject special education diagnosis en
dc.subject communication en
dc.subject triad of autism en
dc.subject respite care en
dc.subject social interaction en
dc.subject special education intervention en
dc.subject structured education en
dc.subject autism spectrum disorders en
dc.title Autistické dítě v rodině cs
dc.title.alternative Autistic Child in Family en
dc.type bakalářská práce cs
dc.contributor.referee Jašková, Vendula
dc.date.accepted 2013-01-07
dc.description.abstract-translated Bachelor's dissertation Autistic child in the family deals with aspects of family life with autistic child. There are two different views: First one deals with life of family with autistic child. This part is extensively described in chapter about family and also mingles with other chapters of theoretical part. The other one, based on the results of the sociological research, is presentation of public attitudes towards people with ASD (autism spectrum disorders) s and their families. The different approaches to people with ASDs in history are listed in the text. There is also described progress from the first scientific knowledge to current concept of autism. Triad of autism is described in detail ? deficit in communication, social interaction and imagination. ASDs is heterogeneous thanks to division of functional categories and enumeration and specification of syndromes of autism. Work is also focused on diagnosis through differential diagnosis. This is basis of subsequent special education and psychological diagnostic dealing with observation and abilities of people with ASDs. The issue of education of autistic children is directly associated with results. In this context work deals with structured education as a basis of special education intervention for individuals with ASDs. Issue of free time is described in connection with family support, such as professional assistance or volunteering. Work also points to difference between care in childhood and adulthood. This is reason why sophisticated method of pupil education often loses continuity. There are also described institutes for people with ASDs, which aren't fully prepared for life of autistic people yet. The text also includes other problems of people with ASDs, such as: job searching, accommodation searching, absence of respite care, lack of professionals, lack of care in remote regions, In this bachelor's dissertation are used examples of my own experience and experience of other parents. Remaining fragments are mostly quotes of stories written by parents, which were published in book Nedávejte do hrobu motýla živého by Mrs Čáslavská and Votyová. en
dc.description.department Katedra pedagogiky cs
dc.description.result obhájeno cs
dc.parent.uri http://hdl.handle.net/10563/97 cs
dc.parent.uri http://hdl.handle.net/10563/220 cs
dc.thesis.degree-discipline Sociální pedagogika cs
dc.thesis.degree-discipline Social pedagogy en
dc.thesis.degree-grantor Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně. Fakulta humanitních studií cs
dc.thesis.degree-grantor Tomas Bata University in Zlín. Faculty of Humanities en
dc.thesis.degree-name Bc. cs
dc.thesis.degree-program Specializace v pedagogice cs
dc.thesis.degree-program Specialization in pedagogy en
dc.identifier.stag 23756
utb.result.grade A
dc.date.submitted 2012-11-30
local.subject autistické děti cs
local.subject rodinná výchova cs
local.subject ústavní výchova cs
local.subject cytodiagnostika cs
local.subject osoby s autismem cs
local.subject pracovní trh cs
local.subject children with autism en
local.subject family education en
local.subject institutional child care en
local.subject cytodiagnosis en
local.subject people with autism en
local.subject labor market en


Files in this item

Files Size Format View
švarná_2013_bp.pdf 1.404Mb PDF View/Open
švarná_2013_vp.doc 30Kb Microsoft Word View/Open
švarná_2013_op.zip 13.24Kb Unknown View/Open

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Find fulltext

Search DSpace


Browse

My Account