Učitel základní školy jako činitel axiologické geneze u žáka

DSpace Repository

Language: English čeština 

Učitel základní školy jako činitel axiologické geneze u žáka

Show simple item record

dc.contributor.advisor Jůzl, Miloslav
dc.contributor.author Vítová, Hana
dc.date.accessioned 2013-10-06T19:59:13Z
dc.date.available 2013-10-06T19:59:13Z
dc.date.issued 2011-11-30
dc.identifier Elektronický archiv Knihovny UTB cs
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/10563/21161
dc.description.abstract Hlavním cílem diplomové práce je vysvětlit čtenáři pojem "axiologie", seznámit ho s členěním hodnot z pohledu několika vědních oborů, podchytit hlavní názory, chápání a náhled na hodnoty v důležitých historických obdobích. V každé epoše jsou zpracovány životopisy a filozofické postoje představitelů, kteří se mi z mého pohledu jevili jako filozoficky a axiologicky významní. Na konci každé kapitoly jsem uvedla krátké shrnutí předchozí části. Praktickou část jsem opřela o řízené strukturované rozhovory se skupinou bývalých žáků téhož učitele, kteří jsou již dospělí, a hodnotový žebříček mají již upevněn a zakotven. Záměrně jsem volila skupinu respondentů s maximálním vzděláním ?vyučen? a další skupinu s nejvyšším vzděláním ?vysokoškolské vzdělání?, aby byly případné odlišnosti v názorech výraznější. Ve výzkumu jsem zjistila, že vyučení respondenti nepovažovali učitele prvního stupně základní školy za vzor pro tvorbu svého hodnotového systému; teprve na druhém stupni se u jednoho ze tří vyučených respondentů objevuje názor, že ho ovlivnil učitel základní školy a zaujal ho neměnností postojů v období změny režimů před a po sametové revoluci. Naopak dva ze tří vysokoškolsky vzdělaných respondentů uvádějí, že již na prvním stupni základní školy chápali učitele jako vzor pro tvorbu a vývoj svého hodnotového systému. V průběhu vzdělávání na druhém stupni základní školy uvádí pouze jeden ze tří oslovených, že byl ovlivněn chováním vyučujících, jednalo se o vzor při tvorbě praktických pracovních postojů. cs
dc.format 342 s. (453912 znaků). cs
dc.format.extent 9721523 bytes cs
dc.format.mimetype application/pdf cs
dc.language.iso cs
dc.publisher Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně
dc.rights Bez omezení
dc.subject Hodnoty - třídění hodnot - hodnoty v antice - Sókrates - Platón - Aristoteles - hodnoty ve středověku - křesťanská morálka - sv. Augustin - Tomáš Akvinský - Jan Hus - hodnoty v období humanismu a renesance - René Descartes - Francis Bacon - Jan Ámos Komenský - hodnoty v 17. - 19. století - John Locke - Jean Jacques Rousseau - Immanuel Kant - současná axiologie - Tomáš Garrique Masaryk - Masarykovy děti - Masaryk očima lékaře - Lenka Gulová - Stanislav Střelec - Vlastimil Švec - učitel z pohledu axiologie - teleologická explanace - kauzální explanace - analýza výzkumu - hodnotové systémy dětí - šikana - výchova ve škole - učitelské kompetence - role učitele - učitel jako vzor - pracovní výchova cs
dc.subject Values - sorting values - values in antiquity - Socrates - Plato - Aristotle - Values in the Middle Ages - Christian morality - St. Augustin - Saint Thomas Aquinas - Jan Hus - the values of humanism and the Renaissance - René Descartes - Francis Bacon - Jan Amos Comenius - values in the 17 - 19 century - John Locke - Jean Jacques Rousseau - Immanuel Kant - current axiology - Tomáš Garrigue Masaryk - Masaryk children - Masaryk by eye doctor - Lenka Gulová - Stanislav Střelec - Vlastimil Švec - the teacher in terms of axiology - teleological explanace - causal explanace - research analysis - value systems of children - bullying - school education - teaching competencies - role of the teacher - the teacher as a role model - work education en
dc.title Učitel základní školy jako činitel axiologické geneze u žáka cs
dc.title.alternative Primary School Teacher As the Authority of Axiological Genesis of Pupils en
dc.type diplomová práce cs
dc.contributor.referee Mazánková, Libuše
dc.date.accepted 2013-05-15
dc.description.abstract-translated The main aim of this thesis is to explain to readers the term "axiology", to acquaint him with the breakdown of values from the perspective of several disciplines to capture main views, understanding and insight into the value of important historical periods. In each epoch are processed biographies and philosophical attitudes of leaders, who to me, from my perspective appeared to be philosophical and axiological significant. At the end of each chapter I introduced a short summary of the previous section. The practical part, I relied on a controlled structured interviews with a group of former pupils of the same teachers who are already adults, and value system are already mounted and anchored. I deliberately opted for a group of respondents with the maximum education "trained" and another group with the highest education "higher education", that any significant differences in opinion. In my research I found that the respondents nepovažovali skilled teachers at primary school as a model for the creation of their value system, only the second stage is one of the three trained respondents discovers the view that it influenced an elementary school teacher and gave him no changes in attitudes in the period of change modes before and after the Velvet Revolution. On the contrary, two of the three university-educated respondents reported that at the primary school teachers understood as a model for the creation and development of their value system. In the course of education in secondary schools shows only one in three respondents to have been influenced by the behavior of teachers, it was a pattern in the development of practical work attitudes. en
dc.description.department Katedra pedagogiky cs
dc.description.result obhájeno cs
dc.parent.uri http://hdl.handle.net/10563/97 cs
dc.parent.uri http://hdl.handle.net/10563/220 cs
dc.thesis.degree-discipline Sociální pedagogika cs
dc.thesis.degree-discipline Social pedagogy en
dc.thesis.degree-grantor Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně. Fakulta humanitních studií cs
dc.thesis.degree-grantor Tomas Bata University in Zlín. Faculty of Humanities en
dc.thesis.degree-name Mgr. cs
dc.thesis.degree-program Specializace v pedagogice cs
dc.thesis.degree-program Specialization in pedagogy en
dc.identifier.stag 29070
utb.result.grade A
dc.date.submitted 2013-03-20
local.subject učitelé a žáci cs
local.subject životní hodnoty cs
local.subject školní výchova cs
local.subject teacher and learner en
local.subject life values en
local.subject upbringing at school en


Files in this item

Files Size Format View
vítová_2013_dp.pdf 9.271Mb PDF View/Open
vítová_2013_vp.doc 31Kb Microsoft Word View/Open
vítová_2013_op.zip 12.71Kb Unknown View/Open

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Find fulltext

Search DSpace


Browse

My Account